Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-08, 09:11
Medlem
Citat:
– Även om det är en förenkling så kan man tänka att på befolkningsnivå skulle en timme ytterligare med sociala medier om dagen kunna öka förekomsten av adhd-diagnoser med 30 procent, säger Torkel Klingberg.

..

97 procent av alla barn och ungdomar i åldern 8–19 år använder sociala medier och 86 procent gör det varje dag.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sociala-medier-kopplas-till-samre-koncentration

Jag kan inte riktigt ta ADHD-diagnoser seriöst. ADHD blir här ett state of mind snarare än något genetiskt.

Lösningen på ADHD problematiken blir att sluta med skärm. Det börjar idag redan på förskolan hos 1-åringar. Helt sjukt egentligen varför små barn får ha skärm.

Det värsta jag vet är när man ser en familj som är ute och äter mat och dom låter småbarnet sitta och titta på CocoMelon på en mobilskärm för att få en lugn matstund för dom vuxna. Då tänker jag alltid att den ungen kommer få problem senare i livet.

Varför ordinerar läkare piller mot ADHD istället för skärmförbud?
Citera
2025-12-08, 09:33
Bannlyst
Detta är påhitt, sociala medier ger en oftast högre IQ och mer glädje.

Beror dock på vilka sidor man surfar på.

Många barn har ADHD diagnos redan, kanske därför som de inte skall använda internet då. Datorspel frias står det där, en oseriös professor helt enkelt.
Senast redigerad av Blizzards 2025-12-08 kl. 09:35.
Citera
2025-12-08, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blizzards

Beror dock på vilka sidor man surfar på.

Källa?

Eller talar du för dig själv enbart? Du tror du har hög IQ pga sociala medier.
Citera
2025-12-08, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj

Varför ordinerar läkare piller mot ADHD istället för skärmförbud?

Läkare kan inte styra ett skärmförbud. Utan det faller inom föräldrarnas ansvar.

Och det är mycket svårt för föräldrar att förbjuda skärmar för sina barn. Men kanske räcker det att kraftigt begränsa skärmtid?

Men låt anta att ADHD ökar och nästan vi alla har det. Skulle det vara så farligt, i den framtid vi rör oss mot?
Citera
2025-12-08, 10:32
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blizzards

Haha, då lär vi få många muntra ingenjörer i framtiden.
Citera
2025-12-08, 10:34
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Lösningen på ADHD problematiken blir att sluta med skärm. Det börjar idag redan på förskolan hos 1-åringar. Helt sjukt egentligen varför små barn får ha skärm.

Jag vet inte om du noterade att Klingberg sade att det var något av ett exempel.

Din slutsats är en gnutta lågbegåvad och drastiskt och man kan förstås hävda samma sak om diabetes-2 och högt blodtryck och många andra moderna farsoter.

Att sociala medier bör begränsas för yngre och skärmtiden minska är däremot givet.

Kan rekommendera böcker av och videor med Jonathan Haidt, han får väl räknas som en av de ledande rösterna för detta.
https://jonathanhaidt.com
Citera
2025-12-08, 10:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Källa?

Eller talar du för dig själv enbart? Du tror du har hög IQ pga sociala medier.

Jag har använt datorer sedan 1997, och har bara upplevt positiva grejor av mina datorer, man lär sig och blir mer kreativ, enda nakdelen jag märkt är att man kan få sämre syn om man sitter för mycket framför datorn eller spelar datorspel.

Har man bra glasögon dock så går det bra ändå.
Citera
2025-12-08, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Jag vet inte om du noterade att Klingberg sade att det var något av ett exempel.

Din slutsats är en gnutta lågbegåvad och drastiskt och man kan förstås hävda samma sak om diabetes-2 och högt blodtryck och många andra moderna farsoter.

Att sociala medier bör begränsas för yngre och skärmtiden minska är däremot givet.

Kan rekommendera böcker av och videor med Jonathan Haidt, han får väl räknas som en av de ledande rösterna för detta.
https://jonathanhaidt.com
Vet du vad som är lågbegåvat? Att säga att min slutsats är lågbegåvad för att i meningen efter själv komma till samma slutsats.
Citera
2025-12-08, 12:48
Medlem
kyrkstockens avatar
Nej, man kan inte få ADHD. ADHD är medfött.

Man kan däremot utveckla ADHD-liknande symptom. Tex genom att knarka.
Det innebär inte att det är ADHD.

På samma sätt utvecklade muhammed ali parkinsonsliknande symptom genom slag mot huvudet. HAn hade tom stöd av parkinsons-mediciner. Det är inte parkinson i alla fall.
Citera
2025-12-08, 13:20
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Vet du vad som är lågbegåvat? Att säga att min slutsats är lågbegåvad för att i meningen efter själv komma till samma slutsats.

haha

Jag uttryckte mig väl klumpigt då, eller är lågbegåvad. Guilty as charged.

Poängen var att påståendena om att studien fick dig att inte kunna ta ADHD-diagnoser seriöst och ifrågasätta varför man inte förbjuder skärmar istf att skriva ut läkemedel.

Jag tyckte bara det var simplistiska slutsatser, även om jag delar dina uppfattning om att få saker är lika förfärliga som att se mammor och pappor som lämnar över interaktionen med sina barn till en skärm.

Ytterligare en viktig distinktion är att det är inte skärmtiden i sig, utan konsumtionen av specifikt sociala medier som verkar vara avgörande enligt studien.
Citera
2025-12-23, 11:37
Medlem
Problemet är att antalet ADHD-diagnoser inte är förankrade i vad som bör vara en rimlig prevalens för tillståndet. Att det finns patienter med en klassisk (som jag väljer att kalla det här) ADHD är det nog egentligen ingen tvekan om.
Däremot har det senaste årtiondets oerhörda inflation av ADHD-diagnoser nog en annan förklaring som sannolikt dels ligger i hur samhället utvecklats men också i hur slarvigt man har ställt diagnosen. Tittar man på kriterierna så ska man ju faktiskt ha besvär som är så påtagliga att man har en tydlig funktionsnedsättning. Så att folk springer på psykiatrin för att få ADHD-diagnos (och medicin) när de pluggar till läkare, civilingenjör eller driver ett par företag (eller egentligen bara klarar sig bra i livet, men är trött efter jobbet) är befängt.

Egentligen är det nog en mer komplex bild som har psykologiska faktorer, samhällsfaktorer, socioekonomiska faktorer o.s.v. bakom sig. Att bara kalla allt för ADHD och ge ADHD-medicin kommer nog ses som vår tids stora psykiatriskandal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in