Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-08, 22:02
Medlem
HemligaVargens avatar
Detta riktar sig till de som givit ut egna böcker på förlag som:
1 Vulkan
2 Lava Förlag
3 Bod
4 Nomen förlag | Books-on-demand

och det finns säkert fler.
En ska är klar, det kostar oerhört mycket så man måste tänka igenom detta. Vilket paket och priser, är en ren djungel!
Ni som går i liknade tankar hur tänker ni?
Ni som givit ut böcker hur tänkte ni?
Hopps detta blir en tråd som vi kan spinna vidare på, mig veterligen finns ingen tråd som tar upp dessa faktorer och om det finns så får detta bli en ny färsk tråd. Vet att det finns många författare därute som nekas av Raben&sjögren och BONIER:
Citera
2025-12-08, 22:05
Medlem
HBTKuks avatar
Förstått att det är så pass dyrt att ge ut bok att många nöjer sig med några ex för eget bruk. Hade jag släppt en bok hade jag beställt några hundra och smugit in i topplistesektioner i bokaffärer med en gratis-sticker på. Årets snackis, walla.

Om dina skriftliga alster går i samma intressanta stil som din rubrik kan inte böckerna bli annat än succéartade.
Citera
2025-12-08, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaVargen
Detta riktar sig till de som givit ut egna böcker på förlag som:
1 Vulkan
2 Lava Förlag
3 Bod
4 Nomen förlag | Books-on-demand

och det finns säkert fler.
En ska är klar, det kostar oerhört mycket så man måste tänka igenom detta. Vilket paket och priser, är en ren djungel!
Ni som går i liknade tankar hur tänker ni?
Ni som givit ut böcker hur tänkte ni?
Hopps detta blir en tråd som vi kan spinna vidare på, mig veterligen finns ingen tråd som tar upp dessa faktorer och om det finns så får detta bli en ny färsk tråd. Vet att det finns många författare därute som nekas av Raben&sjögren och BONIER:

Klart att det kostar, det fattar väl alla. Just därför är de stora förlagen noga vid urvalet.
Citera
2025-12-08, 22:23
Medlem
vet en som betalade ett förlag för att ge ut, tror man hamnade med i deras onlineutbud för beställning också, det gick inte runt och kostade säkert 40-50k. Oklart hur mycket de fick tillbaka på försäljning men inte var det mycket.
Citera
2025-12-08, 22:54
Medlem
DeadByDawns avatar
Jag hade inte hört talas om Nomen förlag, efter en snabbkoll på deras oseriösa hemsida så skulle jag nog inte rekommendera någon att använda deras tjänster...

Vulkan och Lava har ju fått en hel del kritik i media på sistone för deras tveksamma affärsmetod som hybridförlag så det är nog lätt att betala mer än man tänkt sig för sin utgivning. Det viktigaste för den med författardrömmar är nog att sätta sig in lite mer i vad som krävs för en färdig bok och att veta vad du får för pengarna innan du betalar något förlag överhuvudtaget.
Citera
2025-12-08, 23:50
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Här har du en tråd där man diskuterar bland annat Vulkan.

(FB) Vad kostar det att ge ut sin egen bok?
Citera
2025-12-09, 00:06
Medlem
PiffEllerPuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Förstått att det är så pass dyrt att ge ut bok att många nöjer sig med några ex för eget bruk. Hade jag släppt en bok hade jag beställt några hundra och smugit in i topplistesektioner i bokaffärer med en gratis-sticker på. Årets snackis, walla.

Om dina skriftliga alster går i samma intressanta stil som din rubrik kan inte böckerna bli annat än succéartade.

Och vad är vitsen med att ge ut fysisk bok för egna pengar om den inte håller måttet för en vanlig utgivning på riktigt förlag, kan man undra.

Har man behovet att publicera, är det det enklaste och billigaste att ge ut boken digitalt. Sälja den som e-bok för en mycket billig peng. Det är främst kränkta narcissister som ger ut boken för egna pengar.
Citera
2025-12-09, 00:49
Medlem
Det mest effektiva i sammanhanget är nog att ge ut en bok på hybridförlag och sen gråta ut i media över hur pissigt det går. Jag har sett hur dessa personers titlar seglat upp på nätbokhandlarnas listor. De lyckas sälja in sina alster med sitt gnäll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in