Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-05, 22:10
Medlem
Jag har under många år skitit totalt i hårdvara och hade ett tag jobbets dator som min enda dator, men sen ville jag börja spela gamla spel som Warcraft 3 och Starcraft 1 och 2. Detta är inte så krävande spel, men jag lyckades hitta gammal hårvara i garderoben som är sjukt gammal, men funkade ändå för de spelen.

Det är bland annat Intel Core i5-4690, 16 GB RAM, några mindre SSDer via SATA.
En gammal Radeon R9 280 GPU.

Allt siter i en gammal mini ITX (tror jag) chassi.
Vad kan jag köpa idag som passar detta gamla lilla chassi? Behöver väl allt, typ MB, minnen, CPU och GPU, men inte låda, PSU och SSD och HDD.
Citera
2025-12-05, 22:42
Medlem
Leta rätt på ett chassi i den storleken, välj det. Och sen hade jag börjat med moderkort, och valt vidare efter det.
https://komponentkoll.se/komponenter/chassi
Citera
2025-12-05, 22:46
Avstängd
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag har under många år skitit totalt i hårdvara och hade ett tag jobbets dator som min enda dator, men sen ville jag börja spela gamla spel som Warcraft 3 och Starcraft 1 och 2. Detta är inte så krävande spel, men jag lyckades hitta gammal hårvara i garderoben som är sjukt gammal, men funkade ändå för de spelen.

Det är bland annat Intel Core i5-4690, 16 GB RAM, några mindre SSDer via SATA.
En gammal Radeon R9 280 GPU.

Allt siter i en gammal mini ITX (tror jag) chassi.
Vad kan jag köpa idag som passar detta gamla lilla chassi? Behöver väl allt, typ MB, minnen, CPU och GPU, men inte låda, PSU och SSD och HDD.

En ny dator, din är så pass gammal att den inte går att uppgradera. Finns inte nya delar till den heller.

PSU kan du kasta oxå, lär vara så pass gammal och klen att den inte klarar av att driva en helt ny dator.
Senast redigerad av East.Clintfood 2025-12-05 kl. 22:48.
Citera
2025-12-06, 00:19
Medlem
Du lurar bara dig själv om du försöker spara in på chassi och psu när det ändå är dags att byta i stort sett allt annat.
Citera
2025-12-12, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Du lurar bara dig själv om du försöker spara in på chassi och psu när det ändå är dags att byta i stort sett allt annat.

Varför? Chassit är det inget fel på. PSU är på 500W om jag minns rätt.

Övriga saker förstår jag att man måste byta.

Även om SSDerna går att återanvända så är det för små och är också SATA och vill ju så klart ha M2 NVMe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in