Citat:
Ursprungligen postat av
SunrisesnClouds
Som rubriken säger, skulle det vara ett bra förslag att göra en lag att företag/arbetsgivare måste anställa personer som söker jobb hos dem?
Hur jag tänker mig att det skulle fungera;
Om en person är svensk medborgare och söker jobb hos ett företag/arbetsgivare måste denne bli anställd. Personen måste få fullgod lön, arbetetsuppgifterna måste vara sånna att personen kan utföra dem, inte vara kränkande etc
Vad företaget kan kräva av personen; personen måste dyka upp på jobbet, får inte vara borta utan rimlig anledning, utföra uppgifterna som denne får etc
Utför inte personen sina skyldigheter får företaget sparka personen men så länge personen uppför sig får företaget inte sparka denne.
Om företaget/arbetsgivaren inte anställer personen kan de få böter eller näringslivsförbud ett tag.
Jag kan tänka mig att vissa arbetsgivare kan få ansöka om att bli undantag, tex om de handskas med känslig information etc som försvaret etc
Särsklinda regler för undantag skulle kunna vara om personen är över pensionsålder, är under 18 år, etc
Vad tycker ni? Skulle detta kunna förbättra samhället?
Jag förstår hur du tänker, men du kan inte utforma förslaget så. Om jag söker jobb som hjärnkirurg så måste jag ju för det första vara hjärnkirurg. Enligt ditt förslag räcker det med att jag är svensk medborgare och kommer till jobbet enligt schema. Nej, man måste ha rätt kompetens för jobbet man söker.
Däremot skulle Arbetsförmedlingen kunna bli hela Sveriges stora HR-avdelning. Arbetsgivare skulle då få lämna in en ansökan om vilken arbetskraft de behöver och AF skickar sen lämpliga kandidater för anställning. Det skulle lösa många problem med diskriminering av ålder, etnicitet och oseriösa arbetsgivare som inte har kollektivavtal o.s.v. som är ett stort problem i dag. Samtidigt kunde man då ställa krav på de sökande att tacka Ja till seriösa jobberbjudanden och få konsekvenser om de tackar nej, samt ställa krav på arbetsgivaren att anställa personer med rätt kompetens och inte ge obefogade avslag.