Jag tycker ändå vi ska ha en tråd om Iron Savior som är ett tyskt power metal-band. Bildades av Piet Sielck i Hamburg och det var i mitten av 90-talet. I början av karriären var två andra kända hårdrocksmusiker med i gänget också, Gamma Ray-chefen Kai Hansen och Blind Guardians dåvarande trummis Thomen Stauch. Men båda hoppade av senare.
Har blivit en del medlemsbyten (konstigt vore väl annat) i Iron Savior och den enda kvarvarande originalmedlemmen är Piet Sielck själv. Han kanske styr skeppet med järnhand?
En grundbult i bandets texter är science fiction-teman. Väldigt många av låtarna är baserade på historien om en intergalaktisk farkost (som tydligen råkar heta 'Iron Savior') vars mål är att beskydda kontinenten Atlantis. Andra teman är uppror och kampen för frihet.
Har jag räknat rätt har bandet hittills släppt 12 riktiga fullängdsalbum:
• "Iron Savior" (1997)
• "Unification" (1999)
• "Dark Assault" (2001)
• "Condition Red" (2002)
• "Battering Ram" (2004)
• "Megatropolis" (2007)
• "The Landing" (2011)
• "Rise Of The Hero" (2014)
• "Titancraft" (2016)
• "Kill Or Get Killed" (2019)
• "Skycrest" (2020)
• "Firestar" (2023)
När jag skriver "riktiga" räknar jag inte in nyinspelningar av tidigare material, som det finns en hel del av. Vi har till exempel 2007-albumet "Megatropolis" som spelades in delvis på nytt och återsläpptes år 2015.
Det här med att band ska släppa album i ny utgåva, är det ett sätt att säkerställa viss inkomst från verket? Istället för att tidigare skivbolag ska få så mycket av pengarna? Det tidigare skivbolaget kanske har gått i konkurs, och hur blir det då med den ekonomiska biten? Kan man fundera på.
Det senaste jag lyckades snappa upp nu är att ett album med covers (80-talet) är på väg ut. Hittills har ett par cover-låtar utkommit . Bland annat Alphavilles oförglömliga örhänge "Forever Young". Nja, nog för att verserna är trevliga för jag tycker Sielck är en bra vokalist, men refrängen? Går i princip aldrig bli imponerad av en coverlåt.
Cover-albumet heter "Awesome Anthems Of The Galaxy" och släpps i mars 2026.
Iron Savior är inte något favoritband för mig men jag är nyfiken om det kan finnas någon här som lyssnat igenom alla skivor och kan säga hur bandet har utvecklats med åren?
Har blivit en del medlemsbyten (konstigt vore väl annat) i Iron Savior och den enda kvarvarande originalmedlemmen är Piet Sielck själv. Han kanske styr skeppet med järnhand?
En grundbult i bandets texter är science fiction-teman. Väldigt många av låtarna är baserade på historien om en intergalaktisk farkost (som tydligen råkar heta 'Iron Savior') vars mål är att beskydda kontinenten Atlantis. Andra teman är uppror och kampen för frihet.
Har jag räknat rätt har bandet hittills släppt 12 riktiga fullängdsalbum:
• "Iron Savior" (1997)
• "Unification" (1999)
• "Dark Assault" (2001)
• "Condition Red" (2002)
• "Battering Ram" (2004)
• "Megatropolis" (2007)
• "The Landing" (2011)
• "Rise Of The Hero" (2014)
• "Titancraft" (2016)
• "Kill Or Get Killed" (2019)
• "Skycrest" (2020)
• "Firestar" (2023)
När jag skriver "riktiga" räknar jag inte in nyinspelningar av tidigare material, som det finns en hel del av. Vi har till exempel 2007-albumet "Megatropolis" som spelades in delvis på nytt och återsläpptes år 2015.
Det här med att band ska släppa album i ny utgåva, är det ett sätt att säkerställa viss inkomst från verket? Istället för att tidigare skivbolag ska få så mycket av pengarna? Det tidigare skivbolaget kanske har gått i konkurs, och hur blir det då med den ekonomiska biten? Kan man fundera på.
Det senaste jag lyckades snappa upp nu är att ett album med covers (80-talet) är på väg ut. Hittills har ett par cover-låtar utkommit . Bland annat Alphavilles oförglömliga örhänge "Forever Young". Nja, nog för att verserna är trevliga för jag tycker Sielck är en bra vokalist, men refrängen? Går i princip aldrig bli imponerad av en coverlåt.
Cover-albumet heter "Awesome Anthems Of The Galaxy" och släpps i mars 2026.
Tracklist:
1. "Fame"
2. "All I Need Is A Miracle"
3. "When The Rain Begins To Fall"
4. "Maniac"
5. "Take On Me"
6. "Relax"
7. "What A Feeling"
8. "Against All Odds"
9. "Separate Ways"
10. "Suburbia"
11. "Here Comes The Rain Again"
12. "She's Like The Wind"
13. "(I Just) Died In Your Arms"
14. "Forever Young"
15. "Since You Been Gone"
16. "Call Me"
17. "Catch Me I'm Falling"
1. "Fame"
2. "All I Need Is A Miracle"
3. "When The Rain Begins To Fall"
4. "Maniac"
5. "Take On Me"
6. "Relax"
7. "What A Feeling"
8. "Against All Odds"
9. "Separate Ways"
10. "Suburbia"
11. "Here Comes The Rain Again"
12. "She's Like The Wind"
13. "(I Just) Died In Your Arms"
14. "Forever Young"
15. "Since You Been Gone"
16. "Call Me"
17. "Catch Me I'm Falling"
Iron Savior är inte något favoritband för mig men jag är nyfiken om det kan finnas någon här som lyssnat igenom alla skivor och kan säga hur bandet har utvecklats med åren?
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2025-11-28 kl. 18:47.
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2025-11-28 kl. 18:47.