Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-01, 14:36
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det fetade är direkt felaktigt. Indexfonder är inget som kommer ge mest avkastning. Det är inbyggt i själva indexkonceptet att de inte kan göra det. Det är matematiskt omöjligt. Indexfonder kommer ge lite lägre än genomsnittlig avkastning (p.g.a förvaltningsavgifter). Däremot är indexfonder en bra lösning för de flesta eftersom det är en billig och bred sparlösning som inte kräver mycket insats eller kunskap från spararna. Det är ett bra nog sparande.

Det är heller inte sant att indexfonderna har marknadsviktat USA. De överviktar USA och de överviktar stora bolag (LF Global Index har över 75% USA och S&P500 står inte för 75% av världens börsvärde). För den som vill ha marknadsvikt behöver globalfonden kompletteras.
Fel.

Indexfonder slår de 80-90% av aktivt förvaltade fonder över tid. Läs på.
Citera
2025-12-01, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det fetade är direkt felaktigt. Indexfonder är inget som kommer ge mest avkastning. Det är inbyggt i själva indexkonceptet att de inte kan göra det. Det är matematiskt omöjligt. Indexfonder kommer ge lite lägre än genomsnittlig avkastning (p.g.a förvaltningsavgifter). Däremot är indexfonder en bra lösning för de flesta eftersom det är en billig och bred sparlösning som inte kräver mycket insats eller kunskap från spararna. Det är ett bra nog sparande.

Det är heller inte sant att indexfonderna har marknadsviktat USA. De överviktar USA och de överviktar stora bolag (LF Global Index har över 75% USA och S&P500 står inte för 75% av världens börsvärde). För den som vill ha marknadsvikt behöver globalfonden kompletteras.

Man kan ju ha 10% tillväxtsfonder på det för att komplettera om man vill, men det spelar absolut ingen roll egentligen.

Forskningen visar väl på att det är mycket svårt att slå index. Oddsen för att få bäst avkastning i förhållande till den risk man tar är fortfarande de här breda, billiga, globala aktieindexfonderna.

Sen säger jag inte att inte andra fonder eller investmentbolag kan ge en högre avkastning, men då har det förmodligen skett till en högre risk, och då behöver man ju utvärdera det mot vad det finns för andra alternativ med samma risk.

Så jag säger ingenting om att avkastningen inte kan bli högre eller lägre, utan att jag pratar om just de här oddsen för den avkastning jag kan få i förhållande till den risken.

Forskningen säger ju som bekant att avvikelser från att äga hela marknaden introducerar en risk man inte får betalt för.

Det vill säga den riskjusterade avkastningen från att välja något annat än en marknadsviktad fond gör att jag får mindre avkastning för varje andel risk jag tar.
Senast redigerad av torkskap1 2025-12-01 kl. 15:38.
Citera
2025-12-01, 15:45
Medlem
Skaffa ISK på Avanza eller Nordnet t.ex.

Lägg 80-90% i DNB Global Indeks S
Lägg resterande i PLUS Allabolag Sverige Index

Bör duga för de flesta som inte vill sätta sig in djupare och ha ett stabilt sparande.
Citera
2025-12-01, 15:56
Medlem
Lyssna inte på de som skrivit om index och annat trams, för att det ska fungera måste du lägga på en nolla på ditt kapital. Gör iställe så här om du vill tjäna pengar::

Sprid ut 80% av ditt kaptial på följande aktier:
20% Volvo cars
20% Viaplay
20% Novo Nordisk
20% SAAB

Luta dig tillbaka och räkna med 2miljoner till sommaren nästa år.

Varför?

Volvo har visserligen lyft lite från botten på 16 men kommer troligtvis fortsätta uppåt ett tag till med tanke på deras rapport och marknad i USA.

Novo Nordisk har nått botten och blivit nedtryckt efter att rapported om Alzheimers kom tillbaka utan framgång vilket man ändå hade räknat med vilket fick många att sälja. Det är dock inte där som man har tjänat pengar utan det var ett sidequest som var high risk high reward. Man har flera studier rullandes gällande just viktminskning vilket är det som alstrat pengar.

Viaplay är 50/50. Man har gjort sig av med alla onödiga kostnader och effektiviserat hela deras modell. Dessutom kommer nästa år ny lag som förbjuder ägande av IPTV vilket bör få fler att köpa viaplay.

SAAB är också 50/50. Den har mer än dubblerats sedan Ukrainakriget och nu när fred är på horisonten så tänker man sig att vapenindustrin borde stagnera. Dock har kriget medfört ett förnyad syn på militär och vapen. De nordiska länderna har pratat om militärunion, fler och fler länder beställler JAS, USA kräver att länder lägger mer av sin BNP på försvar m.m.

Resterande 20% hade jag nog lagt på bitcoin och sålt vid uppgång till miljonen.

Har du lite is i magen så har dina 1.3miljoner blivit 3miljoner till nyår nästa år. Ta ut dem och köp en lägenhet i Spanien/Grekland och hyr ut fö 10K/mån. Köp i huvudstaden eller något större turiststad så kan du hyra ut årent runt istället för enbart på sommaren om du köper vid kusten.

Nu har du dubblerat din förväntade passiva inkomst. Tacka mig sen. Citera mig gärna nästa år.
Senast redigerad av R1D2 2025-12-01 kl. 16:14.
Citera
2025-12-01, 17:02
Medlem
Paris24s avatar
Att lägga in pengarna i klump samma år som världens största aktie-bubbla finns i USA, och därmed i Sverige, är fel.

Köp en bättre bostad istället. Om du redan äger en bostad helt utan lån så kan du köpa avanza zero, billigare fond finns inte men heller inte så spännande.

Själv har jag bara cash. Jag har hållit på med aktier sedan 1998.
Citera
2025-12-01, 17:14
Medlem
Mitt bästa råd är att inte fråga om råd på flashback.
Citera
2025-12-01, 17:54
Medlem
Xact high dividend low yield

Mycket stabil fond som ger utdelning på 4% ungefär
Citera
2025-12-01, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FOFOFOA
Mitt bästa råd är att inte fråga om råd på flashback.
Eller ta råd av någon som ger råd om att man inte ska fråga om råd på flashback.
Citera
2025-12-01, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Eller ta råd av någon som ger råd om att man inte ska fråga om råd på flashback.

Jag skulle undvika det med, ja.
Citera
2025-12-01, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horse
Tror du blandar ihop Castellum med Cibus Nordic Real Estate. Castellum delar ut fyra gånger per år, Cubus månadsvis.

Mig tips, för hör direktavkastning med låg risk är bankaktier, Swedbank delade ut 21kr per aktie senast.

1mil skulle ge ca 3333 aktier, a 21kr i utdelning styck skulle bli 70k exkl. den procentuella ökningen av aktien.
Det stämmer, det var cibus jag tänkte på.
Citera
2025-12-01, 19:13
Medlem
AlfaQhards avatar
Realistiskt får du ut 5000-6000:- i avkastning i månaden för den summan
Citera
2025-12-01, 20:22
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Fel.

Indexfonder slår de 80-90% av aktivt förvaltade fonder över tid. Läs på.

Det var inte det jag kommenterade. Jag sade att påståendet "Mindre USA kommer inte minska risken, däremot kommer du att tjäna mindre pengar." är felaktigt. Det går inte att göra den förutsägelsen. Med den logiken skulle man kunna sagt "Mer USA kommer inte minska risken, däremot kommer du att tjäna mindre pengar." för tio år sedan på samma definitiva sätt och haft tvärfel.

Till exempel har Dow Jones Europe gått +26,79% i år medan S&P gått +16,24% i år och Dow Jones har gått +11,66%. Även Nikkei 225 och kinesiska börsen har gått bättre än amerikanska. Det är inte hugget i sten att USA kommer dominera i framtiden, speciellt om det börjar knaka med alla investeringar i AI.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in