2025-12-01, 04:02
Medlem
Hej,

Jag överväger att göra en resa till Kina med ett tydligt syfte: att försöka få en realistisk bild av vilken typ av affärsmöjligheter som faktiskt finns där för någon som vill jobba med handel, import/export eller industriella produkter. Det handlar alltså inte om turism, utan om att på plats försöka förstå hur marknaden fungerar och var man som entreprenör kan lära sig mest.

Det jag försöker få grepp om är framför allt:

• Vilken stad/region som är bäst för en första resa.
• Var man bäst får inblick i handel, fabriker, produktion och sourcing.
• Skillnaderna mellan t.ex. Guangzhou, Shenzhen, Yiwu och Hongkong..
• Vilka områden som är mest relevanta för att se verkliga möjligheter.
• Hur man som utlänning enklast knyter kontakter eller får en uppfattning om hur affärer görs i praktiken.

Jag har läst mycket om att Guangzhou är starkt inom handel och industri, Shenzhen inom tech/innovation, och Yiwu är världens största grossistmarknad, men svårt att veta vad som faktiskt stämmer i praktiken. Samtidigt verkar Hongkong vara mer finans/logistik än någonstans att leta fabriker.

Det jag vill göra på plats är ungefär detta:
• Gå runt på marknader och industriarea för att få en överblick.
• Prata med exportörer, grossister och leverantörer.
• Se vilka typer av produkter och branscher som är stora i olika regioner.
• Försöka förstå var det finns luckor eller möjligheter för någon som vill starta något från Sverige.
• Få en känsla för hur affärer faktiskt görs där, och vad som är realistiskt.

Jag är inte ute efter quick-fix-idéer utan efter att förstå miljön och hitta en riktning för framtiden.

Så min fråga är riktad till er som själva varit i Kina i affärssyfte:
Vilken stad eller region skulle ni rekommendera som första steg för att få en genuin och praktisk förståelse av affärskulturen, handeln och möjligheterna? Och finns det något ni önskar att ni själva visste innan er första resa?

Alla konkreta erfarenheter, tips eller varningar uppskattas.
Citera
2025-12-01, 04:17
Medlem
Xer0s avatar
Kan du Mandarin och Kantonesiska?
Tänker att dessa språk kan vara bra att kunna om man ska göra affärer i kina.
Citera
2025-12-01, 04:50
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaBravo
Hej,
Alla konkreta erfarenheter, tips eller varningar uppskattas.
Jag hade börjat att ta kontakt med business sweden.
Du har ju inte kommit så långt visserligen, ja nästan ingenstans - mer som en vag dröm, men kanske har du de resurser (finansiella och intellektuella, tekniska) som kan göra dig trovärdig.
Oavsett detta kan du nog ändå få lite användbar input även om du varken kan svara på hur ditt erbjudande ser ut, vilka marknader du skall vända dig till eller kan prestera en affärsplan för detta.
Citera
2025-12-01, 05:41
Medlem
pn222jws avatar
Kineserna lär gilla lågmäld artighet. Samla på dig så många kontakter - visitkort, produktkataloger, broschyrer och relevant reklam- och informationsmaterial (på engelska) som möjligt. Det kan du sen utvärdera hemma i Sverige.
Citera
2025-12-01, 05:52
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Jag hade börjat att ta kontakt med business sweden.
Du har ju inte kommit så långt visserligen, ja nästan ingenstans - mer som en vag dröm, men kanske har du de resurser (finansiella och intellektuella, tekniska) som kan göra dig trovärdig.
Oavsett detta kan du nog ändå få lite användbar input även om du varken kan svara på hur ditt erbjudande ser ut, vilka marknader du skall vända dig till eller kan prestera en affärsplan för detta.

TS kan väl köpa partier på Alibaba och köra sin droppshipping eller vad det är han ska göra.
Citera
2025-12-01, 06:08
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
TS kan väl köpa partier på Alibaba och köra sin droppshipping eller vad det är han ska göra.
Hihi...
Jo visst går spaningen åt det hållet, men tonen verkade vara en smula seriöst långsiktig ändock.
Om än naiv.
Citera
2025-12-01, 06:29
Medlem
Jag förstår invändningarna, och ni har helt rätt i att jag är tidigt i processen. Jag är inte ute efter att pitcha en affär eller starta dropshipping. Jag försöker få en grundläggande bild av vilka regioner i Kina som är relevanta för att lära sig hur handel, sourcing och produktionskedjor fungerar innan man ens väljer en bransch.

Business Sweden kan absolut vara ett alternativ, men innan jag börjar ringa vill jag skapa en egen grundförståelse genom att höra hur andra svenskar har upplevt Kina som affärsmiljö.

Det är helt korrekt att jag inte valt produkt, bransch eller nisch ännu.
Poängen med frågan är just att få en bild av var man ska börja om man vill se den miljön på plats.
Citera
2025-12-01, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Kineserna lär gilla lågmäld artighet. Samla på dig så många kontakter - visitkort, produktkataloger, broschyrer och relevant reklam- och informationsmaterial (på engelska) som möjligt. Det kan du sen utvärdera hemma i Sverige.

Tack, bra input. Just detta är min intention, att vara lågmäld, lyhörd och samla så mycket information som möjligt innan jag ens funderar på att bestämma produkt, bransch eller strategi.
Citera
2025-12-01, 06:49
Medlem
Det är tyvärr inte så enkelt som att bara åka iväg, vandra runt i industriområden och försöka etablera kontakter.

För det första krävs ett M-visum. Det gäller visserligen över hela Kina inkl Hong Kong och Macau.

För det andra krävs en inbjudan, antingen från kinesiska staten, eller specifikt företag.

Det enklaste för nya entreprenörer, är att besöka en mässa, som kineserna brukar anordna både
på hemmaplan, men även i Europa, några gånger om året. För att på så sätt skaffa sig kontakter,
få inblick och ha förutsättningarna på plats - innan man åker iväg.

Till exempel China Import & Export Fair

Hos kinesiska ambassaden i Stockholm finns det ett handelskontor.
Citera
2025-12-01, 07:18
Medlem
jtds avatar
Kul ide! Jag önskar dig all lycka. Hört om Guangzhou förut som hotspot, men jag har ingen personliga erfarenheter av denna typ av affärsresor.
Citera
2025-12-01, 07:29
Medlem
Skaffa dig mer information genom göra saker som folk redan har nämnt i tråden. Läs mer om Kina för öka din förståelse. Inte bara om affärer men även om kultur och historia.

Det är inte ett måste att lära dig mandarin, men det är en stor bonus. Dock är ett svårt språk för oss svenskar. Kinesernas kunskaper i de språk du kan är ofta dåliga.
Citera
2025-12-01, 08:19
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaBravo
Jag förstår invändningarna, och ni har helt rätt i att jag är tidigt i processen. Jag är inte ute efter att pitcha en affär eller starta dropshipping. Jag försöker få en grundläggande bild av vilka regioner i Kina som är relevanta för att lära sig hur handel, sourcing och produktionskedjor fungerar innan man ens väljer en bransch.

Business Sweden kan absolut vara ett alternativ, men innan jag börjar ringa vill jag skapa en egen grundförståelse genom att höra hur andra svenskar har upplevt Kina som affärsmiljö.

Det är helt korrekt att jag inte valt produkt, bransch eller nisch ännu.
Poängen med frågan är just att få en bild av var man ska börja om man vill se den miljön på plats.
Vänd på det. En kines har precis samma idé som du. Vill åka till Sverige. Vad skulle han behöva göra? Han kan ju inte åka runt på slump i industriområden och till kontorsbyggnader och knacka dörr.

1. Läs på. Finns böcker, du kan be AI om information. Finns tonvis med hemsidor och annat. Om du inte ens vet om du skall sälja eller köpa eller bransch är det omöjligt att ge specifika råd.
2. Använda sig av forum/organisationer som just business sweden.
3. Söka fram konsulter, svenskar som lever i Kina och har som hel eller delvis syssla att hjälpa folk som vill göra affärer där.

Kineserna är i sig inte så konstiga att ha med att göra. Pragmatiska, skulle jag säga. Ytterst handlar det ju om att de vill få klart för sig vad du faktiskt vill och vad de skulle tjäna på det hela. Precis som i resten av världen. De är inga utomjordingar.

För det sociala: Lär dig några fraser på kinesiska. Dra skämtfrågan om de månne pratar svenska och om inte, är det ok med engelska; brukar bryta isen. Räkna med att engelskakunskaperna faktiskt kan vara mycket dåliga eller att de lajvar kass engelska.

Sen har ibland lite hyss för sig, särskilt om man vill sälja och de så att säga är i förarsätet. Att bli tagen på restaurang där det mest rimliga att äta är kokta kycklingfötter har hänt ett par gånger. Kul att se vad man kan få rundögonen att äta. Är du där för att köpa är de inte dummare än att försöka göra dig glad istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in