Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-01, 07:34
Medlem
Det är väl bara det att man får ha lite egen disciplin. Flashback är som den där glaskulan i sagan om ringen. Man måste ha rätt inställning till fenomenet. Problemet är ju alla galenpannor som tror att de har koll.
Citera
2025-12-01, 07:54
Medlem
HBTKuks avatar
Inte ett dugg, men jag bor inte på forumet som vissa andra.
Citera
2025-12-01, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Är det någon mer som känner att deras Flashback-persona håller på att dränera dem på energi? Någon mer som känner att de skulle återfå sitt liv, om internet bara försvann?

"Men bara logga ut då!", tänker ni säkert.
Men det är ju ungefär som att säga "Jamen bara sluta drick då!".

Förstår dig! Alla tänker väl med jämna mellanrum att man borde utnyttja sin tid på jorden på ett bättre sätt och sysslar man inte med det ena, så hade man haft så mycket mer tid över till annat, men i slutändan, så slutar det ändå med att man främst häckar i TV soffan eller något.
Själv läste jag mycket mer förr, innan jag hittade hit och planen har väl varit att igen sätta mig i läsfåtöljen och bli den flitiga läsaren man en gång var, fast nuförtiden så är de planerna uppskjutna till pensionen.
Det finns värre ställen att fastna på än Flashback!
Tänk att fastna vid mobilen och ett konstant scrollande igenom massa skräpvideo som många gör idag.
Citera
2025-12-01, 08:54
Medlem
Sun Rulers avatar
Personligen finner jag bara att Flashback berikar men ibland kommer livet emellan och då blir närvaron här mindre.

Jag skriver och använder dock inte andra sociala medier, men jag kan tänka mig att doom scrolla på X eller FB hade varit själsdödande, eller för den delen följa en massa konton på Insta.
Citera
2025-12-01, 10:02
Medlem
Tvärtom. Tycker jag kan andas relativt fritt här till skillnad från nästan alla övriga sociala sammanhang där man måste vara på sin vakt hela tiden. Hade varit trist utan Flashback. Dock ligger modereringen som ett mörkt och hotfullt moln över forumet numera. Inlägg försvinner i tomma intet, ofta utan förklaring. Sånt gör mig less.
Citera
2025-12-01, 10:47
Medlem
styckets avatar
Citat:
Är det någon mer som känner att deras Flashback-persona håller på att dränera dem på energi? Någon mer som känner att de skulle återfå sitt liv, om internet bara försvann?

"Men bara logga ut då!", tänker ni säkert.
Men det är ju ungefär som att säga "Jamen bara sluta drick då!".
Det är för du upprätthåller en fasad, en lögn.
Citera
2025-12-01, 10:52
Flashback fatique har man haft väldigt länge, men att hänga kvar här är mest en dålig på grund av att det nu och då kan startas trådar/ämnen som absolut kan kallas för guldkorn. Har haft andra konton här tidigare och forumet har blivit mycket mera mainstream, speciellt under de senaste 10 åren, för att inte tala om hur det såg ut i början av 2000-talet. Modereringen har blivit mera i stil med reddit och användarbasen mera tråkig medelsvensson. Några rikitgt originella, eccentriska och rebelliska användare finns knappt längre här. Det här påverkar personen på så vis att man inte riktigt ids lägga tid och energi på djupare diskussioner där originella tankar florerar.
Citera
2025-12-01, 10:53
Medlem
Paris24s avatar
Det är inte FB specifikt utan internet och "online" som ger fatigue. Men det är en drog och det kräver sin man att sluta med droger. Mitt liv vore bättre utan FB sedan 2019. Men jag har aldrig varit så dum så jag la upp mig på facebook eller insta t.ex och det var ju smart för det som skrivs där är ännu mer meningslöst och på FB har jag lärt mig 1000 saker. Det finns kanske 100 man här som jag respekterar och TS är en av dem!

När TS och kanske 10-20 andra av mina favoriter försvinner från FB så försvinner jag med. Det är både ett hot och ett löfte.

Jag är avstängd ibland typ 6 månader och det är riktigt skönt.
Senast redigerad av Paris24 2025-12-01 kl. 10:55.
Citera
2025-12-01, 12:53
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Det är för du upprätthåller en fasad, en lögn.

Nej, riktigt så enkelt är det inte.
Alla Hovslättsmannens åsikter är mina egna. Men ingen normal människa går runt och delger alla andra sina åsikter hela dagarna, eller lägger sig i främlingars diskussioner med jättelånga, konfrontativa tirader. Det är sånt som man bara göra på internet, med främlingar.

Jag är helt övertygad om att de flesta som skriver mer än bara någon enstaka inlägg här, har en persona. De allra flesta människor som lever i någon sorts gemenskap med andra, är helt andra personer IRL. Man tonar ner sina åsikter, tar upp samtalsämnen som kan samsas om, inte sånt man kan träta om.

För de allra flesta är Hovslättsmannen den där äldre brittiska mannen på bilden med den dryga uppsynen. Till och med jag har börjat tänka att jag ÄR honom, när jag skriver inlägg.

Men den som träffar mig IRL, träffar någon som har nära till skratt, som har ett yvigt minspel, som är tyst och blyg, tills jag känner mig i trygg i sällskapet, och drå pratar jag för mycket, och byter ämne precis hela tiden.

Om man tror att man är samma person på ett anonymt Flashback-konto som man är i verkligheten, så tror jag att man bedrar sig.

Om du ställer hälften så mycket följdfrågor till människor som du gör i dina trådar, så skulle du uppfattas som galen. Det tror jag knappast att du gör.
Citera
2025-12-01, 13:00
Medlem
Hussefars avatar
Är aktiv i intervaller. Loggar sedan ut och förblir så en period. Läser men skriver inget. Prova det kanske? Inte lika roligt att bara läsa men inte skriva men funkar när man vill ägna tid åt annat. Ungefär som sex med kondom.

Ja, det är lätt att fastna...
Citera
2025-12-01, 13:08
Medlem
styckets avatar
Citat:
Nej, riktigt så enkelt är det inte.
Alla Hovslättsmannens åsikter är mina egna. Men ingen normal människa går runt och delger alla andra sina åsikter hela dagarna, eller lägger sig i främlingars diskussioner med jättelånga, konfrontativa tirader. Det är sånt som man bara göra på internet, med främlingar.

Jag är helt övertygad om att de flesta som skriver mer än bara någon enstaka inlägg här, har en persona. De allra flesta människor som lever i någon sorts gemenskap med andra, är helt andra personer IRL. Man tonar ner sina åsikter, tar upp samtalsämnen som kan samsas om, inte sånt man kan träta om.

För de allra flesta är Hovslättsmannen den där äldre brittiska mannen på bilden med den dryga uppsynen. Till och med jag har börjat tänka att jag ÄR honom, när jag skriver inlägg.

Men den som träffar mig IRL, träffar någon som har nära till skratt, som har ett yvigt minspel, som är tyst och blyg, tills jag känner mig i trygg i sällskapet, och drå pratar jag för mycket, och byter ämne precis hela tiden.

Om man tror att man är samma person på ett anonymt Flashback-konto som man är i verkligheten, så tror jag att man bedrar sig.

Om du ställer hälften så mycket följdfrågor till människor som du gör i dina trådar, så skulle du uppfattas som galen. Det tror jag knappast att du gör.
Du blir utmattad för du intalar dig själv lögnen att dina åsikter är viktiga.

Dom är helt ointressanta, för att citera Big Lebowski, the dude. "Its just opinions man.."

Sluta ta det så seriöst det är en fasad av åsikter du upprätthåller. Istället fokusera mer på fakta än åsikter.

Vi har också citatet:

""opinion is the lowest form of human knowledge" is a quote attributed to Bill Bullard, who argued that opinions require no accountability or understanding. Instead, he considered empathy—the ability to suspend one's ego and understand another's perspective—to be the highest form of knowledge. Some, like Plato, have also suggested that opinion is the least valuable form of knowledge compared to the pursuit of truth and essential understanding.

Arguments against opinions: Some view opinions as being easy to form and often incomplete or prejudiced, particularly when they are not informed by facts or a deeper understanding of the subject.

Alternative to opinions: Bullard suggests that the highest form of knowledge is empathy, which involves truly listening and trying to understand another person's point of view. This contrasts with opinion, which is often based on one's own limited perspective.

Connection to other philosophies: The idea aligns with philosophical concepts, such as those from Plato, who saw opinion as distinct from, and inferior to, true knowledge or the understanding of essential nature.

Variations in perspective: While the quote is popular, others point out that there are degrees of informed opinion, and that a lack of opinion can also be a problem. Some also argue that opinion is a necessary step between knowledge and ignorance. "
Senast redigerad av stycket 2025-12-01 kl. 13:12.
Citera
2025-12-01, 13:25
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Du blir utmattad för du intalar dig själv lögnen att dina åsikter är viktiga.

Om du tror det, så missförstår du nog varför jag skriver.
Jag skriver för att höra mig själv tänka, inte för att jag vill bilda opinion.

De flesta som skriver någorlunda skarpt och kreativt, skapar sina tankar i skrivandet.
I den processen är det lätt att bli intellektuellt utmattad - något som jag misstänker att du aldrig varit med om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in