2025-12-07, 13:05
Medlem
Hej,
2018 köpte jag en ny Ford Fiesta. Det fanns radio i den i en skärm på paneler fram som även kunde innehålla vägkarta. Något program för det fanns däremot inte i den. När min hustru köpte en ny bil i förra månaden så fanns samma sak men det var färdigt med vägkartorna som fungerar utmärkt. Då tänkte jag att jag kan leta upp någon gratis karta att lägga in.

Nu har jag jobbat med detta en stund utan att lyckas. När jag googlade så fick jag uppgift om att jag kunde använda Google map. Jag kan berätta att jag har mobiltelefonen kopplad till bilen så det ringer där när mobilen ringer. Google maps finns i telefonen och telefonen och bilen är också sammankopplade. Jag vet inte exakt hur jag skall gå tillväga men när jag i bilens display söker efter appar svarar den att det inte finns några. Vad gör jag för fel?

På något ställe står det att nyare bilar kan övergången skötas genom luften men i de något äldre behöver man koppla telefon med bilen för att få det att fungera. Jag behövde inte göra så när det gällde telefon till bilen. Det gick med Bluetoth.

Tacksam för hjälp
Citera
2025-12-07, 14:27
Moderator
Neksnors avatar
Jag tror att din bil kan vara för gammal, men annars är lösningen Android auto (Android) eller CarPlay (Iphone), då ansluts telefonen, nu trådlöst men tidigare med USB, och sedan speglas behöriga* appar på bilens skärm.
Nyare bilar kan även ha "Google" inbyggt, då finns kartapp mm redan i bilen.

*Saker som ljuduppspelare, telefon, kartor, kalender och meddelanden men inte saker som spel och videoappar.
Citera
2025-12-07, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imar74
Hej,
2018 köpte jag en ny Ford Fiesta. Det fanns radio i den i en skärm på paneler fram som även kunde innehålla vägkarta. Något program för det fanns däremot inte i den. När min hustru köpte en ny bil i förra månaden så fanns samma sak men det var färdigt med vägkartorna som fungerar utmärkt. Då tänkte jag att jag kan leta upp någon gratis karta att lägga in.

Nu har jag jobbat med detta en stund utan att lyckas. När jag googlade så fick jag uppgift om att jag kunde använda Google map. Jag kan berätta att jag har mobiltelefonen kopplad till bilen så det ringer där när mobilen ringer. Google maps finns i telefonen och telefonen och bilen är också sammankopplade. Jag vet inte exakt hur jag skall gå tillväga men när jag i bilens display söker efter appar svarar den att det inte finns några. Vad gör jag för fel?

På något ställe står det att nyare bilar kan övergången skötas genom luften men i de något äldre behöver man koppla telefon med bilen för att få det att fungera. Jag behövde inte göra så när det gällde telefon till bilen. Det gick med Bluetoth.

Tacksam för hjälp

Fråga Ford vilka som har handbok kartor i bilen från 2018?
Sen vänder du dig till den återförsäljaren så får du högst troligen tag på kartorna.

Annars så sätter du fast mobilen på instrumentpanelen eller på glaset framför dig, så kan du köra Google maps direkt från mobilen.
Citera
2025-12-07, 19:18
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Hej,

Tacksam för hjälp
Enligt Google AI.
Så här kommer du igång:
Kontrollera din SYNC-version: Se till att din Fiesta har SYNC 3, vilket de flesta modeller från 2016 och senare har.
Förbered din telefon: Ladda ner den senaste versionen av Android Auto-appen från Google Play Store och se till att din telefon kör Android 5.0 (Lollipop) eller senare.
Anslut: Parkoppla din telefon med SYNC-systemet (ofta via Bluetooth först).
Aktivera i SYNC: Gå till inställningarna på bilens pekskärm, välj "Inställningar" (Settings), sedan "Aktivera Android Auto" (Enable Android Auto).
Anslut via USB: Anslut din smartphone till bilens USB-port. Följ instruktionerna på skärmen för att godkänna användarvillkor och inställningar.
Använd: När det är inställt ansluts Android Auto automatiskt via USB och visar dina appar på skärmen, vilket gör att du kan använda Google Maps, skicka meddelanden och lyssna på musik säkert.

https://ford.se/tjanster/ford-sync/lar-kanna-sync
Senast redigerad av Niskalaukaus 2025-12-07 kl. 19:21.
Citera
2025-12-07, 19:33
Medlem
Tack så mycket för era råd. Ja, det kanske är så att jag inte kan få in Google maps i bilens display på grund av att bilen är för gammal. För att få svar på detta så åker jag väl ut till försälningsstället där jag köpte den år 2018. Jag bor i Grekland och det är där jag köpt bilen så jag får försöka med min knackiga grekiska. Tack så länge.

Om det är ytterligare någon som har något nyttigt att tillföra så tar jag gärna emot fler råd.
Hälsningar från Imar74
Citera
2025-12-07, 19:40
Medlem
Tack Niskalaukaus, ditt inlägg kom precis när jag hade postat mitt inlägg. Jag skall gå igenom och prova ditt råd i morgon eller övermorgon. Så du tror att det skall gå? Det verkar bra, men du viste inte att jag bor i Grekland när du svarade. Kan ditt svar gälla ändå? Vi får se när jag provats. Tack igen.
Citera
2025-12-08, 00:37
Medlem
Citat:
Tack så mycket för era råd. Ja, det kanske är så att jag inte kan få in Google maps i bilens display på grund av att bilen är för gammal. För att få svar på detta så åker jag väl ut till försälningsstället där jag köpte den år 2018. Jag bor i Grekland och det är där jag köpt bilen så jag får försöka med min knackiga grekiska. Tack så länge.

Om det är ytterligare någon som har något nyttigt att tillföra så tar jag gärna emot fler råd.
Hälsningar från Imar74
Jag är tvungen kanske 1 gång per år att använda Google maps för att hitta. Alla dessa gånger har det fungerat utmärkt att köra det i Mobilen som legat på mittkonsollen.
Citera
2025-12-08, 01:46
Medlem
Ja Kalle, det kanske blir så. Jag tillhör inte ungdomen precis och det verkar svårt för mig att tränga in i alla detaljer som behövs för att ev. få igång det på rätt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in