2025-12-04, 15:32
Medlem
Som rubriken säger, skulle det vara ett bra förslag att göra en lag att företag/arbetsgivare måste anställa personer som söker jobb hos dem?

Hur jag tänker mig att det skulle fungera;
Om en person är svensk medborgare och söker jobb hos ett företag/arbetsgivare måste denne bli anställd. Personen måste få fullgod lön, arbetetsuppgifterna måste vara sånna att personen kan utföra dem, inte vara kränkande etc

Vad företaget kan kräva av personen; personen måste dyka upp på jobbet, får inte vara borta utan rimlig anledning, utföra uppgifterna som denne får etc

Utför inte personen sina skyldigheter får företaget sparka personen men så länge personen uppför sig får företaget inte sparka denne.

Om företaget/arbetsgivaren inte anställer personen kan de få böter eller näringslivsförbud ett tag.

Jag kan tänka mig att vissa arbetsgivare kan få ansöka om att bli undantag, tex om de handskas med känslig information etc som försvaret etc

Särsklinda regler för undantag skulle kunna vara om personen är över pensionsålder, är under 18 år, etc

Vad tycker ni? Skulle detta kunna förbättra samhället?
Citera
2025-12-04, 15:36
Medlem
Idiotförslag
Citera
2025-12-04, 15:47
Medlem
Sereenas avatar
Hur har du tänkt att det ska fungera om typ Hassans Tobak, Spel & Smålivs som håller till i en 50kvm skrubb och varken har omsättning eller arbetsuppgifter nog för ens en anställd utöver ägaren får 100 sökande?
Citera
2025-12-04, 15:48
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunrisesnClouds
Som rubriken säger, skulle det vara ett bra förslag att göra en lag att företag/arbetsgivare måste anställa personer som söker jobb hos dem?

Om en person är svensk medborgare och söker jobb hos ett företag/arbetsgivare måste denne bli anställd. Personen måste få fullgod lön, arbetetsuppgifterna måste vara sånna att personen kan utföra dem, inte vara kränkande etc

Vad företaget kan kräva av personen; personen måste dyka upp på jobbet, får inte vara borta utan rimlig anledning, utföra uppgifterna som denne får etc

Utför inte personen sina skyldigheter får företaget sparka personen men så länge personen uppför sig får företaget inte sparka denne.

Om företaget/arbetsgivaren inte anställer personen kan de få böter eller näringslivsförbud ett tag.

Jag kan tänka mig att vissa arbetsgivare kan få ansöka om att bli undantag, tex om de handskas med känslig information etc som försvaret etc

Särsklinda regler för undantag skulle kunna vara om personen är över pensionsålder, är under 18 år, etc

Är du dum på riktigt?

Om 1000 söker jobb hos ett företag med 100 anställda och har jobb för bara 100 personer, hur får du ihop din korkade idé då?
Citera
2025-12-04, 16:04
Medlem
holmiums avatar
Citat:

Jag hoppas att du gör ett trollförsök?
Citera
2025-12-04, 16:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Med TS ide så kommer inga företag någonsin att lägga ut lediga jobb.
Hur blir det när SAS söker nya piloter och kattuppfödaren Gunnilla från Gnesta söker och då måste få jobbet, vem vill flyga med henne nästa gång till turkiet😂😂😂
Citera
2025-12-04, 16:32
Avstängd
StorFetAnkas avatar
Så låt säga att 100 arbetssökande dyker upp hemma hos dig, du måste nu anställa hela bunten enligt din nya lag. Hur ska du ha råd att betala dem? Vilka arbetsuppgifter ska du tilldela dem som snabbt genererar tillräckligt med pengar för en fullgod lön? Förstår du att det kan bli problem även om samtliga är hederliga och har bra kompetens inom olika områden?
Citera
2025-12-04, 17:05
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Det skulle få katastrofala följder.
Däremot kan det fungera i ett land utan en riktig arbetsmarknad och där staten bestämmer vad som är rimlig lön.
Jag tänker mig NordKorea eller Qatar (arbetslöshet på 0,1% där de inte har något att göra ens.)
Citera
2025-12-04, 17:11
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Perfa
Härmed söker jag tjänst som förvaltare hos Industrivärlden.
Citera
2025-12-04, 17:39
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:

Jag förstår hur du tänker, men du kan inte utforma förslaget så. Om jag söker jobb som hjärnkirurg så måste jag ju för det första vara hjärnkirurg. Enligt ditt förslag räcker det med att jag är svensk medborgare och kommer till jobbet enligt schema. Nej, man måste ha rätt kompetens för jobbet man söker.

Däremot skulle Arbetsförmedlingen kunna bli hela Sveriges stora HR-avdelning. Arbetsgivare skulle då få lämna in en ansökan om vilken arbetskraft de behöver och AF skickar sen lämpliga kandidater för anställning. Det skulle lösa många problem med diskriminering av ålder, etnicitet och oseriösa arbetsgivare som inte har kollektivavtal o.s.v. som är ett stort problem i dag. Samtidigt kunde man då ställa krav på de sökande att tacka Ja till seriösa jobberbjudanden och få konsekvenser om de tackar nej, samt ställa krav på arbetsgivaren att anställa personer med rätt kompetens och inte ge obefogade avslag.
Citera
2025-12-04, 18:03
Medlem
scraftys avatar
Det kommer aldrig hända med en högerregering att press sätts på arbetsgivare. Det är arbetssökande som ska ha press att skaffa jobb som inte finns.
Citera
2025-12-04, 18:37
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Jag gissar att du är Vänsterpartist och således helt jävla dum i huvudet.

Ungefär 75 procent av Sveriges företag är enmansföretag som högst sannolikt också bara har arbete att utföra för en person!

Driver själv ett sådant företag där jag reser omkring ensam i södra Sverige och lagar dieselfordon och dieselmaskiner. Inte en chans i helvete att jag kommer att anställa någon så länge jag lever.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in