Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-01, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om du nu avser att inkomma med besvär så borde ju inte avgiften betalas innan, det innebär att du får lämna in en stämningsansökan till tingsrätten om du skall komma vidare. Vid oguldet belopp är det istället den som vill få betalt som måste ta initiativet om ärendet skall bedömas av domstol. Sedan är det knappast så givande ändå, är det klarlagt var bilen uppställts så är uppenbart ka korrekt utfärdat, beloppet fastställs (indirekt) av respektive kommun.
Är du nyvaken? Du kan ju vanligen!
Parkeringsanmärkning, betala felparkeringsavgiften till Transportstyrelsen, därefter har klaganden 6 månader på sig att bestrida betalningsansvar hos polismyndigheten, vilket kan göras digitalt här;
https://polisen.se/lagar-och-regler/boter/parkeringsanmarkning/
Citera
2025-12-01, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cambozolan
Jadu PatricHBG Du har rätt i sakinfo om Malmö C, men du hade kunnat vara lite mindre oskön i tonen som andra också påpekat. Om du nu kan så mycket hade du kunnat förklara det pedagogiskt istället för att vara dryg.

Mitt misstag var att jag trodde att de generella reglerna för vanligt P-förbud (där man i praktiken har minst 5 min på sig att lasta) gällde även här. Jag såg världen något svartvit: Antingen 'Stoppförbud' eller 'Lastning OK'.

Nu har jag lärt mig den dyra vägen att Buss/Handikapp har en egen nivå av strikthet som ligger närmare stoppförbud (bara passagerare, noll tolerans för lastning). Jag missade den nyansen. Det var mitt 'crime'. Handikapp P visste jag men att det var exakt samma för Buss P visste jag inte.

Ditt crime är att du sparkar på folk som frågar om råd. Moraliskt sett vet jag vad som är värst.

Oavsett skyltning vidhåller jag att proportionerna: 1000 kr böter efter 1 minuts observation på en helt tom gata där ingen hindrades: är fullständigt orimliga och jag kommer att bestrida. Har betalat in pengarna i protest.
Tro mig du kommer ingenstans!

Trafikförordning (1998:1276) 3kap
54§ På en parkeringsplats där endast ett visst fordonsslag eller en viss trafikantgrupp får parkera får andra fordon inte parkeras eller stannas annat än för på- eller avstigning
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/#K3

Lag (1976:206) om felparkeringsavgift
2 § Överträder någon föreskrift som avses i 1 § är han skyldig att erlägga avgift (felparkeringsavgift).

5§ Att en polisman under vissa omständigheter får låta bli att meddela en parkeringsanmärkning framgår av polislagen (1984:387). Även en parkeringsvakt får låta bli att meddela en parkeringsanmärkning, nämligen om överträdelsen med hänsyn till omständigheterna i fallet framstår som obetydlig. Lag (1987:25
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1976206-om-felparkeringsavgift_sfs-1976-206/

Kommunallagen 2kap
Likställighetsprincipen
3 § Kommuner och regioner ska behandla sina medlemmar lika, om det inte finns sakliga skäl för något annat. Lag (2019:835).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/kommunallag-2017725_sfs-2017-725/#K2
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2025-12-01 kl. 15:43.
Citera
2025-12-01, 15:42
Citat:
Jadu PatricHBG Du har rätt i sakinfo om Malmö C, men du hade kunnat vara lite mindre oskön i tonen som andra också påpekat. Om du nu kan så mycket hade du kunnat förklara det pedagogiskt istället för att vara dryg.

Om det är någon tröst är Patte lika dryg mot alla, och har dessutom fel i sina svar rätt ofta

Men Malmö är ingen stad att felparkera i, ens i några minuter av den anledning du hade. Så se det som en lärdomspeng.
Citera
2025-12-01, 17:15
Medlem
Citat:
Om du nu avser att inkomma med besvär så borde ju inte avgiften betalas innan, det innebär att du får lämna in en stämningsansökan till tingsrätten om du skall komma vidare. Vid oguldet belopp är det istället den som vill få betalt som måste ta initiativet om ärendet skall bedömas av domstol. Sedan är det knappast så givande ändå, är det klarlagt var bilen uppställts så är uppenbart ka korrekt utfärdat, beloppet fastställs (indirekt) av respektive kommun.
Jag har inte sett övertygande lagtext, rättsfall att det är omöjligt att få rätt så jag bestrider som det ser ut nu med mail strax.
Jag betalade denna. Jag tror inte man kan undvika att betala utan att få betalningsanmärkning och det blir onödigt att processa och tjafsa om det också i timavis att få bort felaktig anmärkning

men! å andra sidan kunde det vara värt det för skadestånd av felaktig publicerad anmärkning. Nåväl
-den är betald.
-jag skickar bestridande och processar

Jag gillar varken Polisen eller Malmö Stad eller knappt någon myndighet alls om jag tänker efter
Senast redigerad av cambozolan 2025-12-01 kl. 17:20.
Citera
2025-12-01, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AtlernativFrSverge
Om det är någon tröst är Patte lika dryg mot alla, och har dessutom fel i sina svar rätt ofta

Men Malmö är ingen stad att felparkera i, ens i några minuter av den anledning du hade. Så se det som en lärdomspeng.
ok Patte är tappad (dryg+har fel ). Malmö är farligt att parkera i.
Looks fine to me. Hela Sverige är nog farligt snart med alla fällor och paragrafryttare som trängs med småpåvar och p bot bonusar. Håhåjaja
Citera
2025-12-01, 17:22
Medlem
Citat:
Du blandar ihop korten här. Det du beskriver gäller privat mark (kontrollavgift). Detta skedde på kommunal gatumark (felparkeringsavgift) och då gäller omvänd ordning: man måste betala först och bestrida sen.

Hade jag inte betalat hade det gått vidare till Transportstyrelsen och Kronofogden med tilläggsavgifter direkt, oavsett om jag haft rätt eller fel i sak.
Citera
2025-12-01, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Tro mig du kommer ingenstans!

Trafikförordning (1998:1276) 3kap
54§ På en parkeringsplats där endast ett visst fordonsslag eller en viss trafikantgrupp får parkera får andra fordon inte parkeras eller stannas annat än för på- eller avstigning
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/#K3

Lag (1976:206) om felparkeringsavgift
2 § Överträder någon föreskrift som avses i 1 § är han skyldig att erlägga avgift (felparkeringsavgift).

5§ Att en polisman under vissa omständigheter får låta bli att meddela en parkeringsanmärkning framgår av polislagen (1984:387). Även en parkeringsvakt får låta bli att meddela en parkeringsanmärkning, nämligen om överträdelsen med hänsyn till omständigheterna i fallet framstår som obetydlig. Lag (1987:25
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1976206-om-felparkeringsavgift_sfs-1976-206/

Kommunallagen 2kap
Likställighetsprincipen
3 § Kommuner och regioner ska behandla sina medlemmar lika, om det inte finns sakliga skäl för något annat. Lag (2019:835).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/kommunallag-2017725_sfs-2017-725/#K2
Tack, du satte fingret på en del saker... Den som lever får se.
Senast redigerad av cambozolan 2025-12-01 kl. 17:30.
Citera
2025-12-01, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Är du nyvaken? Du kan ju vanligen!
Parkeringsanmärkning, betala felparkeringsavgiften till Transportstyrelsen, därefter har klaganden 6 månader på sig att bestrida betalningsansvar hos polismyndigheten, vilket kan göras digitalt här;
https://polisen.se/lagar-och-regler/boter/parkeringsanmarkning/
Det var tydligen inte KA det gällde, ursäkta!
Citera
2025-12-01, 18:49
Medlem
Citat:
Du blandar ihop korten här. Det du beskriver gäller privat mark (kontrollavgift). Detta skedde på kommunal gatumark (felparkeringsavgift) och då gäller omvänd ordning: man måste betala först och bestrida sen.

Hade jag inte betalat hade det gått vidare till Transportstyrelsen och Kronofogden med tilläggsavgifter direkt, oavsett om jag haft rätt eller fel i sak.
Helt korrekt, KA hanteras som jag beskrev det, men det var ingen sådan i aktuellt fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in