Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-01, 14:59
Medlem
Jag har en VW golf 2017 gas, där jag har haft min motorlampa tänd under ca 8 mån (det har inte vart något allvarligt) men den har dragit mer bensin/gas när den vart tänd. Nu är den inne på genomgång och som dom säger på VW-verkstan är det bakre lambdasond som är problem.
Nu till min fundering Kan en lambdasond fungera/sluuta fungera och sen fungera igen? Är det inte så att dessa går "sonder" och sen är dom trasiga?
Citera
2025-12-01, 15:20
Medlem
revodnebs avatar
Ja den kan klydda intermittent. Har bytt två gånger på min bil som gått 32000 mil. Bara att byta och tuta och köra.

Citat:
Ursprungligen postat av Thermoskydd
Jag har en VW golf 2017 gas, där jag har haft min motorlampa tänd under ca 8 mån (det har inte vart något allvarligt) men den har dragit mer bensin/gas när den vart tänd. Nu är den inne på genomgång och som dom säger på VW-verkstan är det bakre lambdasond som är problem.
Nu till min fundering Kan en lambdasond fungera/sluuta fungera och sen fungera igen? Är det inte så att dessa går "sonder" och sen är dom trasiga?
Citera
2025-12-01, 15:23
Medlem
VoktorDodkas avatar
Nu är jag inte helt säker på mitt minne men har för mig att min förra mekaniker körde lamdasonder i ultraljudstvätt och gav dom nytt liv, det var nog gamla volvos men ändå.
Citera
2025-12-01, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Nu är jag inte helt säker på mitt minne men har för mig att min förra mekaniker körde lamdasonder i ultraljudstvätt och gav dom nytt liv, det var nog gamla volvos men ändå.

Ok så den kan få nytt liv
Citera
2025-12-01, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja den kan klydda intermittent. Har bytt två gånger på min bil som gått 32000 mil. Bara att byta och tuta och köra.

vad ville du ha sagt med detta?
Citera
2025-12-01, 16:13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
vad ville du ha sagt med detta?

Du frågade ju "Kan en lambdasond fungera/sluuta fungera och sen fungera igen?" och fick svar på det.

Eller förstod du inte "klydda intermittent"?
Citera
2025-12-01, 21:21
Medlem
Kan säkert vara så men... Den bakre lambdasonden brukar användas för att kontrollera att katalysatorn (och ibland främre sond) fungerar. Tycker inte detta kan förklara den ökade förbrukningen.
Ofta är de lika dana och då kan man bara byta plats på dom om man bytt fel så be meken att du får behålla den han tar ur.
Citera
2025-12-02, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Kan säkert vara så men... Den bakre lambdasonden brukar användas för att kontrollera att katalysatorn (och ibland främre sond) fungerar. Tycker inte detta kan förklara den ökade förbrukningen.
Ofta är de lika dana och då kan man bara byta plats på dom om man bytt fel så be meken att du får behålla den han tar ur.

Den bakre övervaka katalysatorn, men om den ger felvärden går bilen ofta på reservdata. Då kör styrenheten lite fetare blandning för säkerhets skull, och det gör att förbrukningen ökar. Så helt rimligt med ökad förbrukning.
Citera
2025-12-02, 10:25
Medlem
eldrattans avatar
Vore intressant att veta vad det är för felkod? Ofta kan felet ligga någon annanstans även fast det registreras hos en lambdasond.
Citera
2025-12-04, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Vore intressant att veta vad det är för felkod? Ofta kan felet ligga någon annanstans även fast det registreras hos en lambdasond.

Där är vi helt överens. Felkoderna indikerar bara påverkade komponenter, och visar inte fel.
Citera
2025-12-04, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Den bakre övervaka katalysatorn, men om den ger felvärden går bilen ofta på reservdata. Då kör styrenheten lite fetare blandning för säkerhets skull, och det gör att förbrukningen ökar. Så helt rimligt med ökad förbrukning.

där är vi åxå överens, men jag är intresserad av en lösning (nu är bilen inne på VAG och dom har haft den där i en vecka och inte kommit närmare en lösning) och pengarna bar rusar iväg
Citera
2025-12-04, 20:12
Medlem
Citat:
där är vi åxå överens, men jag är intresserad av en lösning (nu är bilen inne på VAG och dom har haft den där i en vecka och inte kommit närmare en lösning) och pengarna bar rusar iväg

Lämna bilen hos en fristående och seriös verkstad som faktiskt har något att förlora och där du får personlig kontakt. Att en märkesverkstad – som har full tillgång till samtliga kopplingsscheman, diagnosverktyg och fabriksdata – inte klarar att lösa ett sådant här problem på 45 minuter är en rejäl varningssignal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in