2025-12-04, 22:33
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunrisesnClouds
Som rubriken säger, skulle det vara ett bra förslag att göra en lag att företag/arbetsgivare måste anställa personer som söker jobb hos dem?

Hur jag tänker mig att det skulle fungera;
Om en person är svensk medborgare och söker jobb hos ett företag/arbetsgivare måste denne bli anställd. Personen måste få fullgod lön, arbetetsuppgifterna måste vara sånna att personen kan utföra dem, inte vara kränkande etc

Vad företaget kan kräva av personen; personen måste dyka upp på jobbet, får inte vara borta utan rimlig anledning, utföra uppgifterna som denne får etc

Utför inte personen sina skyldigheter får företaget sparka personen men så länge personen uppför sig får företaget inte sparka denne.

Om företaget/arbetsgivaren inte anställer personen kan de få böter eller näringslivsförbud ett tag.

Jag kan tänka mig att vissa arbetsgivare kan få ansöka om att bli undantag, tex om de handskas med känslig information etc som försvaret etc

Särsklinda regler för undantag skulle kunna vara om personen är över pensionsålder, är under 18 år, etc

Vad tycker ni? Skulle detta kunna förbättra samhället?
Tycker lite synd om personen som får sin höft opererad av a-lagaren Lasse från parkbänken.
Citera
2025-12-05, 10:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SunrisesnClouds
Som rubriken säger, skulle det vara ett bra förslag att göra en lag att företag/arbetsgivare måste anställa personer som söker jobb hos dem?

Hur jag tänker mig att det skulle fungera;
Om en person är svensk medborgare och söker jobb hos ett företag/arbetsgivare måste denne bli anställd. Personen måste få fullgod lön, arbetetsuppgifterna måste vara sånna att personen kan utföra dem, inte vara kränkande etc

Vad företaget kan kräva av personen; personen måste dyka upp på jobbet, får inte vara borta utan rimlig anledning, utföra uppgifterna som denne får etc

Utför inte personen sina skyldigheter får företaget sparka personen men så länge personen uppför sig får företaget inte sparka denne.

Om företaget/arbetsgivaren inte anställer personen kan de få böter eller näringslivsförbud ett tag.

Jag kan tänka mig att vissa arbetsgivare kan få ansöka om att bli undantag, tex om de handskas med känslig information etc som försvaret etc

Särsklinda regler för undantag skulle kunna vara om personen är över pensionsålder, är under 18 år, etc

Vad tycker ni? Skulle detta kunna förbättra samhället?

Det är en bra idé, TVINGA företag som "skriker" efter jobb att ge subentionerade utbildningar som leder till jobb hos företaget. Done deal.

Du glömmer bara att politikerna arbetar för företagen som donerar pengar till de, inte för de som röstar på de.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in