Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-04, 16:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Vem är förvånad?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ny-studie-tatueringar-kan-oka-risken-for-hudcancer

Personer med tatueringar kan ha en ökad risk för att få den allvarligaste hudcancervarianten melanom jämfört med icke-tatuerade personer, visar ny forskning. Men mer forskning behövs innan man kan slå fast om tatueringar verkligen orsakar hudcancer.
Citera
2025-12-04, 16:34
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vem är förvånad?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ny-studie-tatueringar-kan-oka-risken-for-hudcancer

Personer med tatueringar kan ha en ökad risk för att få den allvarligaste hudcancervarianten melanom jämfört med icke-tatuerade personer, visar ny forskning. Men mer forskning behövs innan man kan slå fast om tatueringar verkligen orsakar hudcancer.
Men det är väl bara tuffa personer som tatuerar sig och då är det väl med i beräkningarna att det kan vara farligt.
Citera
2025-12-04, 16:38
Medlem
okok1s avatar
De tar inte mer risker då? Lever mer osunt generellt?
Citera
2025-12-04, 16:39
Medlem
Så. En jäkligt liten risk som blir liiiite mindre jäkla liten och som för den delen är osäkert om det öht stämmer.

Trist om det är så, men jag kommer inte just ligga sömnlös av oro.
Citera
2025-12-04, 16:39
Medlem
skogsburkans avatar
För mig spelar det ingen roll ju snabbare lidandet tar slut ju bättre för min del.
Citera
2025-12-04, 16:41
Medlem
VoktorDodkas avatar
Kanske är tatuerade mer benägna att exponera sin hud i solen än andra.
Citera
2025-12-04, 17:04
Avstängd
Snusfris avatar
Detta har väl varit på tapeten de sista trettio åren. Tas upp med jämna rum när massmedia inte har annat att skrämma folk med.
Citera
2025-12-04, 17:15
Medlem
Merwinnas avatar
...och det är väl inte jättekonstigt att det är så..? Såklart kan det inte vara nyttigt att trycka in kemikalier under huden. Det är märkligt att folk fortfarande gör det i vår upplysta tid...
Citera
2025-12-04, 17:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Men det är väl bara tuffa personer som tatuerar sig och då är det väl med i beräkningarna att det kan vara farligt.

Nu för tiden är det nog mer wt-folk än de tuffa som har tatueringar.

Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Så. En jäkligt liten risk som blir liiiite mindre jäkla liten och som för den delen är osäkert om det öht stämmer.

Trist om det är så, men jag kommer inte just ligga sömnlös av oro.

Hur stor var risken att bli sjuk av covidvaccinet? Här är risken 29% större att få hudcancer om man har en tatuering, jävligt mycket högre än vaccinets risker där folk var helt utom sig av skräck för att ta det.
Citera
2025-12-04, 17:22
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Ingen är förvånad, lika med folk som solade solarium som var så poppis på 70-80 talet.
Citera
2025-12-04, 17:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och det är väl inte jättekonstigt att det är så..? Såklart kan det inte vara nyttigt att trycka in kemikalier under huden. Det är märkligt att folk fortfarande gör det i vår upplysta tid...

Jag håller med dig, hur förståndiga människor tycker det är en bra ide att trycka in färgpigment under huden är för mig en gåta. Dessutom är det också jävligt fult.
Citera
2025-12-04, 17:25
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu för tiden är det nog mer wt-folk än de tuffa som har tatueringar.

Hur stor var risken att bli sjuk av covidvaccinet? Här är risken 29% större att få hudcancer om man har en tatuering, jävligt mycket högre än vaccinets risker där folk var helt utom sig av skräck för att ta det.
Skrämselpropaganda bara...typisk kvällstidnings"nyhet".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in