Citat:
Ursprungligen postat av
StigVitalis
Helt enig med dig! Ett av vår tids mysterier......Bland yrkesmän måste man ha "behörighet", våtrum, el, vvs ADR, YKB för lastbilsförare, busskort, etc... Men politiker kan vem som helst bli..Hur många av våra politiker har haft ett "riktigt yrke" ???????
Politik bygger på något kallat demokrati. Där vi utser representanter för folkets åsikter.
Lastbilsförare, våtrumsbyggare, elektriker tillsätts inte för att representera andra, utan (förhoppningsvis) baserat på kompetens, kunskap och skicklighet inom sitt smala område. Elektrikern vet inte ett skit om att dra rör, och tvärtom.
Så vill vi ha demokrati kan man inte ställa upp olika krav vilket utestänger stora grupper från att ens i teorin representera oss. Det vore odemokratiskt.
Därför är det upp till väljarna att bedöma vilken kompetens vi vill ha hos våra politiker. Men vi borde ha en offentlig diskussion om vad som är rimligt att begära av våra ledare, det skulle gynna demokratin .... Idag leds politiken av människor som aldrig haft hederliga arbeten, som hjärntvättats i ungdomsorganisationer från barndomen, det tycker jag är negativt.
Jag personligen har stött på väldigt skickliga och intelligenta människor, som har en kall och hänsynslös syn på sina medmänniskor, och som gärna skulle vilja ha ett hårt samhälle där barn i trasiga kläder och utan skor tigger på våra gator. Så hög intelligens och skicklighet i sitt yrke betyder inte nödvändigtvis att någon är en bra varm trevlig människa, eller att de skulle skapa ett bra samhälle som tar hand om oss som lever i det. Vi borde prioritera varma människor med logiskt tänkande, anser jag men det förblir nog en dröm.