2006-09-06, 11:59
Medlem
Motvilligs avatar
Befinner mig utomlands och utsattes i helgen för ytterst osalta jätteräkor i mitt försök att få till en liten räkmiddag. Rent generellt kan utlänningar inte koka skaldjur ordentligt (men väl laga till dem på andra vis).

Går det att fixa till redan kokta färska skaldjur? Ibland brukar jag helt enkelt salta på de skalade stjärtarna men det är inte mycket till substitut. Min tanke var att man kunde göra en variant på när man lägger frysta kräftor i egenkokt lag för att de skall bli lite smakligare. Är det någon som provat något sånt? Saltlag, kräftlag osv? Funkar det med alla skaldjur (jätteräkor, björnkräftor och klolös hummer tänker jag främst på)?
Citera
2006-09-06, 12:13
Medlem
Skints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Befinner mig utomlands och utsattes i helgen för ytterst osalta jätteräkor i mitt försök att få till en liten räkmiddag. Rent generellt kan utlänningar inte koka skaldjur ordentligt (men väl laga till dem på andra vis).

Åååå jag känner till ditt problem. Det går inte att få bra kokade skaldjur (om man nu är göteborgare och en aaaaning konservativ )

Har gång på gång beställt skaldjur på restauranger, men blir allt som oftast besviken. Värst var på Fishermans Wharf i San Fransisco. Trodde att jag skulle få en kanongod krabba, men icke. Halvljummen och helt befriad på salt.
Citera
2006-09-06, 12:21
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skint
Åååå jag känner till ditt problem. Det går inte att få bra kokade skaldjur (om man nu är göteborgare och en aaaaning konservativ )

Har gång på gång beställt skaldjur på restauranger, men blir allt som oftast besviken. Värst var på Fishermans Wharf i San Fransisco. Trodde att jag skulle få en kanongod krabba, men icke. Halvljummen och helt befriad på salt.
Då har du, som halvdansk från Älvsyssel men ändå, i alla fall möjlighet att sätta in dig i hur det känns för någon från Ranrike att beställa hummer och få in en stor jävla bricka med saltbefriad jättehummer och melonskivor som tillbehör . Kunde lika gärna pressat ihop crabsticks till en stor klump.
Citera
2006-09-06, 12:37
Medlem
Mysonoxens avatar
Enda goda skaldjur jag ätit utanför Sverige var hummer på restaurang Alain Ducasse i Paris (kostar skjortan) och de här gratinerade krabborna man brukar få på östkusten i USA.

Minns med fasa en gång på Fuereventura då min fru beställde in grillade jätteräkor i vitlök som smakade sopor (jag fick samtidigt in en "pizza" gjord på ketchup och sconesdeg).

Nej det verkar som om de skyr saltet som pesten, och tipset att själv göra ett par egengjorda dipsåser med bett i och ta med till restaurangen tror jag tyvärr inte många krögare skulle uppskatta särskilt mycket...
Citera
2006-09-06, 21:24
Medlem
FNGs avatar
Jag har ätit skaldjur i Frankrikeoch jag vill minnas att de var riktigt bra. Men det stämmer att man i många andra länder inte delar vår förkärlek för salt. Salt var ju länge en av de enda sätt som man kunde konservera livsmedel här uppe i Ultima Thule och det har lett till att vi fortfarande använder mycket salt. Visst kan man med fördel koka om skaldjur om man så önskar. Det enklaste sättet är egentligen att koka en ordentlig lag dagen innan och kyla denna och sen lägga skaldjuren i den kalla lagen och sen låta de ligga någonstans mellan 10 - 20 timmar, man får smaka av med jämna mellanrum så att de inte blir för salta. Lagen kan vara en enkel saltlag eller man kan koka en klassisk dill lag a'la kräfta, det fungerar utmärkt.

//FNG
Citera
2006-09-06, 21:39
Medlem
criss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skint

Hålle med dig. Har också käkat i Fishermans Wharf i SF, men kommer inte ihåg vilken restaurang. I alla fall så var det ganska menlöst. Dom är ju för fan kända att vara duktiga på skaldjur där, men men.....
Citera
2006-09-07, 16:11
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cris
Dom är ju för fan kända att vara duktiga på skaldjur där, men men.....

Min egen och andras erfarenhet är att restaurangerna där är fruktansvärt överskattade. Jag åt räkor som var som smaklöst tuggummi, krabba som var som lim och annat äckligt. Dessutom var det dyrt! Typisk turistfälla.
Jag åt en gång jätteräkor i Queensland. Sanslöst stora och fina. Smakade ingenting, osalta och äckliga. Fick dränka dem i citron och majonäs för att kunna äta dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in