Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-11-28, 20:20
Medlem
Tjena,

Känns här som att en myndighet har hoppat över skaklarna rejält och det luktar JO anmälan! Leverantören av mobiltjänster går i taket i panik!

Följande har utspelat sig:
https://pts.se/nyheter-och-pressmeddelanden/operatorer-ska-sakerstalla-tillgang-till-112--vissa-mobiltelefoner-kommer-att-blockeras/

Samt paniken från Comviq:
https://imagefa.st/image/1000002264.xOJhB

Först och främst är min mobila enhet Huawei P30 Pro lurarnas absoluta Ferarri, den är så överlägsen allt annat att jag t.o.m renoverade den!
https://m.youtube.com/watch?v=S_tpo7Lq8xM

Nu till den juridiska biten, jag har ingått avtal med Comviq att dom mot betalning ska leverera mobila tjänster, och dom står i begrepp att blockera min lur. Den kan hantera nödsamtal över 4g så den är helt ok inför detta, men Comviq bara kör på rakt av och förbjuder lurar hej vilt.

Hur många lagar kan du se brytas här? Av PTS och Leverantör? 🙏

Mvh
Senast redigerad av AdonBelivit 2025-11-28 kl. 20:25.
Citera
2025-11-28, 20:27
Medlem
Om inte annat bör ju reklamationsrätten gälla om mobilen som blockeras är inköpt ny i butik för mindre än tre år sedan.
Citera
2025-11-28, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Om inte annat bör ju reklamationsrätten gälla om mobilen som blockeras är inköpt ny i butik för mindre än tre år sedan.

Min lur har jag renoverat för den är så jävla suverän! Saken är den att detta samafaller med lite redigering av avtal vi sett å det senaste, du vet det vi klickar bort. Det var ju något i EU häromsistens att man ville spionera på alla, som röstades ner, tack och lov. Jag tror min mobil förhindrar insyn på ett sätt som inte behagar, hursom kommer jag stämma Comviq för avtalsbrott, så får dom förklara sig inför svensk domstol!
Citera
2025-11-28, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdonBelivit
Den kan hantera nödsamtal över 4g så den är helt ok inför detta, men Comviq bara kör på rakt av och förbjuder lurar hej vilt.

Det fetade, hur har du bekräftat att nödsamtal verkligen kan/går över 4G-nätet?

Att du kan ringa vanliga samtal via 4G är inte samma sak som att nödsamtal kan ringas via 4G.

Det finns ingen officiell lista och jag hittar inte att Huawei själva har bekräftat något kring stöd för nödsamtal över 4G/5G.

På Wiki kan du läsa lite mer om problematiken och hitta lite källor/tekniska begrepp om du vill grotta ner dig mer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Voice_over_LTE#VoLTE_Emergency_Calling

Edit: I de allmänna villkoren brukar även regleras att du som kund ansvarar för att enbart använda godkänd utrustning i deras nät. Eftersom PTS nu har sagt sitt ("uppdaterat kravlistan" för att enheter ska räknas som godkända i Sverige) så drabbas de enhter som inte uppfyller detta krav.

Om du menar att din enhet faktiskt är godkänd och fungerar så som den ska så bör du upplysa Comviq om deras miss men jag skulle tro att de har ganska bra koll på vilka enhter som ansluter till deras nät och vad det finns för tekniska begränsningar hos dessa.
Senast redigerad av Kiiingens 2025-11-28 kl. 21:16.
Citera
2025-11-28, 20:58
Medlem
Är i liknande sits. Ska nog byta till Telia så slipper jag få den spärrad. Vet vi om den spärras på måndag eller 1:a februari som PTS skrivit?
Citera
2025-11-28, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiiingens
Det fetade, hur har du bekräftat att nödsamtal verkligen kan/går över 4G-nätet?

Att du kan ringa vanliga samtal via 4G är inte samma sak som att nödsamtal kan ringas via 4G.

Det finns ingen officiell lista och jag hittar inte att Huawei själva har bekräftat något kring stöd för nödsamtal över 4G/5G.

På Wiki kan du läsa lite mer om problematiken och hitta lite källor/tekniska begrepp om du vill grotta ner dig mer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Voice_over_LTE#VoLTE_Emergency_Calling

Ring 225, min lur hanterar detta, blockerar dom min lur via IMEI, då syns vi i rätten Comviq!
Citera
2025-11-28, 21:28
Medlem
Citat:
Ring 225, min lur hanterar detta, blockerar dom min lur via IMEI, då syns vi i rätten Comviq!

Vad jag förstår så är det numret uppsatt av Tele2/Comviq för kunder innan detta PTS-krav gällande nödsamtal kom och bekräftar enbart att vanliga samtal kan ringas från din telefon över 4G-nätet (VoLTE).

Detta är INTE en bekräftelse på att telefonen stödjer nödsamtal över 4G.

Det kan alltså gå utmärkt att du ringer vanliga samtal via 4G-nätet men så fort du försöker ringa nödsamtal så kopplar telefonen ned till 2G/3G (som alltså kommer misslyckas när dessa nät stängs).

Du behöver alltså först och främst ta reda på ifall din telefon klarar av nödsamtal via 4G/5G (vilket inte är det lättaste som privat konsument).

Rimligtvis har Tele2/Comviq mer koll än vad du har och utför korrekta blockeringar enligt de krav som PTS ställt.
Citera
2025-11-28, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiiingens
Vad jag förstår så är det numret uppsatt av Tele2/Comviq för kunder innan detta PTS-krav gällande nödsamtal kom och bekräftar enbart att vanliga samtal kan ringas från din telefon över 4G-nätet (VoLTE).

Detta är INTE en bekräftelse på att telefonen stödjer nödsamtal över 4G.

Det kan alltså gå utmärkt att du ringer vanliga samtal via 4G-nätet men så fort du försöker ringa nödsamtal så kopplar telefonen ned till 2G/3G (som alltså kommer misslyckas när dessa nät stängs).

Du behöver alltså först och främst ta reda på ifall din telefon klarar av nödsamtal via 4G/5G (vilket inte är det lättaste som privat konsument).

Rimligtvis har Tele2/Comviq mer koll än vad du har och utför korrekta blockeringar enligt de krav som PTS ställt.

Framförallt är beslutet inte mitt problem, jag som kund ska hållas skadelös! INTE mitt problem... 🙏 Den är given...
Citera
2025-11-28, 22:27
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Framförallt är beslutet inte mitt problem, jag som kund ska hållas skadelös! INTE mitt problem... 🙏 Den är given...
Det är en önskan du kan ha, samtidigt så lägger pts detta krav (ringa nödnumret via 4g eller nyare) för att 2g och 3g stängs ned och inte längre finns tillgängligt. Att förlita sig på att kunderna ska snylta på andras 2g och 3g nät (dvs Telias för de stänger ned lite senare) är inte att operatören ser till att telefonen kan ringa larmnummer. Att använda nöd roaming och genom det tvinga samtalen att gå fram för att de inte ids ha ett eget nät längre är inte att se till att tjänsten fungerar.

Så det är ditt problem. Det blir ditt problem då du vill hålla fast i en telefon som operatörerna valt att inte stödja längre (genom att de släcker sina 2g och 3g nät). Det blir svårt att reklamera också då telefonen fungerade och var godkänd när den såldes. Den hade fortsatt fungera om inte näten släcks, vilket inte pts bestämt ska ske. Operatörerna vill bara inte stå för kostnaden av frekvenserna och utrustningen längre.

Gammal teknik blir obsolet för att tjänster slutar tillhandahållas. Det suger. Men inget du kan göra åt saken.
Citera
2025-11-28, 22:33
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det är en önskan du kan ha, samtidigt så lägger pts detta krav (ringa nödnumret via 4g eller nyare) för att 2g och 3g stängs ned och inte längre finns tillgängligt. Att förlita sig på att kunderna ska snylta på andras 2g och 3g nät (dvs Telias för de stänger ned lite senare) är inte att operatören ser till att telefonen kan ringa larmnummer. Att använda nöd roaming och genom det tvinga samtalen att gå fram för att de inte ids ha ett eget nät längre är inte att se till att tjänsten fungerar.

Så det är ditt problem. Det blir ditt problem då du vill hålla fast i en telefon som operatörerna valt att inte stödja längre (genom att de släcker sina 2g och 3g nät). Det blir svårt att reklamera också då telefonen fungerade och var godkänd när den såldes. Den hade fortsatt fungera om inte näten släcks, vilket inte pts bestämt ska ske. Operatörerna vill bara inte stå för kostnaden av frekvenserna och utrustningen längre.

Gammal teknik blir obsolet för att tjänster slutar tillhandahållas. Det suger. Men inget du kan göra åt saken.
Fast EU har väl krav på operatörerna att de ska stödja dem ett visst antal år. Så jag tror inte det är så enkelt som du vill påstå.
Citera
2025-11-28, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain

Om du inte kände till det så gäller lagar även myndigheter, blockerar dom min lur så har dom en stämmning på halsen med vändande post, någon ordning får det vara bland glinen nuförtiden!

Hur var jag otydlig?
Senast redigerad av AdonBelivit 2025-11-28 kl. 22:57.
Citera
2025-11-29, 00:39
Medlem
Citat:
Om du inte kände till det så gäller lagar även myndigheter, blockerar dom min lur så har dom en stämmning på halsen med vändande post, någon ordning får det vara bland glinen nuförtiden!

Hur var jag otydlig?

Vilken lag menar du att PTS bryter.
Enligt deras föreskrifter måste operatörer säkerställa att alla deras kunder kan ringa 112 på deras nät.
Det innebär att operatörer alltså inte får tillhandahålla sina nät till mobiler som inte kan ringa 112 på deras nät.

Om din operatör inte längre lagligen kan tillhandahålla sitt nåt till din mobil så är det givetvis så att de måste stänga av din tjänst.
Operatörerna måste följa lagen.
Jag har väldigt svårt att se hur du skulle kunna vinna en tvist mot Comviq för att de stänger av din tjänst på grund av att lagen inte tillåter dem att tillhandahålla dig deras tjänst.

Man kan möjligen ha rätt till ersättning från säljaren av en mobiltelefon som har enbart 2/3G om telefonen såldes efter att det blivit känt att näten skall stängas ned och kunden inte informerats om vad det innebär.
Kunden skall också hållas skadefri på så sätt att om de inte längre kan använda tjänsten skall de inte behöva betala även om de har bundet abonnemang.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in