2025-12-03, 21:44
Medlem
EnkeliSotilass avatar
Diskutera om dessa djupa frågor

Lever anden vidare i en andlig värld?

Medvetandet(Högre jag) fortsätter i efterliv?

Livet efter döden som en ande vad är uppgiften?

Hur växer själen?

Änglarnas arbetsförmåga?

Vad är änglavärlden?
Citera
2025-12-03, 21:54
Avstängd
pojkpingiss avatar
Sorry, det blir svart. Att dö är att jämföras med att någon drar ut sladden till din dator. Finns inget (förutom i sagoböcker) som pekar i annan riktning. Så, passa på att leva så länge du har "ström" till din dator. Och glöm inte att reboota mellan varven, för ett piggare leverne.
Citera
2025-12-03, 21:55
Medlem
Gridiots avatar
Min erfarenhet är att världen är materiell. Jag har aldrig upplevt en själ eller en ande (förutom den där gången jag var Jesus).

När kroppen inte längre kan upprätthålla medvetandet och livsuppehållande funktioner som hjärtfunktion och andning. Då slutar livet och existens går över i intet.

Jaget är för övrigt en illusion
Citera
2025-12-03, 21:56
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Sorry, det blir svart. Att dö är att jämföras med att någon drar ut sladden till din dator. Finns inget (förutom i sagoböcker) som pekar i annan riktning. Så, passa på att leva så länge du har "ström" till din dator. Och glöm inte att reboota mellan varven, för ett piggare leverne.

Skönt inlägg faktiskt. Härligt att det är en bra beskrivning av hur det är också.
Citera
2025-12-03, 21:56
Medlem
Sqrbankens avatar
Din trådstart får mig misstänka att du främst vänder dig till spirituella medlemmar men hursom; tror 'upplevelsen" av att vara död är densamma som att inte vara född.
Citera
2025-12-03, 21:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnkeliSotilas
Diskutera om dessa djupa frågor

Lever anden vidare i en andlig värld?

Medvetandet(Högre jag) fortsätter i efterliv?

Livet efter döden som en ande vad är uppgiften?

Hur växer själen?

Änglarnas arbetsförmåga?

Vad är änglavärlden?

Har haft upplevelser som gjort mig helt övertygad om att Gud finns. Så jag tror att det fortsätter på något sätt.
Citera
2025-12-03, 22:02
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Din trådstart får mig misstänka att du främst vänder dig till spirituella medlemmar men hursom; tror 'upplevelsen" av att vara död är densamma som att inte vara född.

Instämmer. Fatta hur länge vi är döda, livet är typ ett andetag kort i jämförelse, likt en fisk som hastigt spolas upp land för att sedan ryckas tillbaka igen. Sorgligt. Och vad trist allt plötsligt känns, nu när de plockat bort allt smaskens i Aladdin-asken! Kunde de inte ha låtit den vara, när allt ändå är så fasligt "kort"?
Citera
2025-12-03, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Skönt inlägg faktiskt. Härligt att det är en bra beskrivning av hur det är också.

Snarare en ganska infantil tolking som visar på att ni inte utforskat det hela särskilt djupt utan bara svalt vad ni blev lärda i skolan och vad samhället har indoktrinerat er med sedan barnsben.

Jag trodde också att "allt blir svart" i tonåren när jag var ateist och trodde detta var klyftigt.
De flesta barn i det sekulära väst (samt i kommunistländer som Kina, Nordkorea m.m.) tror samma sak, då de blivit indoktrinerade med materialism, saknar andlig erfarenhet och helt enkelt inte har fått lära sig något annat.

Nej, vi har i det moderna samhället blivit lurade och vilseledda utav, i grunden, andemakter som inte vill att vi ska veta om deras, eller andevärldens, existens. Då detta underlättar deras påverkan och förslavande av oss.

Läs Bibeln om du vill veta sanningen om vad som händer efter döden. Jag kan avslöja att det helt beror på om du har tagit emot Jesus Kristus som din Herre och frälsare, eller ej.
Senast redigerad av Paulusbrevet 2025-12-03 kl. 22:36.
Citera
2025-12-03, 22:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnkeliSotilas
Änglarnas arbetsförmåga?

Vad menas med detta? Finns det en risk att änglarna är lata?
Citera
2025-12-03, 22:44
Medlem
EnkeliSotilass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShowpaByn
Vad menas med detta? Finns det en risk att änglarna är lata?
Få änglar sover i sin boning lite trötta på livets problem
Citera
2025-12-03, 22:45
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paulusbrevet
Snarare en ganska infantil tolking som visar på att ni inte utforskat det hela särskilt djupt utan bara svalt vad ni blev lärda i skolan och vad samhället har indoktrinerat er med sedan barnsben.

Jag trodde också att "allt blir svart" i tonåren när jag var ateist och trodde detta var klyftigt.
De flesta barn i västvärlden tror samma sak, då de inte vet bättre, saknar andlig erfarenhet och inte har fått lära sig något annat.

Nej, vi har i det moderna samhället blivit lurade, vilseledda och indoktrinerade utav, i grunden, andemakter som inte vill att vi ska veta om deras, eller andevärldens, existens. Då detta underlättar deras kontroll och förslavande av oss.

Läs Bibeln om du vill veta sanningen om vad som händer efter döden. Jag kan avslöja att det helt beror på om du har tagit emot Jesus Kristus som din Herre och frälsare, eller ej.

Beklagar att du köpt sagorna och har blivit lurad, verkligen. Men, om du finner tröst i dina existentiella grubblerier och upplever svår svindel när du tänker på döden med att luta huvudet mot en religiös kudde, kör så det ryker. Merparten av oss andra moderna människor gillar läget, accepterar, har KBT:at oss själva ur det där för länge sedan. Men, vi dömer dig inte. En dag kommer även du att vakna. Det kan bli plågsamt en stund. Men det går över.

Jag har läst Bibeln, men främst studerat en del österländska läror och filosofier, vilket har hjälpt mig (och miljoner andra) att hantera vår dödsångest, samt finna både frid och glädje i nuet och i oss själva och att inte ta livet på så jävla blodigt allvar.

Som du innerst inne vet, är den lilla människan blott ett andetag, evigheten är oändlig, både framåt och bakåt och i alla väderstreck. Chilla. Försök finna dig en hobby som du gillar istället, som skänker såväl frid som eufori. Och vad du än gör, grubbla inte över existentiella ting i onödan. Det är meningslöst, det fäller bara krokben på dig i vardagen. Du har varit död i billioner år och kommer inom ett par andetag att vara död i billioner år igen. Ditt och mitt liv och alla andra människors liv är en slump, tillfälligheter. Personligen skulle jag rent av säga att människan är ett misstag, en rejäl jävla sned- och felknullning som fått förödande konsekvenser för vår planet och djur.

Det Bibeln berättar om vad som händer efter döden, är ju enbart "valfläsk", hajar du inte det? Detsamma gäller givetvis alla andra sagor där "livet efter döden" förekommer. Därmed inte sagt att alla religioner är av ondo, främst inte buddhism och hinduism och dess olika förgreningar. Men du lär ju begripa, seriöst, att livet efter döden-tjattret enbart var dåtidens säljargument för att få folk att joina "sekten".

"Andliga upplevelser" har alltid naturliga förklaringar, oftast fysiska. Ibland är det psyket som laggar bara, ibland en kombination. Ibland för att någon pysslat med fel droger.
Senast redigerad av pojkpingis 2025-12-03 kl. 22:47.
Citera
2025-12-03, 22:46
Medlem
EnkeliSotilass avatar
Änglar arbetar för fullt med att känna energier med mötande folk. Allt ska fungera korrekt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in