Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-01, 22:43
Medlem
magis avatar
---

Såg en film för några år sedan typ som denna
https://www.youtube.com/watch?v=6yV17h26IIc
fast ett gummi-membran, där man tydligt såg de stående vågorna
och när man spände membranet, skapades nya stående vågor, växte, rörde sig fram och tillbaka i olika mönster, för att sedan tyna bort.
Jag har alltid undrat om detta skulle kunna vara en extremt förenklad simulering av liv på jorden.
Vi föds, pendlar till skolan, pendlar till jobb och tynar bort.

Vet någon om man gjort stående vågor på ballonger och sedan studerat hur de rör sig
när ballongen blåses upp?
Kan man göra en datasimulering av detta?

Jag inbillar mig att man kanske skulle kunna generera spännande rörelser av stående vågor på en ballong som blåses upp, där man vibrerar ballongen med ett mer komplicerat ljud från tex ett piano eller en trumpet, dvs inte en ren ton utan tex ett musikinstrument.
Tror tex att olika avancerade ackord från ett piano skulle kunna ge komplicerade stående vågor på en ballong och att dessa stående vågor skulle kunna röra sig på spännande sätt, när man sedan sakta blåser upp ballongen.
Skulle detta kunna göras i en datasimulering?

Det går tydligen att göra datasimuleringar på sfäriska ytor dvs sfäriska Chladni-mönster.
Men går det att simulera dessa stående vågor,
som när man blåser upp bollen?

Någon som provat detta bara för att se hur det skulle se ut?

MagI
---------------------
Senast redigerad av magi 2025-12-01 kl. 22:57.
Citera
2025-12-02, 00:20
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magi
---

Såg en film för några år sedan typ som denna
https://www.youtube.com/watch?v=6yV17h26IIc
fast ett gummi-membran, där man tydligt såg de stående vågorna
och när man spände membranet, skapades nya stående vågor, växte, rörde sig fram och tillbaka i olika mönster, för att sedan tyna bort.
Jag har alltid undrat om detta skulle kunna vara en extremt förenklad simulering av liv på jorden.
Vi föds, pendlar till skolan, pendlar till jobb och tynar bort.

Vet någon om man gjort stående vågor på ballonger och sedan studerat hur de rör sig
när ballongen blåses upp?
Kan man göra en datasimulering av detta?

Jag inbillar mig att man kanske skulle kunna generera spännande rörelser av stående vågor på en ballong som blåses upp, där man vibrerar ballongen med ett mer komplicerat ljud från tex ett piano eller en trumpet, dvs inte en ren ton utan tex ett musikinstrument.
Tror tex att olika avancerade ackord från ett piano skulle kunna ge komplicerade stående vågor på en ballong och att dessa stående vågor skulle kunna röra sig på spännande sätt, när man sedan sakta blåser upp ballongen.
Skulle detta kunna göras i en datasimulering?

Det går tydligen att göra datasimuleringar på sfäriska ytor dvs sfäriska Chladni-mönster.
Men går det att simulera dessa stående vågor,
som när man blåser upp bollen?

Någon som provat detta bara för att se hur det skulle se ut?

MagI
---------------------
Jag måste säga att jag inte direkt ser kopplingen mellan stående vågor i gummimembran och färden mellan jobb och hem.
Det är en närmare koppling mellan stående vågor i gummimembran och molekylorbitaler.
https://www.youtube.com/watch?v=23bNW4G9DZk

I gymnasiefysiken får man lära sig om stående vågor.
Placeras två stycken högtalare som sänder ut en harmonisk ton så kommer de bilda ett interferensmönster.
De punkter i rummet där ljudet interfererar konstruktivt så stärker ljudvågorna varandra och det låter högre.
De punkter i rummet där ljudet interfererar destruktivt så motverkar ljudvågorna varandra så det låter tystare.

Det går förstås att ha mer komplicerade ljudvågor men det blir svårt att skapa en ljudvåg som lyckas motverka dessa vågor för att bilda stående vågor i material som gummi.

Ett område som kan vara intressant är haptisk/akustisk levitation (sväva saker med ljud), för de utnyttjar komplexa ljudvågor för att ge stående våg på rätt plats och konstruktiv interferens i rätt plats och rätt riktning.

Jag tror man skulle kunna analysera ljudet när en ballong blåses upp och sedan simulera det.

En bättre fråga är om man skulle kunna mäta det på en ballong när den blåses upp.
Problem uppstår ju av att ballongen blir större och mätinstrumentet inte får ligga emot.
Då kanske man får använda sig av laserutrustning för att kunna mäta vibrationerna i ytan.

Bra fråga.
Möjligen så ser stående vågen ut som en smiley när man spelar Don't worry be happy.
Citera
2025-12-02, 08:03
Medlem
magis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Jag måste säga att jag inte direkt ser kopplingen mellan stående vågor i gummimembran och färden mellan jobb och hem.
Det är en närmare koppling mellan stående vågor i gummimembran och molekylorbitaler.
https://www.youtube.com/watch?v=23bNW4G9DZk

I gymnasiefysiken får man lära sig om stående vågor.
Placeras två stycken högtalare som sänder ut en harmonisk ton så kommer de bilda ett interferensmönster.
De punkter i rummet där ljudet interfererar konstruktivt så stärker ljudvågorna varandra och det låter högre.
De punkter i rummet där ljudet interfererar destruktivt så motverkar ljudvågorna varandra så det låter tystare.

Det går förstås att ha mer komplicerade ljudvågor men det blir svårt att skapa en ljudvåg som lyckas motverka dessa vågor för att bilda stående vågor i material som gummi.

Ett område som kan vara intressant är haptisk/akustisk levitation (sväva saker med ljud), för de utnyttjar komplexa ljudvågor för att ge stående våg på rätt plats och konstruktiv interferens i rätt plats och rätt riktning.

Jag tror man skulle kunna analysera ljudet när en ballong blåses upp och sedan simulera det.

En bättre fråga är om man skulle kunna mäta det på en ballong när den blåses upp.
Problem uppstår ju av att ballongen blir större och mätinstrumentet inte får ligga emot.
Då kanske man får använda sig av laserutrustning för att kunna mäta vibrationerna i ytan.

Bra fråga.
Möjligen så ser stående vågen ut som en smiley när man spelar Don't worry be happy.

Något jag försökt med AI system är att fråga om det finns offentliga databaser med avidentifierad data över hur människor rör sig under en livstid. Idag får individer mobil tidigt
där man borde kunna följa hur människor rör sig under något tiotal år.
De pendlar till skola , till jobbet osv.
Inbillar mig att det kanske kan finnas ett mönster på hur människor rör sig under en längre period och att det kanske kan jämföras med stående vågor på en gummiboll som blåses upp.

Men det verkar inte finnas datasimuleringar på detta eller ens försök på dessa bollar med vågor eller hur folk rör sig under en längre tid.

Nåja....

MagI
......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in