2025-12-03, 12:42
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Det är inga vidare marginaler i branschen så att det kommer vara underbemannat och stressigt får du nog räkna med oavsett företag.

Kolla upp företaget på allabolag och titta hur det ser ut ekonomiskt, har man en låg vinstmarginal (vilket de flesta logistikbolag har) och kanske även sjunkande/stillastående omsättning lär det vara mer fokus på överlevnad än medarbetaren.
Ett av världens största bolag, men verkar gå lite sisådär ja. Dock gick det sämre för den 2020, pga pandemin så klart, men även nu så är vinstmarginalen runt 3,4% när det, enligt min lärare, bör ligga på 10-15% inom logistikbranschen för att ses som bra. Soliditeten har gått ner från 19% till 5% sen dess också Så deras förmåga att hantera fler nergångar känns ju inte jättetrygg. Kan ju dock fortfarande vara en post-pandemieffekt där de har fått ta av sina egna tillgångar för att hålla sig flytande.

Nu är ju detta bara en LIA-plats och inte nödvändigtvis ens framtida arbetsplats, men i alla fall.
Senast redigerad av Nihenna 2025-12-03 kl. 12:44.
Citera
2025-12-03, 13:10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Det är väl alltid stressigt inom spedition. Ibland mer. Ibland mindre. Men saker ska ut och saker ska in. Jag ser det inte som en röd flagga enbart. Det är en del av jobbet precis som att ett jobb på akuten är stressigt. En del gillar det. Andra inte.

Så det viktigast är hur just du hanterar sånt.

Jag tycker att du har en bra arbetsmetod. Att du tar ett steg bakåt och ser helheten. Gör en bedömning av vad som är viktigast. Var du ska lägga energin just den dagen.

En del har nämligen inte den förmågan. Kan inte själva sortera ut det livsnödvändiga eller det som kan vänta till nästa dag. Och de går under. Så var tacksam över den gåvan.

Det är ju alltid en chock att börja på ett nytt jobb. Det känns som att man inte kommer att kunna lära sig allt. Stressnivån är i taket. Men som regel blir det vardag av det där också. Till slut sitter det i ryggmärgen.

Har jag fått frågan? Ja. Jag sa att jag gillar stress som ger resultat. Där jag får beta undan saker. Det ger mig en kick.

Lycka till. ❤️
Citera
2025-12-03, 13:45
Medlem
sommarlovs avatar
De vill nog mera ser hur du svara, än vad du svarar.
Citera
2025-12-03, 15:12
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det är väl alltid stressigt inom spedition. Ibland mer. Ibland mindre. Men saker ska ut och saker ska in. Jag ser det inte som en röd flagga enbart. Det är en del av jobbet precis som att ett jobb på akuten är stressigt. En del gillar det. Andra inte.

Så det viktigast är hur just du hanterar sånt.

Jag tycker att du har en bra arbetsmetod. Att du tar ett steg bakåt och ser helheten. Gör en bedömning av vad som är viktigast. Var du ska lägga energin just den dagen.

En del har nämligen inte den förmågan. Kan inte själva sortera ut det livsnödvändiga eller det som kan vänta till nästa dag. Och de går under. Så var tacksam över den gåvan.

Det är ju alltid en chock att börja på ett nytt jobb. Det känns som att man inte kommer att kunna lära sig allt. Stressnivån är i taket. Men som regel blir det vardag av det där också. Till slut sitter det i ryggmärgen.

Har jag fått frågan? Ja. Jag sa att jag gillar stress som ger resultat. Där jag får beta undan saker. Det ger mig en kick.

Lycka till. ❤️
Ja absolut, jag vill ha att göra och inte sitta och rulla tummarna. Bara det inte blir som mitt exempel med min kollega som fick a-kunden själv, där det var överväldigande mycket. Även fast det inte blev så illa för mig så blev det ändå lite för mycket mot slutet av förra jobbets liv. Började få magkatarr då man prackades på 4 extra kunder, så det gick ifrån bra arbetsbörda till att man plötsligt kände att de 8 timmarna man jobbade inte riktigt räckte, och där inkorgen byggdes upp orimligt snabbt.

Är ju väldigt lätt att man låter lat eller slapp när det handlar om stress, men inte det det handlar om. I alla fall inte för mig.

Är just när man gör ett jobb, och sen när man kollar inkorgen efter så ligger det tre jobb, och sedan när man är klar med ett av dem så ligger det tre nya, som det blir problem. Då läggs det ju på en hög snabbare än man kan hantera det och stressen går från hälsosam till ohälsosam.
Citera
2025-12-03, 15:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ja absolut, jag vill ha att göra och inte sitta och rulla tummarna. Bara det inte blir som mitt exempel med min kollega som fick a-kunden själv, där det var överväldigande mycket. Även fast det inte blev så illa för mig så blev det ändå lite för mycket mot slutet av förra jobbets liv. Började få magkatarr då man prackades på 4 extra kunder, så det gick ifrån bra arbetsbörda till att man plötsligt kände att de 8 timmarna man jobbade inte riktigt räckte, och där inkorgen byggdes upp orimligt snabbt.

Är ju väldigt lätt att man låter lat eller slapp när det handlar om stress, men inte det det handlar om. I alla fall inte för mig.

Är just när man gör ett jobb, och sen när man kollar inkorgen efter så ligger det tre jobb, och sedan när man är klar med ett av dem så ligger det tre nya, som det blir problem. Då läggs det ju på en hög snabbare än man kan hantera det och stressen går från hälsosam till ohälsosam.

Ja, det är det knepiga. Om man blir sjuk kanske ingen annan haft möjlighet att göra ens arbete. Så när man kommer tillbaka lika fräsch som en disktrasa, måste man börja i motvind för hela inkorgen är full.
Citera
2025-12-03, 16:41
Medlem
tram123s avatar
Jag fick en sådan fråga på en jobbintervju.
Typ hur stresstålig är du och kan du ha flera bollar i luften samtidigt? Hade haft restaurang jobb som var stressiga innan så inga problem sa jag.

Sen när jag fick jobbet var det inte stressigt alls och det var knappt några bollar i luften, satt mest och rullade tummar.
Citera
2025-12-03, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Typ hur stresstålig är du och kan du ha flera bollar i luften samtidigt? Hade haft restaurang jobb som var stressiga innan så inga problem sa jag.

Sen när jag fick jobbet var det inte stressigt alls och det var knappt några bollar i luften, satt mest och rullade tummar.

var det först efter du tryckt i dej tram?
Citera
2025-12-03, 17:18
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123

Ah ok. Då låter det lite som att det är lite av en fråga för att se hur man svarar. Ibland då.

Det låter å andra sidan åt andra hållet. hade blivit uttråkad av ett sånt jobb. Lagom är bäst
Citera
2025-12-03, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Var på intervju för min första LIA idag för min utbildning inom spedition och logistik, på ett ställe som fått gott omdöme av min ena lärare. Kontorsjobb alltså.

Trevlig lokal och trevligt folk avd et jag kunde se, men reagerade på en av frågorna man fick.

"Hur hanterar du stress? Det blir stresspåslag här"

Svarade att man kan förvänta sig stressiga perioder då och då på jobb, men att det viktiga är att det inte är långsiktigt och permanent, samt att man får kommunicera med sitt team för att se hur läget är med alla, och att man får be om hjälp om det blir för mycket, och samtidigt givetvis hjälpa andra som har för mycket.

Frågan kändes dock lite som en varningsflagg, och jsg vill höra hur andra upplever frågan.

Givetvis är någon stress då och då självklart på ett jobb. Det kommer peakar, men när jag fick frågan fick jag uppfattningen att det kan vara som på mitt förra jobb efter uppsägningar.

En av våra största kunder krävde två personer, egentligen tre, men efter uppsägningar så var det bara en stackars projektledare på den och hon bröt ihop fullständigt och fick till slut sjukskriva sig i ett halvår.

Hur bör man se frågan om den ställs, som en helt vablig fråga eller är det en röd flagga som visar på att det är stress utöver det normalt förväntade?

Nu handlar detta bara om LIA och eventuellt sommarjobb, men i framtiden när man går på intervjuer för "riktiga" jobb kan frågan dyka upp igen och då kan det vara nyttigt att se nyktert på den.
Om det är mycket stress tyder det ju på att ni har för lite personal, hur länge har det varit så? skulle jag svara.

Om det är periodvis eller pågått en längre tid så kan du ju fråga varför dom inte löst det, jag skulle tom gå så långt att tacka nej då det tyder på att dom inte värnar om arbetsmiljön.
Citera
2025-12-03, 17:37
Medlem
glockenreins avatar
Har fått frågan på jobb som sen visat sig inte alls varit stressiga så jag tvärtom blivit uttråkad. Är nog en fråga som är ganska standard på intervjuer men behöver inte betyda nåt.
Citera
2025-12-03, 18:48
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Beroende av hur desperat du är på jobbet kan du alltid be dem beskriva mer djupgående vad dem menar med stress, vid vilka situationer de identifierar att stress uppkommer för uppgiften osv.

Ett jobb som består av stress i långa och omfattande mängder är inget jobb man vill ha. Stress dödar människan.
Citera
2025-12-03, 18:51
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Beroende av hur desperat du är på jobbet kan du alltid be dem beskriva mer djupgående vad dem menar med stress, vid vilka situationer de identifierar att stress uppkommer för uppgiften osv.

Ett jobb som består av stress i långa och omfattande mängder är inget jobb man vill ha. Stress dödar människan.
I detta fall handlar det bara om LIA, alltså praktikplats på yrkeshögskola, och eventuellt sommarjobb. Så 12 veckor praktik+plus ungefär 2 månader sommarjobb. Så visar det sig vara jättestressigt vet man i alla fall var man inte ska göra sin andra LIA år 2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in