2006-09-06, 15:51
Medlem
Tjenare. Jag har funderingar på att börja spela in lite musik hemma i Cubase och jag skulle gärna ta emot lite tips på vad som behövs för att på enklaste sätt kunna producera egen musik och få ner det på skiva. Har väl tänkt att lägga lite gitarr och sång, men är intresserad av att veta hur man kan lägga t ex piano, kanske lite stråkar och använda något schysst taktprogram via datorn. Är det bästa att köpa någon synth, eller kan man lösa den biten på annat sätt?

Vad behöver jag för ljudkort, mic, trummaskin (program), med mera för att kunna göra en hel produktion med full instrumentsättning och få ett bra ljudresultat?
Citera
2006-09-06, 16:53
Medlem
Ett-Nolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrimpen
Tjenare. Jag har funderingar på att börja spela in lite musik hemma i Cubase och jag skulle gärna ta emot lite tips på vad som behövs för att på enklaste sätt kunna producera egen musik och få ner det på skiva. Har väl tänkt att lägga lite gitarr och sång, men är intresserad av att veta hur man kan lägga t ex piano, kanske lite stråkar och använda något schysst taktprogram via datorn. Är det bästa att köpa någon synth, eller kan man lösa den biten på annat sätt?

Vad behöver jag för ljudkort, mic, trummaskin (program), med mera för att kunna göra en hel produktion med full instrumentsättning och få ett bra ljudresultat?

synthljud, piano/stråkar osv går att köra direkt i cubase utan att du behöver köpa en "riktig". Man typ ritar ut noterna på skärmen.

Metronom finns också inbygt i cubase.

Trummaskin går att fixa mjukvarumässigt i cubase, Drumkit from hell osv..

Vad du behöver köpa är ett schysst ljudkort och en bra sångmic.
Citera
2006-09-06, 18:07
Medlem
pooboxxxs avatar
Kan rekommendera en midi-synth om det finns plats för det i budgeten. Då kan du spela stråkar, piano, osv, själv. Plus att det är lättare att skriva musik med än att sitta och plutta med pusen på klaviaturen.
Citera
2006-09-06, 18:12
Medlem
Byfnaskets avatar
Tack Basshunter.

Citera
2006-09-06, 18:17
Medlem
digitalport för gitarr osv?
Citera
2006-09-06, 18:45
Medlem
pooboxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byfnasket
Tack Basshunter.

Basshunter?
Citera
2006-09-06, 19:43
Medlem
disco_volantes avatar
Midi-klaviatur, ljudkort med ingångar för gura/bas o mic. Effekter och sånt hittar du i Cubase. Som ljudkort kan jag rekommendera något ifrån M-audio.
Citera
2006-09-06, 19:46
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pooboxxx
Kan rekommendera en midi-synth om det finns plats för det i budgeten. Då kan du spela stråkar, piano, osv, själv. Plus att det är lättare att skriva musik med än att sitta och plutta med pusen på klaviaturen.

den midikeyboard jag har kopplat till mitt m-audio kostade 89 spänn..

man behöver inte ha så stor budget
Citera
2006-09-06, 20:22
Medlem
Grymt! Tackar för tipsen än så länge. Har ni nåt bra tips på någon specific mic som inte kostar skjortan men ändå ger ett schysst resultat? Ljudkort likaså. Ange gärna pris också
Citera
2006-09-06, 20:33
Medlem
pooboxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
den midikeyboard jag har kopplat till mitt m-audio kostade 89 spänn..

man behöver inte ha så stor budget

Ja det var ju inte särskilt dyrt Frågan är hur bra det är.
Citera
2006-09-06, 20:44
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pooboxxx
Ja det var ju inte särskilt dyrt Frågan är hur bra det är.

med den musik jag gör så spelar det inte så stor roll.

och även om man är musiklalisk å sådär så kan man ju alltid köpa ngn billig skitkeyboard till man har råd med annat. (ivarjefall om man bara använder det för att köra midi)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in