2026-09-03, 07:08
Medlem
Trebcrews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Made.to.suffer
Min kusin hängde sig å lämnade fru å barn ovetandes. Inget tecken eller något på att han mådde dåligt istället så vare som att han var som lyckligast de senaste månaderna innan han valde sitt val.

Det sägs att vissa som inte tar livet av sig i affekt får nån sorts inre frid när dom väl bestämt sig. Då kan det utåt se ut som att den är lycklig, eller att personen rentav är lycklig och vill göra det bästa av sista tiden. Låter paradoxalt men kan köpa det.

En kompis från ungdomen tog livet av sig alldeles för ung, innan livet knappt hade börjat. Ändå hann hen att uppleva mycket.
Jag vet inte helt varför, men tror hen kände sig lite udda, och hen började nog tvivla på sin identitet efter flera händelser. Ska inte säga att det var orsakerna för jag vet som sagt inte varför och jag har inte vågat fråga än. Men jag kommer närmare och närmare att vilja & våga fråga.
Vi kom varann nära dom sista åren och det kom som en blixt från klar himmel för många inklusive mig. Dock inte för familjen vad jag förstått.
Hen var väldigt utåtriktad, snäll och väldigt omtänksam. Hade ett nätverk som dom flesta bara kan drömma om, bekant med eller kände massa personer i det absolut högsta samhällsskiktet i Sverige.
Det är förvisso inget hinder (uppenbarligen), men ett helt land blev tagna på sängen.
Ingen känd person i den bemärkelsen, även om hen var uppmärksammad i media under sin levnadstid.
Citera
2026-09-03, 16:40
Medlem
En tidigare granne gjorde det endast ca 30 år gammal. Metod okänd.

Jag råkade till och med komma på polisen & politin precis när de lagt upp liket på bår och bar ut det i trapphuset. Obehaglig scen minst sagt, var skakig hela kvällen sen. Träffade iallafall på honom ofta innan, verkade ganska hurtig och normal, ute och joggat och så. Ingen jag kände direkt för övrigt ska sägas, precis som det brukar vara med lägenhetsgrannar i Sverige. Är tydligen förvånande vanligt att må dåligt helt i skymundan, märks inte mycketpå ytan.

Jag anade dock att något var i görningen då det flera månader innan det hände dök upp poliser till porten flera gånger som verkade vilja åt honom, men visste inte vad det berörde. I efterhand misstänker jag att det troligen var någon slags suicide watch.
Citera
2026-09-07, 20:20
Medlem
Jag känner misstänksamhet mot alla s.k. insatser mot självmord. Typ suicide zero, självmordslinjen eller vad det heter. För att inte tala om EPA-traktorer med anti-suicidbudskap. Vad vet en sketen 16-åring om dels självmord och dels att hjälpa andra att inte begå det? Patetiskt.

Sanningen är ju att folk inte bryr sig ett piss om andra människor eller ens närstående. Och sen poff när någon tar livet av sig så gråter de ut och vill signalera sin sorg och därmed godhet.

Nä jag tycker vi ska införa självmordskliniker. Underlätta dödsstraff. Låt dem som inte vill leva avsluta livet snabbt och enkelt.

Hyckleriet kring självmord är enormt. Låt folk avsluta sina liv om de så vill!!!
Citera
2026-09-09, 18:14
Medlem
cookieboys avatar
Jo tyvärr. Depression kan vara ett jäkla helvete.
Citera
2026-09-09, 18:36
Medlem
Mullrets avatar
Full pott i de 3 förslagen

Anhörig, jobbarkompis och fd flickvön.

Alla tragiska var för sig.
Citera
2026-09-09, 21:47
Medlem
Made.to.suffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Hyckleriet kring självmord är enormt. Låt folk avsluta sina liv om de så vill!!!

Kan köpa det om personen som väljer självmord har en obotlig sjukdom å har svåra fysiska smärtor.

Men folk som väljer självmord exempelvis pågrund av ekonomiska problem kommer jag aldrig förstå. Där finns det ju alltid en lösning på problemet även om vägen framåt kan var lång.
Citera
Idag, 18:18
Medlem
En avlägsen släkting förr i tiden samt en nära vän i ungdomen. Sen har jag väl några ytliga bekanta som har tagit livet av sig samt en klasskamrat. Sen har jag nått i bakhuvudet att jag har nog någon kollega som har gjort det också men jag har haft så många kollegor så man kan inte minnas alla.

Exemplet med det nära vännen fick mig att förstå att folk kan må dåligt och jag blev nog mer empatisk av den händelsen.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in