Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-29, 19:39
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophie.von.Oben
Varför i såna fall? Beror det på inavel eller annat?

Visst ser de ut att vara lite "eljest" och knappast bildsköna men hur ligger det egentligen till med IQ-nivån?

Hur påverkas deras möjligheter till att bli självförsörjande tex.? Låg IQ är väl ganska hämmande för utvecklingen rent generellt?

Hur går tankarna kring detta ämne med låg IQ hos palestinierna?

En snabb googling visade att palestinier har en genomsnitts-IQ på 84.8. Detta är lågt om man jämför med genomsnitts-IQn i västvärlden som ligger på 100.

Men detta är inget märkvärdigt alls. Människor är olika varandra både på individ och gruppnivå.

Nej, låg IQ är inte hämmande för utvecklingen.
Citera
2025-11-29, 19:42
Medlem
SmartSkalles avatar
Palestinier är ett påhittat ord, de är Araber.
Citera
2025-11-29, 19:43
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vete fan, Iran ligger högt.

Iran är en zoroastrisk utbildningsnation. Innan revolutionen var de dessutom sekulära. Faktum är att det var i samband med den islamistiska revolutionen i Iran på 70-talet som islamismen fick spridning och kvinnor tillhörande islam började täcka sig. Skälet som anges är att islamisterna plötsligt fick tillgång till stora tillgångar och plötsligt hade resurser att sprida islamism, först i den egna regionen och numer i Europa och demokratiska väst.
Citera
2025-11-29, 19:45
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
ungefär som somalier eller ugandier .

Nej somaliers genomsnitts-IQ ligger på 68, medan palestiniers på 84,8. Genomsnitt i västvärlden är 100.
Citera
2025-11-29, 19:46
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vete fan, Iran ligger högt.

Japp rätt fascinerande hur det kan vara så. Iraniers genomsnitts-IQ ligger på 106.3.
Citera
2025-11-29, 19:54
Medlem
X-and-Ys avatar
Det finns en mycket stark och allmänt erkänd korrelation mellan ett lands genomsnittliga kognitiva förmåga (som ofta mäts via genomsnittlig IQ) och dess ekonomiska prestation och välfärd, även efter att man har justerat för naturtillgångar.

Underutvecklade länder kan lyfta sin genomsnittliga IQ genom förbättrad näring, hälsa och en lång och jämlik skolgång. En långsiktig ökning på 10 till 20 IQ-poäng fullt möjlig (t.ex. från 75 till 95) över flera generationer.
Citera
2025-11-29, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophie.von.Oben
Varför i såna fall? Beror det på inavel eller annat?

Visst ser de ut att vara lite "eljest" och knappast bildsköna men hur ligger det egentligen till med IQ-nivån?

Hur påverkas deras möjligheter till att bli självförsörjande tex.? Låg IQ är väl ganska hämmande för utvecklingen rent generellt?

Hur går tankarna kring detta ämne med låg IQ hos palestinierna?

Enl en video jag såg så är de "Mellanösterns Ziggenare" och inga andra arabländer vill ha med dem att göra. Jag kallar det BS.
OM de har lägre IQ så har det en del att göra med att de varit förtryckta av andra och brist på skolor pga att de blir bombade. Palestiner i andra länder är inte annorlunda än någon av oss.
Väldigt trevliga är min erfarenhet.
Citera
2025-11-29, 20:33
Citat:
Ursprungligen postat av stigfromkumla
Enl en video jag såg så är de "Mellanösterns Ziggenare" och inga andra arabländer vill ha med dem att göra. Jag kallar det BS.
OM de har lägre IQ så har det en del att göra med att de varit förtryckta av andra och brist på skolor pga att de blir bombade. Palestiner i andra länder är inte annorlunda än någon av oss.

De sägs vara lättkränkta och att ha nära till våld om de upplever sig provocerade? Inget du märkt av? I vilka sammanhang har du stött på palestinier som du uppfattar som trevliga?
Citera
2025-11-29, 22:18
Medlem
glockenreins avatar
Ja de har nog låg iq och framför allt är de fast i en hatisk ideologi byggd på en delvis falsk offerroll. För att bevara din fråga varför gifter sig många muslimer med sina kusiner så inavel kan vara en förklaring.
Citera
2025-11-29, 22:24
Medlem
Sagodjurs avatar
palestinier är ju samma folk som judar så iq borde vara ungefär samma.

ja, egentligen är dom ju mer judar än judarna själva eftersom judarna är mer uppblandade med europeer medans palestinierna stannat på samma plats hela tiden.
Citera
2025-11-29, 23:16
Medlem
Generationer av kusingifte.
Citera
2025-11-30, 00:19
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigfromkumla

IQ är genetiskt mellan 40-80%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in