Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Du är för fan helt otrolig.
Kan du svara på vilket land som beskattar mer än Sverige på typ isk?
Och vilket land var det som du flydde till eftersom skatten på isk var så ofantlig hög i Sverige?
Vadå "typ ISK"? ISK är ett helt svenskt koncept, jag känner inte till något annat land som har detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan-mannen
Om du vill ha skatt på kapital- inkomsterna i stället så står det dig fritt att köra på det gamla systemet.
Jag valde att flytta istället och har nu 0% skatt på kapitalinkomster.
Men ett år innan jag flyttade så flyttade jag mina fonder till en AF. Där kan de ligga utan reavinstbeskattning så länge jag inte säljer. Nu råkade det dock bli så att börsen föll så jag sålde och drog av förluster mot min löneinkomst och kunde på så sätt sänka min löneskatt. Hade börsen inte fallit hade jag inte sålt förrän tidigast efter flytt då jag kunde sälja helt utan skatt.
Liknande är även vanligt i USA, rika personer säljer aldrig, de belånar istället aktierna/fonderna och lever på lånen samtidigt som kapitalet är investerat i börsen. På så sätt lever många rika i USA utan kapitalbeskattning och konceptet fungerar även i Sverige, men det finns många andra upplägg också.
Mitt upplägg är dock delvis annorlunda, jag har valt ett land som inte beskattar mig alls.
Det går därför inte att straffa "de rika" genom höjd ISK-skatt. De rika känner till att det är AF man ska använda för att slippa kapitalskatter. Kommunisterna skjuter sig alltså själv i foten när de pushar "de rika" över till AF. Det kommer bara leda till lägre beskattning av kapital.