Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 9
  • 10
2025-12-04, 22:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
På sikt slår indexfonder majoriteten av de aktivt förvaltade fonderna samt att försöka tajma marknaden.

Jämförde inte med fonder heller utan enskilda aktier.
Citera
2025-12-04, 22:47
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Jämförde inte med fonder heller utan enskilda aktier.
Indexfonder slår de flesta enskilda aktier över sikt också.
Citera
2025-12-05, 11:50
Medlem
Black.Panthers avatar
Tänk om man hade de där problemen

Ett förslag

Fonder:
Avanza Zero (majoriteten av pengarna)
AuAg Essential Metals A

Aktier
Handelsbanken A
Sagax D (6.5% utdelning varje kvartal).

Sedan skulle jag återinvestera pengarna istället för att leva på dem. Det finns många andra aktier du bör köpa , men som inte kommer gå som en raket eller ge en hög utdelning, men de är fortfarande ett bra köp t ex Getinge.
Citera
2025-12-06, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Har 1,3 miljon att investera.
Helst skulle jag nog se att kunna ta ut ca 5-10k för konsumtion per månad.
Vågar man satsa på utelningsaktier eller är en bred index fond bättre. vet inte hur man ska tänka.
Jag är ingen börshaj.

Hej, jag är en rutinerad investerare. Mitt råd till dig är att sätta den del av pengarna bu behöver inom tre år i en kort räntefond. Så 10k x 36 månader = 360k. Här kan du sälja andelar i takt med att du tar ut pengar. Exempel på kort räntefond utan valutarisk och med låg avgift är Spiltan Räntefond Sverige. Avanza har en liknande fond, tror det kvittar vilken du tar.

För resterande kapital köper du 50% global indexfond t.ex. LF Global Index och 50% svensk bred fond, förslagsvis Spiltan Investmentbolag. Anledningen att du ska ha i alla fall 50% Sverige är att du antagligen har dina kostnader i SEK, och på det här sättet minskar du valutarisken.

Varje år får du rulla över lite pengar från dina aktiefonder till kortränta så att du alltid säkrat dina uttag för de kommande tre åren. En del här kommer att säga att 36 månader är för kort horisont, och det är ytterst upp till dig själv att bedöma. Jag är personligen inte beredd att avstå den potentiella uppsidan av att ha en större andel i aktier, men det beror ju också på hur beroende du är av pengarna och därmed vilken risk du vågar ta.
Citera
2025-12-06, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumbleOD
Hej, jag är en rutinerad investerare. Mitt råd till dig är att sätta den del av pengarna bu behöver inom tre år i en kort räntefond. Så 10k x 36 månader = 360k. Här kan du sälja andelar i takt med att du tar ut pengar. Exempel på kort räntefond utan valutarisk och med låg avgift är Spiltan Räntefond Sverige. Avanza har en liknande fond, tror det kvittar vilken du tar.

För resterande kapital köper du 50% global indexfond t.ex. LF Global Index och 50% svensk bred fond, förslagsvis Spiltan Investmentbolag. Anledningen att du ska ha i alla fall 50% Sverige är att du antagligen har dina kostnader i SEK, och på det här sättet minskar du valutarisken.

Varje år får du rulla över lite pengar från dina aktiefonder till kortränta så att du alltid säkrat dina uttag för de kommande tre åren. En del här kommer att säga att 36 månader är för kort horisont, och det är ytterst upp till dig själv att bedöma. Jag är personligen inte beredd att avstå den potentiella uppsidan av att ha en större andel i aktier, men det beror ju också på hur beroende du är av pengarna och därmed vilken risk du vågar ta.

Jag tänker mellanstor riskbenägenhet. Jag ser mig själv aldrig använda huvudkapitalet utan lämna det vidare till mitt barn.
Citera
2025-12-06, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Jag tänker mellanstor riskbenägenhet. Jag ser mig själv aldrig använda huvudkapitalet utan lämna det vidare till mitt barn.

Tror det upplägget jag beskriver blir bra. Normalt ska du kunna ta ut 4% av kapitalet utan att det minskar över tid, så i ditt fall 40-50k per år.

En grej jag glömde, det du har i aktiefonder ska ligga på ISK. Räntefonderna orkar inte riktigt bära ISK skatten så det blir bättre med en vanlig fonddepå.
Citera
2025-12-06, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumbleOD
Tror det upplägget jag beskriver blir bra. Normalt ska du kunna ta ut 4% av kapitalet utan att det minskar över tid, så i ditt fall 40-50k per år.

En grej jag glömde, det du har i aktiefonder ska ligga på ISK. Räntefonderna orkar inte riktigt bära ISK skatten så det blir bättre med en vanlig fonddepå.

Tack för bra tips!!
Citera
2025-12-09, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det fetade är direkt felaktigt. Indexfonder är inget som kommer ge mest avkastning. Det är inbyggt i själva indexkonceptet att de inte kan göra det. Det är matematiskt omöjligt. Indexfonder kommer ge lite lägre än genomsnittlig avkastning (p.g.a förvaltningsavgifter). Däremot är indexfonder en bra lösning för de flesta eftersom det är en billig och bred sparlösning som inte kräver mycket insats eller kunskap från spararna. Det är ett bra nog sparande.

Det är heller inte sant att indexfonderna har marknadsviktat USA. De överviktar USA och de överviktar stora bolag (LF Global Index har över 75% USA och S&P500 står inte för 75% av världens börsvärde). För den som vill ha marknadsvikt behöver globalfonden kompletteras.

Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Precis. Indexfonder är klart överreklamerade och de är farligt överinvesterade i just USA, som redan är inprisat. Många bolag, som Investor, är egetnligen bara en indexfond också, dvs skit. Man ska göra sin marknadsanalys och investera tungt i väl utvalda aktier som har dippat en del. Råvaror är en lågt hängande frukt, relativt inprisade men det finns en del man kan plocka hem på dippen.

Jodå, de stora globala indexfonderna på Avanza och Nordnet är (ungefär) marknadsviktade.

Men de innehåller inte alla länder i världen, utan bara de som kallas “developed markets”.

De utesluter också vissa stora företag inom känsliga och kontroversiella branscher, t.ex. tobak, spel och vissa vapenslag. De har typiskt också någon slags ESG-viktning som tar hänsyn till miljöfrågor och liknande.

Och så har de förstås bara väldigt stora och börsnoterade bolag.

Bara för att en aktie handlas på en börs i USA så betyder det inte att du investerar i USA. Se på de största bolagen, de gör affärer i de flesta länder. Sen råkar de vara registrerade på en börs i USA.

Med det sagt så är en global indexfond absolut diversifierad. Amerikanska storbolag har kunder över hela världen och i alla branscher.

Kontentan är att jättarna i toppen är stora, internationella företag med en global kundbas, som är registrerade på USAs börser.

Kika på topp 10, hur många av företagens tjänster eller produkter använder du, din arbetsgivares företag eller dina vänner dagligen?

Därav värderas de högt på den globala marknaden.

Vill man ha mindre global viktning, så finns räntor eller nischade fonder. Men när jättar faller, så påverkas troligen alla börser. Så det är försök till tajming att försöka gissa vilka tillgångar som är bättre än en global indexfond.

Så jag kör på globala indexfonder och en lagom stor krockkudde för mig.

Ofta handlar oro om att risken i portföljen är för hög för ens sova gott om natten nivå, inte att börsen är fel värderad eller överviktad.

Sen innebär alla investeringar på börsen att man vet att krascher kommer. Det ska man ha med sig.
Citera
2025-12-22, 13:08
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Kan ruttna, mögla, ha giftrester, kontamineras, få skadedjur etc och bli osäljbart.
Alltså man köper ju inte en säck med vete 😁, man köper certifikat som ger exponering mot priset.

Ja det kanske inte var så lätt att förstå.
Senast redigerad av BuckshotBill 2025-12-22 kl. 13:16.
Citera
2025-12-22, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Alltså man köper ju inte en säck med vete 😁, man köper certifikat som ger exponering mot priset.

Ja det kanske inte var så lätt att förstå.
Tyckte också att det var lite kul, men samtidigt så kan globala skördar gå åt helvete, och då kanske det inte är så kul. Men hel-vete var roligt :-)
Citera
2025-12-22, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Själva uppdraget är inte så svårt egentligen: du har en dataskärm framför dig med ett antal siffror, din uppgift är bara att se till att vissa siffror ökar så mycket som möjligt så snabbt som möjligt. Ingenting annat.

Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in