2025-12-02, 10:12
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Jag kommer in och får gå på de senaste 3 anställningarna. Det tar på psyket. Jag börjar få en kort övningsdag som är mindre en vecka sedan förväntas jag kunna allt om arbetsplatsens regler. Jag frågar efter kollega om hjälp så får ett man luddigt svar som 'jag vet inte' eller fråga någon annan eller så får ett otrevligt svar tillbaka.

Klassiska svaret: du hade ju övning för några dagar sen? Har du inte fattat än?

Varför ser svensk arbetsmarknad ut så här? Fattar inte arbetsgivaren att man är ny anställd och det kan ta månader att komma in sin rytm?
Tja du,,, för att förstå hur det fungerar i Sverige måste man vara svensk.
3 arbetsplatser och att du inte duger har inte med dig att göra?
Du måste vara arab och/eller kvinna med den logiken.
Citera
2025-12-02, 10:14
Medlem
Arbetsgivarens enda intresse är ju naturligtsvis att tjäna pengar på di, det är ju ingen social verksamhet.
Citera
2025-12-02, 10:20
Medlem
Rarity2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faggelito
If u been let go from ur last 3 jobb så är felet hos dig lille vän.

Så länge man anses som ny förväntar ingen sif något.

Men man är inte ny i 3 månader i en butik eller kundserviceyrke.

Butik nej, kundservice kan ta längre tid än så, beror på nivån av kunskap som ska förmedlas. Tex energibolag, där krävs längre introduktion för att kunna ge kompetent service.
Citera
2025-12-02, 11:48
Medlem
Facades avatar
Tre arbetsgivare med exakt samma åsikt om att du inte lär dig tillräckligt fort.

Är felet:

A. Deras åsikter
B. Du lär dig helt enkelt inte tillräckligt fort/anses tillräckligt kompetent
C. En kombination av A och B

Mitt svar är att en person kan ha fel. Två personer kan också ha fel. Men på det även en tredje?
Det är ett återkommande mönster med enbart en gemensam nämnare som nämligen är du.
Har tre chefer rätt om dig eller har tre chefer fel om dig?
Citera
2025-12-02, 12:07
Medlem
killawifes avatar
Om arbetsgivaren istället hade anställt en 50 plussare med 25 års arbetserfarenhet så kunde man undvikt hela det här problemet.

Jag kommer ihåg när jag började på Biltema så sa min chef att det brukar ta ett halvår innan man lärt sig jobbet. Efter två veckor fanns det ingenting mer att lära sig då det var exakt samma arbetsuppgifter som på mina tidigare tre arbetsplatser och man kunde nu alla rutiner, inloggningar och rutinsvar på alla frågor.
Citera
2025-12-02, 12:23
Medlem
ThePresentMoments avatar
Enkelt - den nuvarande personalen är för stressad och tidspressad för att ha tid att lära upp de nya. Välkomna till 2025. Alla företag (utom möjligtvis små mom-and-pop-shops) nuförtiden leker "Big Corporate" och jobbar "agilt" - dvs. varje anställd ska vara 100% effektiva och göra vad som traditionellt sett gjorts av 2-3 personer. Det är helt enkelt kostnadseffektivare. Sen att resultatet blir skit är en annan femma. Det löser vi med AI (ironi).
Citera
2025-12-02, 12:35
Medlem
Citat:
Jag kommer in och får gå på de senaste 3 anställningarna. Det tar på psyket. Jag börjar få en kort övningsdag som är mindre en vecka sedan förväntas jag kunna allt om arbetsplatsens regler. Jag frågar efter kollega om hjälp så får ett man luddigt svar som 'jag vet inte' eller fråga någon annan eller så får ett otrevligt svar tillbaka.

Varför ser svensk arbetsmarknad ut så här? Fattar inte arbetsgivaren att man är ny anställd och det kan ta månader att komma in sin rytm?

Nu har jag ingen aning om vilken typ av jobb du fått.
I mitt gebit så tar det för en snabblärd förmåga minst ett år att bli självgående, och ytterligare några år för att kunna ta fullt ansvar.
Sen blir man aldrig fullärd, man lär sig nytt hela tiden när omgivningen förändras.
Just nu kör jag en utbildning för våra projektledare och våra viktigaste leverantörer, de flesta med 5-20års erfarenhet.
Men att någon får gå efter bara några dar eller veckor innebär att du missat något väsentligt hur du beter dig, och tar till dig nya vanor.
Men jag vet att vi är rätt dåliga på att ta hand om folk, men inte på den nivån du beskriver.
Så frågan är vad är det för skitjobb du får eller är det du som har nån brist i ditt normala bemötande av medmänniskor.
Citera
2025-12-02, 12:36
Medlem
slagskotts avatar
På byggen får man läsa och signera på regler, samma skit överallt om det inte gäller skyddsobjekt eller kraftanläggningar osv...samma skit överallt
Citera
2025-12-02, 13:34
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det tråkiga svaret är motfrågan "Varför ska en arbetsgivare välja dig istället för någon som lär sig på en vecka?"
Det tråkiga svaret är motfrågan. Varför ser inte arbetsgivaren till att göra en gedigen anställningsprocess så att han/hon minimerar risken avsevärt att få någon som inte lär sig lika fort som man hoppats på?
Skriker hög personalomsättning pga en chef som ställer alldeles för hårda krav på nyanställda eller rent av har en ineffektiv utbildning för nyanställda.
Citera
2025-12-02, 13:35
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:

Det är en utveckling som gått fort de sista tio åren. "Lära på jobbet" har blivit omodernt, och man kör någon sorts "utbildning" första veckorna i stället, där man bara pumpar ut information som är helt omöjlig att minnas eller ta till sig.
Så efter några veckor låtsas alla att de fattar, och kan jobbet.

Vet ju inte exakt vad utvecklingen beror på, men jag har fått intrycket att det handlar om new public management, där chefer måste kunna visa EXAKT vad de gjort för att kompetensutveckla sin medarbetare. Det duger inte längre med "han har fått en handlare, och sedan får han väl lära sig medan han jobbar".
Citera
2025-12-02, 18:49
Medlem
mikaelss avatar
Så exakt vad är det för jättesvåra grejor du failat på, på dina tre senaste arbetsplatser?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in