Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2025-12-06, 23:55
Medlem
Kontakta studentkåren på ditt lärosäte/fakultet/institution. De kommer hjälpa dig i den mån de kan. De kan också hjälpa att guida dig i ditt lärosätes vatiant av "Studenters rättigheter och skyldigheter" (dokumentet hette det när jag var studentombud.
Vissa kräver medlemsskap, andra struntar i om du är medlem eller ej.

Lycka till!
Citera
2025-12-07, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OkandAnvandare23
Uppgiften som vi lämnade in var en teknisk uppgift som bestod av flera delar, vi delade upp dessa delar 50/50. I alla delar så fanns det tydligen gömd vit text som man inte ser av att kolla på dokumentet, något som jag inte visste om förrän nu och enligt honom så använde han ett hjälpmedel för att göra om PDF filen till "Markdown" format för att ha det mer lättillgängligt och på så sätt så kom den vita texten med i hans nya format då datorn inte ser skillnad på texten på samma sätt som vi gör, detta enligt honom. Och denna texten anger en lite justerad problemformulering till den originala, därav varför det blev flaggat för fusk.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Eller menar du att det var så extremt tydligt att det är AI inblandat? Då kan man ju undra hur dum din gruppmedlem är som lämnar in det.

Ett sätt som börjar bli vanligt att använda för att upptäcka fusk. Man gömmer text genom att göra den oläsbar, t.ex. genom att skriva den i vitt. Texten gör, om man faktiskt läser den, att uppgiften förändras. Skickar man in texten i en AI utan att kolla noga, kommer den med och resultatet påverkas av den dolda texten. Ett mycket tydligt tecken på att AI har använts, om man inte upptäcker det innan man lämnar in sitt arbete. Lite beroende på vad den gömda texten har förändrat i uppgiften kan det också bli tydligt att man inte har förstått uppgiften i förhållande till det man har lämnat in.
Citera
2025-12-07, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Ett sätt som börjar bli vanligt att använda för att upptäcka fusk. Man gömmer text genom att göra den oläsbar, t.ex. genom att skriva den i vitt. Texten gör, om man faktiskt läser den, att uppgiften förändras. Skickar man in texten i en AI utan att kolla noga, kommer den med och resultatet påverkas av den dolda texten. Ett mycket tydligt tecken på att AI har använts, om man inte upptäcker det innan man lämnar in sitt arbete. Lite beroende på vad den gömda texten har förändrat i uppgiften kan det också bli tydligt att man inte har förstått uppgiften i förhållande till det man har lämnat in.

Exakt det här som hände, förutom att enligt min partner så skickade han in dokumentet till en app som gör om till markdown format och då såg han ju den ändrade uppgiften och löste den istället
Citera
2025-12-07, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OkandAnvandare23
Exakt det här som hände, förutom att enligt min partner så skickade han in dokumentet till en app som gör om till markdown format och då såg han ju den ändrade uppgiften och löste den istället
Borde han då inte ha reagerat på att uppgiften hade ändrats? Ni bör väl ändå ha läst uppgiften så som ni fick den från början?

Visst kan det vara sant det han säger, men det kan lika gärna vara en efterhandskonstruktion.
Citera
2025-12-07, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Borde han då inte ha reagerat på att uppgiften hade ändrats? Ni bör väl ändå ha läst uppgiften så som ni fick den från början?

Visst kan det vara sant det han säger, men det kan lika gärna vara en efterhandskonstruktion.

Jo asså så kan det absolut vara, har inte exakt koll på hur det ser ut från hans sida.

Inlämningsuppgiften består av flera olika deluppgifter, vissa enklare vissa svårare. De svårare innehöll att man skulle skapa grafer mha kod. Jag var mest fixerad på att dessa skulle vara korrekta, uppgiften som blev flaggad för AI var väl tekniskt sätt "lättare" då det inte krävdes någon kod för att lösa den och jag var väl då inte lika uppmärksam och skummade bara igenom den uppgiften, därav märkte jag inte av det.
Citera
2025-12-07, 15:19
Medlem
Karlaparkens avatar
Fristående inlämningsuppgifter är på väg bort från universiteten då insikten ökar att många studenter, kanske flertalet, använder AI för inlämningsuppgifter utan att det upptäcks, det är bara klantskallarna som ertappas. Detta kommer bli tydligare allt eftersom språkmodellerna utvecklas. Skrivuppgifter kommer följas upp med examinerande, förhörsliknande seminarier för att säkerställa att varje student äger kunskapen och förståelsen i sitt arbete.

Sen är det inte givet att en student som använt sig av AI kan fällas för fusk. Det behöver finnas en tydlig, skriftlig anvisning som uttryckligen säger att det är förbjudet att använda AI, antingen för den aktuella uppgiften, eller i kursen som helhet. Annars håller inte anklagelsen juridiskt ifall studenten hävdar att den inte visste om att det inte var tillåtet. Detta förhållande är nog inte universiteten så tydliga med. Har man dåligt med verktyg så får man även ta till skrämsel och avskräckningseffekt.
Citera
2025-12-07, 15:23
Medlem
Kan man inte lämna in den del man gjort själv för att bevisa att man inte fuskat?
Citera
2025-12-07, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Kan man inte lämna in den del man gjort själv för att bevisa att man inte fuskat?

Jo absolut, jag har tydliga bevis på att jag inte fuskat. Och blir jag förhörd på de delarna jag gjort så kan jag förklara allt, det är inte det jag är "rädd" att de stänger av mig för, utan mer eftersom det står i de etiska riktlinjerna för kursen att "Alla står för arbetet som lämnas in" och att jag därmed också blir skyldig

Edit: Sen också att jag inte kollat igenom rapporten innan inlämning så noga som jag borde gjort.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in