Citat:
Ursprungligen postat av
vinc
Jag kommer in och får gå på de senaste 3 anställningarna. Det tar på psyket. Jag börjar få en kort övningsdag som är mindre en vecka sedan förväntas jag kunna allt om arbetsplatsens regler. Jag frågar efter kollega om hjälp så får ett man luddigt svar som 'jag vet inte' eller fråga någon annan eller så får ett otrevligt svar tillbaka.
Klassiska svaret: du hade ju övning för några dagar sen? Har du inte fattat än?
Varför ser svensk arbetsmarknad ut så här? Fattar inte arbetsgivaren att man är ny anställd och det kan ta månader att komma in sin rytm?
Nu har jag ingen aning om vilken typ av jobb du fått.
I mitt gebit så tar det för en snabblärd förmåga minst ett år att bli självgående, och ytterligare några år för att kunna ta fullt ansvar.
Sen blir man aldrig fullärd, man lär sig nytt hela tiden när omgivningen förändras.
Just nu kör jag en utbildning för våra projektledare och våra viktigaste leverantörer, de flesta med 5-20års erfarenhet.
Men att någon får gå efter bara några dar eller veckor innebär att du missat något väsentligt hur du beter dig, och tar till dig nya vanor.
Men jag vet att vi är rätt dåliga på att ta hand om folk, men inte på den nivån du beskriver.
Så frågan är vad är det för skitjobb du får eller är det du som har nån brist i ditt normala bemötande av medmänniskor.