Citat:
Ursprungligen postat av
TorkaAvCB
Behöver skriva av mig, för jag är fortfarande helt uppjagad över det här.
Min 12-åriga dotter kom hem efter skolan och berättade att hon blivit inkallad till skolkuratorn. Anledningen? Hon hade nämnt för en lärare att hon tycker det är jobbigt att prata med killarna i klassen. Hon är blyg, har varit det sen hon var liten. Inte mer med det.
Men när hon berättade vad kuratorn sagt blev jag helt paff.
Kuratorn hade tydligen börjat prata om ”att utforska sin könsidentitet”, och att ”det är okej om du känner att du kanske gillar tjejer mer än killar”. Alltså… min dotter hade inte ens pratat om vem hon gillar, bara att hon blir nervös när hon pratar med jämnåriga killar. Det är ju typ normal mellanstadiekonfliktsnivå?
Dottern sa själv:
”Jag försökte berätta att jag blir stressad när jag pratar med dem, men hon började prata om helt andra saker som jag aldrig frågat om.”
Detta gjorde mig så förbannad att jag ringde skolan direkt. Jag sa att jag vill ha ett möte, för jag tycker inte det är kuratorns uppgift att börja föreslå identitetsgrejer för ett barn som inte ens efterfrågat det. Att stötta barn som själva tar upp ämnet absolut! Men att plantera tankar hos någon som bara beskriver vanlig social blyghet? Nej tack.
Rektorn lovade ”se över ärendet”, vilket i princip kan betyda allt eller inget.
Så, är det jag som överreagerar? Har någon annan varit med om att skolpersonal drar iväg i helt fel riktning när barn bara försöker beskriva något helt normalt?
Svårt att veta om Din dotter verkligen talar helt sanningsenligt. Hon kanske lika gärna är rädd för din reaktion och vill testa dig. Det är lättare att skylla den här iden på skolkuratorn.
Jag skulle ta det väldigt lugnt om jag var du, få kontakt med skolkuratorn och diskutera och reda ut vad som skett "om möjligt", som du gjort. Men går du i attack så kommer du få höra försvarstal.
Då de är av muntlig nivå så är väl bevisbördan svår.
Men din dotter är 12. så de är omöjligt att veta vad sanningen är. Kanske äre sant det din dotter säger eller så äre en annan version.
Med tanke på din reaktion så skulle jag gissa på att din dotter har berättat en annan version.