Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-02, 06:08
Medlem
Jag tycler det är rimligt att brottsbelägga köpare av narkotiska preparat. INGEN MARKNAD=INGEN NARKOTIKA=INGEN KRIMINALITET pga det.

Eller hur?
Citera
2025-12-02, 06:15
Medlem
OnkelUnkass avatar
Det är redan olagligt att köpa natkotika i Sverige, idiotdjävel
Citera
2025-12-02, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djingiskahn
Jag tycler det är rimligt att brottsbelägga köpare av narkotiska preparat. INGEN MARKNAD=INGEN NARKOTIKA=INGEN KRIMINALITET pga det.

Eller hur?
Nu var du rolig du.

Förbjud även köp av alkohol så får du se om marknaden och kunderna försvinner.
Citera
2025-12-02, 07:42
Medlem
Mittokrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Nej, tekniskt sett är det inte det. Det är förbjudet att förvärva narkotika i överlåtelsesyfte och att inneha narkotika, men inte att förvärva narkotika för eget bruk. Det har ingen praktisk betydelse, men så ser lagen ut.

”1 § Den som olovligen
1. överlåter narkotika,
2. framställer narkotika som är avsedd för missbruk,
3. förvärvar narkotika i överlåtelsesyfte,
4. anskaffar, bearbetar, förpackar, transporterar, förvarar eller tar annan sådan befattning med narkotika som inte är avsedd för eget bruk, eller
5. innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika

döms för narkotikabrott till fängelse i högst tre år.” /Narkotikastrafflagen
Citera
2025-12-02, 07:55
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Nu var du rolig du.

Förbjud även köp av alkohol så får du se om marknaden och kunderna försvinner.
Om folk slutar dricka minskar det drastiskt.
Men folk måste kunna göra konkret fel, begå ett sånt brott genom att köpa röka. Därför har vi professionella langare. De är själavårdare ofta. Ett slags diakoner. Utbildade.
Citera
2025-12-02, 08:13
Medlem
proconsuls avatar
Ta bort kriminaliseringen i stället. Om narkotika är lagligt - ingen kriminalitet.
Citera
2025-12-02, 08:31
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ta bort kriminaliseringen i stället. Om narkotika är lagligt - ingen kriminalitet.
Å beskatta det högre än alkohol. Då blir det skattebrott av det hela i stället när gängen säljer. Å när det gäller skattebrott så är man ju skyldig tills motsatsen bevisats, vilket ju gör det enklare att få fast de som säljer.
Citera
2025-12-02, 08:54
Medlem
Brantforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittokrat
Nej, tekniskt sett är det inte det. Det är förbjudet att förvärva narkotika i överlåtelsesyfte och att inneha narkotika, men inte att förvärva narkotika för eget bruk. Det har ingen praktisk betydelse, men så ser lagen ut.

”1 § Den som olovligen
1. överlåter narkotika,
2. framställer narkotika som är avsedd för missbruk,
3. förvärvar narkotika i överlåtelsesyfte,
4. anskaffar, bearbetar, förpackar, transporterar, förvarar eller tar annan sådan befattning med narkotika som inte är avsedd för eget bruk, eller
5. innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika

döms för narkotikabrott till fängelse i högst tre år.” /Narkotikastrafflagen

4 § För försök eller förberedelse till narkotikabrott, ringa narkotikabrott, grovt narkotikabrott eller synnerligen grovt narkotikabrott liksom för stämpling till narkotikabrott, grovt narkotikabrott eller synnerligen grovt narkotikabrott döms det, om gärningen avser annat än bruk av narkotika, till ansvar enligt 23 kap. brottsbalken.

....
Citera
2025-12-02, 13:09
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag tror inte du fattar hur människor fungerar.

Det är t ex förbjudet att köpa sex i vårt land. Ändå slutade inte sexköpen när lagen kom. De har dessutom ökat eftersom det är lättare numera att göra det i skymundan, genom att sexsäljarna annonserar på nätet. Förut var de tvungna att stå på gatan eller vara på krogar/barer.

I USA är det dessutom förbjudet att sälja sex. Ändå är det 1 miljon som gör det.

Vill folk verkligen ha nåt som är förbjudet, så ser de till att få det på ett eller annat sätt. Risken för böter eller fängelsestraff hindrar så klart en del, men långt ifrån alla.

Så din teori om att förbud av nåt tar bort hela marknaden är lite väl idealistisk. Historien visar motsatsen.

Har du nåt bevis på att liknande förbud, droger eller ej, får marknaden att falla samman och sluta existera?

Och nej, jag använder inte droger. Har aldrig gjort det. Men jag säljer sex, så jag har lite koll på teorier om förbud och den sanna verkligheten.
Citera
2025-12-02, 23:18
Medlem
ILoveKnarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Hahaha TS är helt bränd! Det finns inget diskussionsunderlag kvar här såvitt jag vet?
Citera
2025-12-04, 19:49
Medlem
Jag VET hur lagen hur lagen ser ut IDAG. Jag säger hur den ska vara IMORGON!!!
Citera
2025-12-04, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djingiskahn
Jag VET hur lagen hur lagen ser ut IDAG. Jag säger hur den ska vara IMORGON!!!

Du säger i din trådstart att lagen imorgon ska se ut precis som den gör idag och har gjort sedan mer än 30 år tillbaka.

Med tanke på att politiken och lagarna fungerat väldigt dåligt så tycker jag det är långt över tiden att prova något nytt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in