Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-06, 23:07
Medlem
Är i en sits där jag kommer in på alla svenska ekonomi kand. (förutom handels) + NHHs engelska, men kan också gå indek vägen. Vilket val ger bäst utfall rent ekonomiskt, lund/uppsala/nhh kandidat + master typ handels eller nån tidigare nämnd skola eller 5 år indek vid kth/lund.

ps. Hur ser utländska arbetsgivare på det respektive svenska?
Citera
2025-12-06, 23:11
Medlem
Zaedrewss avatar
Ser du vad som tycks internationellt.

Citat:
Topp 5 svenska universitet inom ekonomi (ShanghaiRanking 2024)

Handelshögskolan i Stockholm (SSE)

Stockholms universitet

Lunds universitet

Uppsala universitet

Linköpings universitet

https://www.akavia.se/for-dig-som-ar/student/sa-star-sig-svenska-universitet-internationellt/
Citera
2025-12-06, 23:24
Medlem
Känns rent spontant som en löjlig lista i mitt fall, SU 2a och ingen kth alls...
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ser du vad som tycks internationellt.
Citera
2025-12-06, 23:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmarLitt1e
Känns rent spontant som en löjlig lista i mitt fall, SU 2a och ingen kth alls...

Det var för ekonomi.

Citat:
Bästa universitet inom IT och teknik

KTH – Kungliga Tekniska Högskolan
Chalmers tekniska högskola
Lunds universitet

KTH blir ju en kombo.

Citat:
KTH erbjuder framförallt civilingenjörsprogrammet i Industriell ekonomi, som kombinerar teknik, ekonomi och datavetenskap för att lösa komplexa problem i teknikintensiva företag, samt högskoleingenjörsprogrammet i Teknik och ekonomi, där du läser ekonomi första terminen och sedan fördjupar dig inom ett teknikområde som Data-, Elektro- eller Kemiteknik. Båda ger bred kompetens för ledande roller inom teknik och affärer, med fokus på att driva teknisk utveckling och effektivisera produktion
Citera
2025-12-07, 00:51
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmarLitt1e
Är i en sits där jag kommer in på alla svenska ekonomi kand. (förutom handels) + NHHs engelska, men kan också gå indek vägen. Vilket val ger bäst utfall rent ekonomiskt, lund/uppsala/nhh kandidat + master typ handels eller nån tidigare nämnd skola eller 5 år indek vid kth/lund.

ps. Hur ser utländska arbetsgivare på det respektive svenska?
Lär inte spela så stor roll mellan dom lärosätena. Välj såklart det som du tycker verkar vara mest intressant, för då kommer du även att tycka att det är roligt, blir bra på det och tjänar pengar. Ingen tjänar pengar på något dom tycker är tråkigt.

Sen så ger ju såklart Indek större valmöjligheter.
Citera
2025-12-07, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk

Finns en del jobb där man måste vara riktig ingenjör dock, och då räc1r inte indek.

... generellt är väl frågan, vad vill du få ut av utbildningen?
Senast redigerad av def321 2025-12-07 kl. 02:09.
Citera
2025-12-07, 05:24
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Lär inte spela så stor roll mellan dom lärosätena. Välj såklart det som du tycker verkar vara mest intressant, för då kommer du även att tycka att det är roligt, blir bra på det och tjänar pengar. Ingen tjänar pengar på något dom tycker är tråkigt.

Det spelar ju roll om TS just vill ha en internationell karriär. Rent yrkesmässigt hur kunnig kommer det förmodligen inte spela större roll. Men som TS redan skrev Handels icke. Det för svensk marknad hade ju varit the Shit. Examen från Handels och du har ditt på det torra. I övrigt sett internationellt blir det mest andraval. Vad som duger efter det.

Då får man ju tänka. De extremt duktiga. Framtidens ledare. Ok de sökte Handels och kom in. Vad göra om icke. Kth och Chalmers är väl näst då. De extremt duktiga ena som kommer starta nästa Volvo typ de söker sig dit. Även om inte lika smart som dessa är det bra att vara studiekompisar med dom. Få vara med, kanske kunna köpa lite aktier... Ungefär som på Handels där det är bra att bara vad med.
Senast redigerad av Zaedrews 2025-12-07 kl. 05:28.
Citera
2025-12-07, 09:44
Medlem
Igelforss avatar
Industriell ekonomi Linköping är mitt tips.
Citera
2025-12-07, 10:24
Medlem
Jag skulle nog också rösta för indek. Det har varit en trend i branschen länge att man går mer mot ingenjörer som är bättre på att hantera avancerade matematiska modeller/algoritmer och datavetenskap/AI. Ekonomerna får en allt tuffare arbetsmarknad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in