2026-05-21, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
ADHD hade jag redan på 80-talet men då odiagnostiserad. Alltså jävligt långt innan Sociala Medier. Men Torkel kanske tror att min ADHD utvecklades av NES (Super Mario Bros) - varvat med avsugningar från jämnåriga tjejer - och varvat med spelade på min - Sega Game Gear.
En kollega från Sydamerika med ADHD föddes i en liten by utan internet. Då kan man ju fråga sig hur han fick ADHD?
Citera
2026-05-21, 16:06
Avstängd
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
En kollega från Sydamerika med ADHD föddes i en liten by utan internet. Då kan man ju fråga sig hur han fick ADHD?
Ja det kan man fråga sig. Kanske av svammelpellen Torkel.
Citera
2026-07-05, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sociala-medier-kopplas-till-samre-koncentration

Jag kan inte riktigt ta ADHD-diagnoser seriöst. ADHD blir här ett state of mind snarare än något genetiskt.

Lösningen på ADHD problematiken blir att sluta med skärm. Det börjar idag redan på förskolan hos 1-åringar. Helt sjukt egentligen varför små barn får ha skärm.

Det värsta jag vet är när man ser en familj som är ute och äter mat och dom låter småbarnet sitta och titta på CocoMelon på en mobilskärm för att få en lugn matstund för dom vuxna. Då tänker jag alltid att den ungen kommer få problem senare i livet.

Varför ordinerar läkare piller mot ADHD istället för skärmförbud?

Jag fick ADHD diagnos och hade symptom redan som litet barn när jag inte hade några skärmar introducerade. Även autism. Skärmar och deras negativa effekter som ex. Sökandet efter korta dopaminkickar och svårigheter att koncentrera sig är även symptom vid ADHD, men ADHD har även många fler symptom förutom ovan nämnda.

Jag blir också förbannad när jag ser föräldrar som trycker ner en padda i händerna på sina barn istället för att sysselsätta de själva, eller bara låta de ha lite tråkigt. Skärmförbud/begränsning borde införas till alla, inte bara de med ADHD. Annars, med denna teori, kommer ju bara fler och fler få ADHD(och alla andra negativa konsekvenser av skärmar).
Citera
2026-07-06, 10:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sociala-medier-kopplas-till-samre-koncentration

Jag kan inte riktigt ta ADHD-diagnoser seriöst. ADHD blir här ett state of mind snarare än något genetiskt.

Lösningen på ADHD problematiken blir att sluta med skärm. Det börjar idag redan på förskolan hos 1-åringar. Helt sjukt egentligen varför små barn får ha skärm.

Det värsta jag vet är när man ser en familj som är ute och äter mat och dom låter småbarnet sitta och titta på CocoMelon på en mobilskärm för att få en lugn matstund för dom vuxna. Då tänker jag alltid att den ungen kommer få problem senare i livet.

Varför ordinerar läkare piller mot ADHD istället för skärmförbud?

Professor Klingberg publicerar sina fynd i en skräptidskrift!

https://doi.org/10.1542/pedsos.2025-000922
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in