2025-11-29, 19:44
Medlem
Mr.RedHats avatar
Det går mot juletider. Det är den årstid som självmordsfrekvensen är väldigt hög. Så jag skrapade ihop en watcher på (FB) Drogakuten lite snabbt.

Förhoppningen är att fler liv kan räddas så att
(FB) Halv flaska vin, 20mg ikto, 500mg tram. Ska jag oroa mig?
inte upprepas
Beskrivning
Det här projektet bevakar nya trådar i Drogakuten på Flashback och postar dem till en Discord-webhook.
Se bild
Se test
Allt du behöver är en webhook URL till Discord samt Node.js
Se README

Till projektet: https://github.com/Mr-RedHat-fb/knarka
Licens: GPLv3.0

Diskussionsunderlag: Har ni några förslag på förbättringar?

Tänkte att det går att packa som ett .deb-paket och sedan slänga på ett TUI för snabb config och sedan bara att installera via ett apt-repo.

Men kommer lite senare i så fall.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-11-29 kl. 20:43.
Citera
2025-11-29, 20:49
Medlem
RAKA-KORTs avatar
Ja alla vet väl att knarkare nyttjar diverse program från uppdaterade, custom repositories
Citera
2025-11-29, 20:53
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAKA-KORT
Ja alla vet väl att knarkare nyttjar diverse program från uppdaterade, custom repositories
Du behöver inte vara knarkare för att använda det. Räcker med att du förstår dig på vilka drogkombinationer som är farliga och vill kunna agera snabbt.

Jämför det med https://www.smslivraddare.se för de som kan hjärt- och lungräddning.

Men bra inlägg! Så att vi kunde reda ut den oklarheten
Citera
2025-11-29, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat

Tänkte att det går att packa som ett .deb-paket och sedan slänga på ett TUI för snabb config och sedan bara att installera via ett apt-repo.

Varför?
Citera
2025-11-29, 21:12
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Varför?
Ifall man inte är belväm med node och hellre vill installera det som ett debianpaket och därtill får en enklare konfiguration, samt möjlighet att köra det som en daemon utan manuell konfiguration.

Helt ärligt går det nästan snabbare att fixa med ett .deb-paket än att skriva en README hur man gör allt detta manuellt. Filerna finns ju redan där.

Inte för det är raketforskning redan nu. Men fler alternativ skadar inte.
Citera
2025-11-29, 21:13
Medlem
Citat:
Ifall man inte är belväm med node och hellre vill installera det som ett debianpaket och därtill får en enklare konfiguration, samt möjlighet att köra det som en daemon utan manuell konfiguration.

Helt ärligt går det nästan snabbare att fixa med ett .deb-paket än att skriva en README hur man gör allt detta manuellt. Filerna finns ju redan där.

Inte för det är raketforskning redan nu. Men fler alternativ skadar inte.

Men jag fattar inte varför någon annan ska installera det? Du övervakar och postar till en discord. Varför ska fler göra det?
Citera
2025-11-29, 21:19
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Men jag fattar inte varför någon annan ska installera det? Du övervakar och postar till en discord. Varför ska fler göra det?
Tänkom jag inte hinner? Det var rena turen att jag satt vid Flashback på nyår här (FB) Halv flaska vin, 20mg ikto, 500mg tram. Ska jag oroa mig?

Nu har inte TS i den tråden loggat in, så verkar inte ha hjälpt trots att jag var först på plats.
Sedan är knarkare livrädda för att ringa 112 när det verkligen gäller. Finns det flera som gör samma bedömning så kanske det är tillräckligt för att uppmana någon till att söka vård.
Förhoppningsvis är det tillräckligt ifall att någon annan får för sig att skriva "det där är inte så farligt, jag har tagit mer än så. Gå och lägg dig och sov istället". Och så loggar TS aldrig in igen.

Så varför ska man bevaka? Ja alltså, det är ett val. Inget tvång. Det viktiga är att nå fram i rätt tid och att budskapet om situationens allvar verkligen når till den som behöver det.

I detta fallet tog TS tiodubbla dosen mot vad han brukar. Därtill en farlig kombination. Nu i efterhand önskar jag att jag hade varit mer påstridig om att han skulle söka vård istället för att tjafsa med en annan användare.

Ska tilläggas att det postas väldigt få trådar i Drogakuten. Så man kommer inte bli spammad med aviseringar. Räkna med ungefär en i veckan, varvid de flesta går att ignorera. Man kommer se på trådtiteln om det är något akut. Förhoppningsvis.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-11-29 kl. 21:30.
Citera
2025-11-29, 21:59
Medlem
Bockstensmannens avatar
Ett mycket bra initiativ, tycker jag
Citera
2025-11-29, 22:01
Medlem
pn222jws avatar
Fint initiativ - men det måste nog passas in i en vanlig webbsida.
Citera
2025-11-29, 22:38
Medlem
Citat:
Tänkom jag inte hinner? Det var rena turen att jag satt vid Flashback på nyår här (FB) Halv flaska vin, 20mg ikto, 500mg tram. Ska jag oroa mig?

Nu har inte TS i den tråden loggat in, så verkar inte ha hjälpt trots att jag var först på plats.
Sedan är knarkare livrädda för att ringa 112 när det verkligen gäller. Finns det flera som gör samma bedömning så kanske det är tillräckligt för att uppmana någon till att söka vård.
Förhoppningsvis är det tillräckligt ifall att någon annan får för sig att skriva "det där är inte så farligt, jag har tagit mer än så. Gå och lägg dig och sov istället". Och så loggar TS aldrig in igen.

Så varför ska man bevaka? Ja alltså, det är ett val. Inget tvång. Det viktiga är att nå fram i rätt tid och att budskapet om situationens allvar verkligen når till den som behöver det.

I detta fallet tog TS tiodubbla dosen mot vad han brukar. Därtill en farlig kombination. Nu i efterhand önskar jag att jag hade varit mer påstridig om att han skulle söka vård istället för att tjafsa med en annan användare.

Ska tilläggas att det postas väldigt få trådar i Drogakuten. Så man kommer inte bli spammad med aviseringar. Räkna med ungefär en i veckan, varvid de flesta går att ignorera. Man kommer se på trådtiteln om det är något akut. Förhoppningsvis.

Jo men istället för att uppmunta folk att installera programmet borde du väl uppmuntra folk att joina discordkanalen?
Citera
2025-11-29, 22:42
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Jo men istället för att uppmunta folk att installera programmet borde du väl uppmuntra folk att joina discordkanalen?
Det är regelbrott: 1.01

Se här *klick* och här *klick* samt här *klick*

Så man behöver skapa en egen server med egen kanal med egen webhook.

Men jag håller med om att det hade varit enklare. Men vill inte riskera att bryta mot regelverket. Vill heller inte outa mig själv.

Nu skulle man i och för sig kunna göra mitt program värdelöst om man bara genomförde mitt förslag: (FB) Avisering vid nya trådar på prenumererade forum

Blir inte samma sorts avisering eftersom Flashback inte längre skickar e-post på prenumerationer och heller inte ger ifrån sig ljud. Men det skulle vara mer lättillgängligt för folk som vill se nya trådar i ett forum.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-11-29 kl. 23:22.
Citera
2025-11-29, 23:54
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Jag skulle dock kunna fixa så att det går att mata in sin webhookURL på github pages.

Jag får fundera lite på det med säkerheten eftersom backend behöver köras på en server.. Men jag tror det är förenligt med regelverket. Jag återkommer med update i denna del.

Edit: Alternativt så får jag hosta "databasen" (blir typ json) på typ AWS och sedan läsa därifrån. Tror det går att göra gratis. Tänker jag behöver hasha URL:erna då. Kanske även kan köra det serverless.

Jag får fundera på det! Men jag tror det går att göra TYP det du vill. Men ändå inte riktigt.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-11-30 kl. 00:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in