Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Det jag säger är att jag inte tror det minsta på att du kan plussa 100% per år över tid.
Hur många år har din intuitiva fungerat? Tio år? Tjugo år?
Jag höll bara på något år, sedan kom det Covid eller vad det var, kurserna gick ner, jag förlorade lite pengar och tappade intresset. Men under den tid som marknaden fungerade normalt så var min metod vinstgivande. Nu skall jag börja om när intresset har återväckts och jag har tid att ägna mig åt detta.
Själva uppdraget är inte så svårt egentligen: du har en dataskärm framför dig med ett antal siffror, din uppgift är bara att se till att vissa siffror ökar så mycket som möjligt så snabbt som möjligt. Ingenting annat. Glöm bort vad de sysslar med eller en massa ovidkommande bakgrundsmaterial. Det är vad som gäller precis den stund du sitter framför datorn och fattar dina investeringsbeslut som är viktig. Var också beredd att snabbt omvärdera dina beslut om förutsättningarna för dessa ändras och du kanske måste ta nya beslut angående detta.
Min metod bygger på att man är uppkopplad mot sin handelssida all Börsens öppettid under veckan och själv tillbringar många timmar framför datorn för att hålla sig ajour om vad som händer hela tiden, kan analysera läget och kunna ta nya beslut angående detta.
Jag kommer inte ihåg exakt men jag har för mig att jag låg på en avkastning kring 100% per år. Jag handlade mest med warranter som har en hävstång kring fem gånger det underliggande värdet. Med en längre vana vid denna handel än vad jag hade, och tex implementera andra instrument, så torde det vara möjligt att höja denna siffra.
I och för sig behöver nedåtgående kurser inte vara en katastrof, det gäller bara att man är rustad för detta och har investerat i rätt slags instrument, tex köpt säljoptioner, så kan man tjäna precis lika mycket på nedgångar. Det svåra är att hitta rätt timing.