Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2025-12-03, 04:49
Medlem
East.Clintfoods avatar
PrivaZer använder jag ibland, aldrig haft problem som vissa nojiga typer här i tråden verkar ha.

Senast redigerad av East.Clintfood 2025-12-03 kl. 04:57.
Citera
2025-12-03, 08:13
Medlem
Q-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jaha, kanske läste slarvigt.
Idag, när du startar om datorn, kan windows återanvända det som finns i minnet.
Låter konstigt men ska vara en fördel.

Ja, det finns två vanliga sätt. Antingen går datorn ner i "hibernation" i stället för att stängas av helt och hållet, då finns allt i temp minnet kvar när du "sätter igång" datorn igen. Eftersom saker i temp minne bara försvinner om strömmen bryts helt.

Det andra sättet är att Windows när du stänger datorn kan spara data i temp minnet och skriva det på en fil och lägga det på hårddisken. Sedan när du startar datorn igen så läser den filen från disk och lägger datan i temp minnet.

Båda dessa sätt går att stänga av i Bios tror jag, fast boot och hibernation mode. Ifall de är igång är det inte säkert att allt i minnena försvinner när man stänger av datorn.
Citera
2025-12-03, 08:15
Medlem
Jag skulle nog påstå att det inte är bloat som är direkta ämnet för tråden, utan det upplevda att Win samlar på sig dynga över tid.
Vilket ju kanske inte är fastställt att det ens sker, eller om det är vad som är TS problem.

Det jag har sagt i tråden är att avinstallera saker istället för att leta hjärnspöken i temp-mappar och register.
Debloat är, som sägs, en del av detta.

Åter alltså, avinstallera saker, debloata. Lägg inte tid och energi på en massa hokuspokus-program (som likagärna kan installera dåliga saker i samma veva).
Citera
2025-12-03, 12:18
Medlem
Blizzardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
PrivaZer använder jag ibland, aldrig haft problem som vissa nojiga typer här i tråden verkar ha.

Håller med dig, bästa programmet någonsin!
Citera
2025-12-03, 13:36
Medlem
Hrass avatar
Använder BitBleach. Väldigt likt CCleaner men öppen källkod.
Kan rekommendera den. Tar bort skräpfiler, rensar historik i sökfält, "Senaste dokument" och dyl. samt kan rensa webbläsarna. Dyker upp lite andra program i listan också, typ VLC.
Citera
2025-12-03, 14:58
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blizzards
Håller med dig, bästa programmet någonsin!

Jo, jag rekommenderar dig ladda ner den senaste som portable version, lite mer säkrare.
Gifthub hade låtit nån användare komma med sin skit.

Edit: det hände nog nån gång ifjol. Men åtgärdades snabbt.
Senast redigerad av East.Clintfood 2025-12-03 kl. 15:03.
Citera
2025-12-03, 15:06
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Kan rekommendera den. Tar bort skräpfiler, rensar historik i sökfält, "Senaste dokument" och dyl. samt kan rensa webbläsarna. Dyker upp lite andra program i listan också, typ VLC.

Allt annat än ccleaner kan väl inte vara sämre? Som ertappades med att komma med spionfiler.
Så tack för tips om bitbleach, kanske ska man testa en vacker dag.
Citera
2025-12-03, 16:48
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras

BleachBit.
Citera
2025-12-03, 18:29
Medlem
Blizzardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Allt annat än ccleaner kan väl inte vara sämre? Som ertappades med att komma med spionfiler.
Så tack för tips om bitbleach, kanske ska man testa en vacker dag.

Crapcleaner är ingenting bra, duger inte alls om man inte köper den tror jag på. Den kan innehålla vissa malwares också, så det bästa är att undvika den.
Citera
2025-12-03, 18:56
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blizzards
Crapcleaner är ingenting bra, duger inte alls om man inte köper den tror jag på. Den kan innehålla vissa malwares också, så det bästa är att undvika den.

Precis, det läste man på om.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in