Hej,
Jag överväger att göra en resa till Kina med ett tydligt syfte: att försöka få en realistisk bild av vilken typ av affärsmöjligheter som faktiskt finns där för någon som vill jobba med handel, import/export eller industriella produkter. Det handlar alltså inte om turism, utan om att på plats försöka förstå hur marknaden fungerar och var man som entreprenör kan lära sig mest.
Det jag försöker få grepp om är framför allt:
• Vilken stad/region som är bäst för en första resa.
• Var man bäst får inblick i handel, fabriker, produktion och sourcing.
• Skillnaderna mellan t.ex. Guangzhou, Shenzhen, Yiwu och Hongkong..
• Vilka områden som är mest relevanta för att se verkliga möjligheter.
• Hur man som utlänning enklast knyter kontakter eller får en uppfattning om hur affärer görs i praktiken.
Jag har läst mycket om att Guangzhou är starkt inom handel och industri, Shenzhen inom tech/innovation, och Yiwu är världens största grossistmarknad, men svårt att veta vad som faktiskt stämmer i praktiken. Samtidigt verkar Hongkong vara mer finans/logistik än någonstans att leta fabriker.
Det jag vill göra på plats är ungefär detta:
• Gå runt på marknader och industriarea för att få en överblick.
• Prata med exportörer, grossister och leverantörer.
• Se vilka typer av produkter och branscher som är stora i olika regioner.
• Försöka förstå var det finns luckor eller möjligheter för någon som vill starta något från Sverige.
• Få en känsla för hur affärer faktiskt görs där, och vad som är realistiskt.
Jag är inte ute efter quick-fix-idéer utan efter att förstå miljön och hitta en riktning för framtiden.
Så min fråga är riktad till er som själva varit i Kina i affärssyfte:
Vilken stad eller region skulle ni rekommendera som första steg för att få en genuin och praktisk förståelse av affärskulturen, handeln och möjligheterna? Och finns det något ni önskar att ni själva visste innan er första resa?
Alla konkreta erfarenheter, tips eller varningar uppskattas.
Jag överväger att göra en resa till Kina med ett tydligt syfte: att försöka få en realistisk bild av vilken typ av affärsmöjligheter som faktiskt finns där för någon som vill jobba med handel, import/export eller industriella produkter. Det handlar alltså inte om turism, utan om att på plats försöka förstå hur marknaden fungerar och var man som entreprenör kan lära sig mest.
Det jag försöker få grepp om är framför allt:
• Vilken stad/region som är bäst för en första resa.
• Var man bäst får inblick i handel, fabriker, produktion och sourcing.
• Skillnaderna mellan t.ex. Guangzhou, Shenzhen, Yiwu och Hongkong..
• Vilka områden som är mest relevanta för att se verkliga möjligheter.
• Hur man som utlänning enklast knyter kontakter eller får en uppfattning om hur affärer görs i praktiken.
Jag har läst mycket om att Guangzhou är starkt inom handel och industri, Shenzhen inom tech/innovation, och Yiwu är världens största grossistmarknad, men svårt att veta vad som faktiskt stämmer i praktiken. Samtidigt verkar Hongkong vara mer finans/logistik än någonstans att leta fabriker.
Det jag vill göra på plats är ungefär detta:
• Gå runt på marknader och industriarea för att få en överblick.
• Prata med exportörer, grossister och leverantörer.
• Se vilka typer av produkter och branscher som är stora i olika regioner.
• Försöka förstå var det finns luckor eller möjligheter för någon som vill starta något från Sverige.
• Få en känsla för hur affärer faktiskt görs där, och vad som är realistiskt.
Jag är inte ute efter quick-fix-idéer utan efter att förstå miljön och hitta en riktning för framtiden.
Så min fråga är riktad till er som själva varit i Kina i affärssyfte:
Vilken stad eller region skulle ni rekommendera som första steg för att få en genuin och praktisk förståelse av affärskulturen, handeln och möjligheterna? Och finns det något ni önskar att ni själva visste innan er första resa?
Alla konkreta erfarenheter, tips eller varningar uppskattas.