Jag kommer in och får gå på de senaste 3 anställningarna. Det tar på psyket. Jag börjar få en kort övningsdag som är mindre en vecka sedan förväntas jag kunna allt om arbetsplatsens regler. Jag frågar efter kollega om hjälp så får ett man luddigt svar som 'jag vet inte' eller fråga någon annan eller så får ett otrevligt svar tillbaka.
Klassiska svaret: du hade ju övning för några dagar sen? Har du inte fattat än?
Varför ser svensk arbetsmarknad ut så här? Fattar inte arbetsgivaren att man är ny anställd och det kan ta månader att komma in sin rytm?
Använd papper och penna om du glömmer lätt.
Vill du förtydliga vad du menar med:
"Jag börjar få en kort övningsdag som är mindre en vecka sedan förväntas jag kunna allt om arbetsplatsens regler."
För att många är värdelösa att ta hand om ny personal
Jag har lärt upp några stycken på mitt jobb och har alltid vart noga med att dom ska känna sig bekväm och trygg när dom är ny. Fråga hellre 1000 gånger än att inte fråga alls
Alla lär sig olika, vissa tar det några dagar, andra kan det ta veckor.
Tyvärr finns det arbetsplatser där det finns idioter som skiter i den nyanställda ( gäller främst personalen )
Arbetsgivare vill både ha kakan och äta den. De äldre gubbarna som jobbat på samma arbetsplats hela sitt liv var säkert minst lika tröga när de var unga och nyanställda, men det har arbetsgivaren förträngt. Hög personalomsättning är ett tecken på en dålig chef, dela den informationen när du går.
För att många är värdelösa att ta hand om ny personal
Jag har lärt upp några stycken på mitt jobb och har alltid vart noga med att dom ska känna sig bekväm och trygg när dom är ny. Fråga hellre 1000 gånger än att inte fråga alls
Alla lär sig olika, vissa tar det några dagar, andra kan det ta veckor.
Tyvärr finns det arbetsplatser där det finns idioter som skiter i den nyanställda ( gäller främst personalen )
Vilka finns det på en arbetsplats förutom "personalen"?
Tråkigt att höra men vi lever i en rätt tuff tid för folk som kanske ej är så snabba med att ta in information förr kunde man få stå vid "bandet" vid närmsta fabrik och vara rätt värdelös på problemlösning och ändå tjäna tillräckligt för att köpa hus och försörja en familj.
Idag har dom jobben tyvärr blivit allt färre nu är det mest jobb kvar där det krävs en viss form av problemlösning kvar om man nu vill ha ett jobb där man kan leva okej på lönen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!