2025-12-04, 20:49
Medlem
Dumdrygs avatar
Ja som rubriken lyder...

Har tittat på ett program ur den dokumentärhistoriska serien "Så byggdes Sverige" nu och förvånas över att den är så barnslig, som ett barnprogram.

Lite synd då det är intressant med historia och byggnader. Programledarna har grått hår men beter sig som om det vore ett ungdomsprogram.

Petra Mede fånar sig som om det vore Melodifestivalen när de pratar om hur den svenska köksinredningen utformades och hur förorterna växte fram under miljonprogrammet.

Tilltalar detta verkligen den publik som skulle kunna vara intresserade av ämnet? Hur samhället växte fram historiskt.
2025-12-04, 20:58
Medlem
Har diskuterats här
(FB) Så byggdes Sverige
2025-12-04, 21:01
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Har diskuterats här
(FB) Så byggdes Sverige

Vad märkligt. Sökte först på Så byggdes Sverige, innan jag skapade tråden men fick ingen träff.
2025-12-04, 21:29
Medlem
Jag är intresserad av ämnet, men tål inte att se eller lyssna på dessa vidriga programledare.

Jag tror det var första avsnittet då de låtsades att de hade en bil som den i tillbaka till framtiden, och så reste de tillbaka, och placerade sig själva i gamla filmklipp från förr.... Pinsamt barnsligt och narcissistisk att se.
2025-12-04, 21:43
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Jag är intresserad av ämnet, men tål inte att se eller lyssna på dessa vidriga programledare.

Jag tror det var första avsnittet då de låtsades att de hade en bil som den i tillbaka till framtiden, och så reste de tillbaka, och placerade sig själva i gamla filmklipp från förr.... Pinsamt barnsligt och narcissistisk att se.

Ja jag förstår ingenting. De som borde vara intresserade av ämnet är väl vuxna människor?
Det är ju som ett barnprogram, eller en julkalender.
2025-12-04, 21:49
Medlem
Är väl en del av samhällets infantilisering, vi ska vara kvar i någon slags evig ungdom.

Gå en på SVT play öppet arkiv och se något faktaprogram från 70 eller 80-talet. Jämför nu hur tittaren tilltalas och användandet av korrekta fackuttryck.
2025-12-04, 21:51
Medlem
Är väl att det är svt,
och då ska svenskar förlöjligas.
2025-12-04, 23:01
Medlem
Sant. Oerhört fånigt. Spanade så klart in eftersom jag ser det mesta i genren men det här gick ju bara inte. Tänkte att snart hittar de säkert nån anledning att slänga in en ovidkommande hoppa i stil med Elsa Billgren. Det handlar ju liksom om gamla grejer. Lite typ retro så där va. Och så dök hon upp.

Helt missriktat försök att nå en yngre publik. Låt de unga kolla på sitt och låt oss andra ha vår boomer-tv i fred.
Senast redigerad av Bemp 2025-12-04 kl. 23:09.
2025-12-04, 23:37
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Jupp! Vikingar var somalier (simmade bra då som nu) vita var såklart underlägsna, iq70 slavar åt de stora mäktiga mörkhyade elementen runt polcirkeln.

Det närmaste de kunde komma vikingarna är:

1, Drömbilden från en drömvärld av psykoSVT.

2, som slavar.

3, container plundrare (vilket var deras första 'äventyr' någonsin på öppet hav (nopp, inte simkunniga de heller).
2025-12-04, 23:55
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Sant. Oerhört fånigt. Spanade så klart in eftersom jag ser det mesta i genren men det här gick ju bara inte. Tänkte att snart hittar de säkert nån anledning att slänga in en ovidkommande hoppa i stil med Elsa Billgren. Det handlar ju liksom om gamla grejer. Lite typ retro så där va. Och så dök hon upp.

Helt missriktat försök att nå en yngre publik. Låt de unga kolla på sitt och låt oss andra ha vår boomer-tv i fred.

Det är så märkligt. För barn i 10-12 årsåldern är ju inte direkt intresserade av den typen av nutidshistoria hur förorterna växte fram. Tonåringar tilltalas definitivt inte av det där barnsliga tilltalet som de har.

Så frågan är vilken målgrupp de riktar sig till? Det kan ju inte vara vuxna akademiskt utbildade människor med ett historieintresse.
2025-12-05, 00:08
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det är så märkligt. För barn i 10-12 årsåldern är ju inte direkt intresserade av den typen av nutidshistoria hur förorterna växte fram. Tonåringar tilltalas definitivt inte av det där barnsliga tilltalet som de har.

Så frågan är vilken målgrupp de riktar sig till? Det kan ju inte vara vuxna akademiskt utbildade människor med ett historieintresse.

Och om barn i den åldern är intresserade, så är dem ofta lite nördar. Dvs de vill ha fakta. Inte trams.
2025-12-05, 00:54
Medlem
Ja, väldigt irriterande. Kanske för att det behandlar ett "känsligt ämne" (svenska städer är i mångt och mycket estetiskt förstörda av rivningshysterin och betongfetischen hos arkitekterna) så ska de skoja bort allting. Första avsnittet blev jag irriterad och gick in och kollade på "när domus kom till stan" en gång till, har bara snabbspolat igenom de andra avsnitten. Samt sett journalfilmerna på samma tema från falun, umeå osv (så byggdes din stad)..
Senast redigerad av Villekulla90 2025-12-05 kl. 00:58.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in