Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2025-12-02, 22:30
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Han äger ju inte huset. Det sålde han för ganska många år sedan.
Jovisst, ett par år sedan, var det sex år sedan? Nått sånt. Han har väl gissningsvis inte förbrukat alla pengar än och kan därför inte söka socialbidrag. Det är min slutsats iaf. Eller så har han förbrukat alla pengar alldeles för snabbt och då får man heller inte några socialbidrag, det är liksom rätt hårda regler och inget du bara kan "få" hur som helst.
Citera
2025-12-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuore
Säljaren vänder sig till just den mäklaren som hör av sig dagen efter skuldbrevet kommer.
Och du ser inte det konstiga i det?
Citera
2025-12-02, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och du ser inte det konstiga i det?

Nej, berätta.
Citera
2025-12-02, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuore
Nej, berätta.
Du får läsa vad jag tidigare skrivit. Om du sedan inte tycker att det är det minsta konstigt, så får väl jag och ett gäng andra inklusive Sveriges Radio hålla käft.
Citera
2025-12-02, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Jovisst, ett par år sedan, var det sex år sedan? Nått sånt. Han har väl gissningsvis inte förbrukat alla pengar än och kan därför inte söka socialbidrag. Det är min slutsats iaf. Eller så har han förbrukat alla pengar alldeles för snabbt och då får man heller inte några socialbidrag, det är liksom rätt hårda regler och inget du bara kan "få" hur som helst.

Tidslinjen, enligt radioinslaget:

2011: Peter köper huset
2019: Peter har skulder och är arbetslös, och måste sälja huset. Han tror att han ska kunna köpa ett annat hus, men "efter att ha kontaktat mäklaren", så "får Peter klart för sig" att alla pengarna kommer att gå till att betala av skulderna. Huset säljs för 1,4 miljoner.
2025: Peter ska nu vräkas eftersom han inte betalar hyran till husägaren. Han har alltså betalat någon hyra, vid något tillfälle, och det är kanske dit det sista av hans pengar gått.

Det ser alltså ut som att Peter i princip var helt pank redan 2019. Vad han levt på sedan dess har vi ingen aning om. Men att han vid det här laget är kvalificerad för socialbidrag är inte alls omöjligt.
Citera
2025-12-02, 22:49
Medlem
Det är ganska märkligt att Peter, som verkar vara rätt så tappad, ändå lyckas med ganska mycket.

För det första köper han ju huset 2011. Om det är värt 1,4 miljoner år 2019, borde de ha varit värt i alla fall minst hälften av det 2011. Så på något sätt har Peter lyckats få tag på den summan eller fått ett bolån och då måste han ha haft ett jobb.

Sen lyckas ha efter försäljningen inte bara betala hyra till köparen (vilket borde fått honom att inse att han numera är hyresgäst), han har även lyckats driva rättssak mot köparen i tingsrätten (flera gånger, enligt inslaget) och han har även begripit vad "Fastighetsmäklarinspektionen" är och att det är dit man anmäler fastighetsmäklare.

Utöver det här har han vid 2019 alltså ha skaffat sig skulder som han inte kan betala (i storleksordningen 1,4 miljoner) och han vet vad Kronofogden är och att de kan sälja hans hus på exekutiv auktion om han inte betalar sina skulder.

Peter verkar lyckas med ganska mycket, trots sin IQ om ligger nära, men inte under, gränsen för intellektuell funktionsnedsättning.

Det är uppenbart att det finns massvis med saker som hänt här som vi inte känner till, och förmodligen aldrig kommer att få veta heller.
Citera
2025-12-02, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Det är inte möjligt. Ett köpekontrakt måste skrivas på av säljaren. Var han inte med när köparen skrev på måste han isåfall skrivit på före eller efter men det förekommer väl knappast vid fastighetsaffärer? Oavsett lär han skrivit på och godkänt kontraktet.

Om han lyckas häva köpet måste han ju såklart betala tillbaka köpeskillingen. Har Peter dessa pengar? Annars är det ju rätt meningslöst att strida, men det kanske han inte förstår?

Enligt inslaget får mäklaren kontraktet påskrivet av köparen först, och dagen efter tar han med sig kontraktet och åker hem till Peter och får Peters påskrift då.

Inte vid någon av de bostadsaffärer jag gjort har det gått till på det sättet. Köpare och säljare är närvarande personligen vid kontraktsskrivningen, båda två, enligt min erfarenhet. Jag har sålt en lägenhet en gång där jag inte kunde vara närvarande vid kontraktsskrivningen, men då hade jag gett mäklaren en skriftlig fullmakt att underteckna åt mig.

Det hade även köparen gjort, faktiskt, så mäklaren gjorde hela kontraktsskrivningen själv, med våra båda fullmakter. Han var lite förvånad, för det var ovanligt att det gick till så.
Citera
2025-12-02, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Om mäklaren är medveten om att Peter äeär utvecklingstörd så har mäklaren gjort fel helt klart

Peter har inte någon intellektuell funktionsnedsättning.
Citera
2025-12-03, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Varför förundras du? Mäklare säljer väl sin egen morsa om så behövs, endast bilskojare är värre!

Man tycker ju att med en etisk riktlinje och att mäklaren är registrerad hos mäklarsamfundet och att de faktiskt har en egen tillsynsmyndighet så borde sådant här inte hända.
Men det är som du säger, snäppet bättre än en bilskojare.
Citera
2025-12-03, 20:14
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
För att få socialbidrag så måste du, mycket riktigt, inte ha några tillgångar. Men Peter hade en rätt substantiell tillgång: ett hus.
Du kan alltså inte söka socialbidrag om du sitter på ett hus eller en bostadsrätt som går att realisera på en marknad. Peter kan alltså heller inte söka socialbidrag så länge han äger något som är mycket värdefullt.

Nej, det spelar ingen roll om du har en koja i skogen som är värd 90-tusen eller äger en femrums bostadsrätt på östermalm i stockholm med ett värde på 18 miljoner. I bägge fallen får du inte socialbidrag utan du får sälja av det du har först och när du använt upp de pengarna på att leva så kan du söka. Inte tidigare.

Jag vet inte heller hur Peter tänkt förutom desperation för att få in lite pengar samt kunna betala av sina skulder. Oklart hur han tänkt med att sälja huset och så bo kvar. Mycket oklart.

Nja så är det inte riktigt (längre), har tagits upp i en annan tråd. Om boendekostnaden är så pass billigt att det tex understiger kostnaden för en soclägenhet kan man göra undantag. Samma tex om man äger en bil som man måste ha för att transportera sig.
Citera
2025-12-03, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Nja så är det inte riktigt (längre), har tagits upp i en annan tråd. Om boendekostnaden är så pass billigt att det tex understiger kostnaden för en soclägenhet kan man göra undantag. Samma tex om man äger en bil som man måste ha för att transportera sig.

Men vafan... det är väl ändå irrelevant? Han HADE JU INGET HUS, det hade han SÅLT. Det är ju det hela tråden handlar om.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in