Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-02, 15:01
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Om vi ska vara ärliga så befinner sig nog det flesta västerländska länder i recession. Inflationen är långt högre än den officiella och den lilla tillväxt som finns är lägre än inflationen.

Miljöpartiets drömsamhälle med negativ ekonomisk tillväxt är således redan här. Från 2020 och framåt, negativ tillväxt.

Skål.

När man pratar tillväxt så är det alltid inflationsjusterat.
Att svensk tillväxt väntas hamna på 2,6% nästa år så är det efter inflationen.
Citera
2025-12-02, 15:31
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
När man pratar tillväxt så är det alltid inflationsjusterat.
Att svensk tillväxt väntas hamna på 2,6% nästa år så är det efter inflationen.

Det känns inte som Sverige växer. Jag litar inte riktigt på den officiella siffran. Rysslands officiella verkar inte heller rimlig. Tror det är mycket fuffens bakom.
Citera
2025-12-02, 16:12
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Det känns inte som Sverige växer. Jag litar inte riktigt på den officiella siffran. Rysslands officiella verkar inte heller rimlig. Tror det är mycket fuffens bakom.

Hur "känner" du att Sveriges ekonomi växer eller inte? Det är väl SCB som ansvarar för dessa siffror, vad skulle de vinna på att ha "fuffens" för sig och varför?

Vad som hänt är ju dock att Riksbanken inte längre slaviskt följer sina riktlinjer när det gäller räntan kopplat till inflationen.
Citera
2025-12-02, 17:06
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Hur "känner" du att Sveriges ekonomi växer eller inte? Det är väl SCB som ansvarar för dessa siffror, vad skulle de vinna på att ha "fuffens" för sig och varför?

Vad som hänt är ju dock att Riksbanken inte längre slaviskt följer sina riktlinjer när det gäller räntan kopplat till inflationen.

Mycket konkurser, även stora bolag.

Nedlagda butiker i innerstäderna.

Låg framtidstro, ganska deppig stämning.

Tysklands industri i kris.

Mycket företagsflykt till USA m.m.

Norgepriser i affärerna.

Några axplock.

Folk lånar väl pengar för att hålla upp "tillväxten" för någon expansion av ekonomin tror jag inte sker. Det skulle väl isf vara svensk försvarsindustri som det går bra för. Men det beror ju på att kriget kommer allt närmare.
Citera
2025-12-02, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Ja verkligen.
Rasismen mot ryssar är hejdlös.
Det visat för mig vilka dom onda är och det är väst.
Finland och vi plus många fler får skylla sig själva. Vi behöver Ryssland. Ryssland behöver inte oss.
Och Ryssland blir bara starkare militärt.
Snart är kriget slut.
Europa ekonomi är på väg ner i papperskorgen.
Vi förbjuder kinesiska varor och vägrar Rysk gas och olja.
Som att vägra lördags godis för att du inte fick en leksak i affären.
Hade Väst inte provocerat Ryssland hade inte kriget ens startat.
Finland kommer nog lida länge och man får helt enkelt vara beredd att sänka levnads standarden.
Det gäller här med. Maten och elen kommer knappast bli billigare.

Ja, finnarna vet vilka dom onde är efter 80 år av "finlandisering" och nu är det dags att kliva ur skuggan av diktaturen Ryssland, och det kostar pengar, men frihet och demokrati kostar pengar, och vi har misslyckats med att betala den notan i alldeles för många år.
Nu betalar alla länder i Europa av den ackumulerade "frihetsskulden" och inte minst Finland.
Finland ser nu till att ryssarna inte bara kan köra in militär utrustning i Finland på landets järnvägar, som har samma spårvidd som Ryssland, eftersom järnvägsnätet byggs om till europeisk bredd så att militärhjälp från grannländerna snabbt kan köras in i Finland när Ryssland anfaller:

https://newsoresund.dk/finland-investerer-milliarder-i-at-fravaelge-russisk-sporvidde-og-tilpasse-jernbanen-til-europaeisk- standard/

https://www.youtube.com/channel/UC2nNqeoUOsCFo1HPITbq8VA
Senast redigerad av Moentos 2025-12-02 kl. 17:40.
Citera
2025-12-02, 17:39
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverryggenn
Innan kriget exporterade 2000 finska bolag till Ryssland, den siffran är nu drygt 100 st - detta i kombination med att Finland är ett svagt ekonomiskt land med en lätt efterbliven befolkning så blir det så här. Jo, och med noll invandring som kan ta lågbetalda jobb och skapa billig arbetskraft till företagen är en annan faktor.
Du glömmer att de har lyckan att vara grannland till Sverige. Tänk hur deras ekonomi hade sett ut om de inte hade haft möjligheter att utlokalisera sina alkoholister och zigenare till oss. Hur många miljarder spar de inte varje år på att vi ordnat livstids försörjning till dessa samhällets A-lagsbarn?
Citera
2025-12-02, 17:43
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja, finnarna vet vilka dom onde är efter 80 år av "finlandisering" och nu är det dags att kliva ur skuggan av diktaturen Ryssland, och det kostar pengar, men frihet och demokrati kostar pengar, och vi har misslyckats med att betala den notan i alldeles för många år.
Nu betalar alla länder i Europa av den ackumulerade "frihetsskulden" och inte minst Finland.
Finland ser nu till att ryssarna inte bara kan köra in militär utrustning i Finland på landets järnvägar, som har samma spårvidd som Ryssland, eftersom järnvägsnätet byggs om till europeisk bredd så att militärhjälp från grannländerna snabbt kan köras in i Finland när Ryssland anfaller:

https://newsoresund.dk/finland-investerer-milliarder-i-at-fravaelge-russisk-sporvidde-og-tilpasse-jernbanen-til-europaeisk- standard/

https://www.youtube.com/channel/UC2nNqeoUOsCFo1HPITbq8VA
Problemet är inte att vi blir fria utan bara vi byter daddy.

USA just nu är galet. Jag vill inte associera mig med USA. Inte med Ryssland heller men jag köper gärna deras naturtillgångar för det är en bra deal.

Enligt mig är det galenskap att köpa dyrare gas som ska åka över atlanten.

Men jag kanske bara fokuserar på pengar och levnadsstandard.
Citera
2025-12-02, 17:55
Medlem
Citat:
Problemet är inte att vi blir fria utan bara vi byter daddy.

USA just nu är galet. Jag vill inte associera mig med USA. Inte med Ryssland heller men jag köper gärna deras naturtillgångar för det är en bra deal.

Enligt mig är det galenskap att köpa dyrare gas som ska åka över atlanten.

Citat:

Ja – det är ett lyxbeteende som kan utövas när frihet och demokrati är säkrad.
Citera
2025-12-02, 18:04
Medlem
Citat:
Nu skiter jag inte ut olja på beställning så jag tar ditt inlägg som ett skämt.
Eller växer det gas på dina träd?

Kan du leva utan värme på vintern utan att fälla tårar?

Saknar du den fantasin som hindrar dig från att köpa energi i andra länder än Ryssland?
Citera
2025-12-02, 18:05
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Saknar du den fantasin som hindrar dig från att köpa energi i andra länder än Ryssland?
Vilka länder kan ge olja och gas till hela europa utan att priserna för gemene man går upp minst det dubbla från dagens standard?

Enligt mig ska vi lämna EU och vara självförsörjande.

Jag förstår dig och många andra med ert PK vurmande men ni har så fel.
Ni är som barn som tror någon ska rädda er men narrativet är ju just nu det du vill och det kommer inte bli bättre.

Tänk när om det blir krig mot Ryssland. Då kommer dom inte sälja något alls geno0m sin skuggflotta.
USA kanske lämnar oss i sticket.
Vad gör vi då?

Dö ska vi ju alla ändå göra.
Citera
2025-12-02, 18:33
Medlem
Citat:
Vilka länder kan ge olja och gas till hela europa utan att priserna för gemene man går upp minst det dubbla från dagens standard?

Enligt mig ska vi lämna EU och vara självförsörjande.

Jag förstår dig och många andra med ert PK vurmande men ni har så fel.
Ni är som barn som tror någon ska rädda er men narrativet är ju just nu det du vill och det kommer inte bli bättre.

Tänk när om det blir krig mot Ryssland. Då kommer dom inte sälja något alls geno0m sin skuggflotta.
USA kanske lämnar oss i sticket.
Vad gör vi då?

Dö ska vi ju alla ändå göra.

Många länder kan sälja olja och gas, och priserna stabiliseras i en rimlig takt efter ett tag.

Nej – enligt Ryssland borde vi lämna EU och vara beroende av Ryssland.
Citera
2025-12-02, 18:35
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Många länder kan sälja olja och gas, och priserna stabiliseras i en rimlig takt efter ett tag.

Nej – enligt Ryssland borde vi lämna EU och vara beroende av Ryssland.
Du har din åsikt och jag respekterar den men jag håller verkligen inte med dig alls.
Jag tror att EU få krypa till avtal efter tid. Näringslivet kommer trycka på och pengar pratar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in