2025-11-28, 18:13
Medlem
olasvenssons avatar
Arbetsförmedlingen kräver att man söker ett arbete som innefattar minst 12 timmar inklusive restid. Du är på arbetet i nio timmar (inklusive rast) och resvägen till och från arbetet är tre timmar. 1,5 timmar till arbetet och 1,5 från arbetet. Totalt 12 timmar.

Jag bor i Kungsbacka och sökte ett arbete i Helsingborg. Men arbetsgivaren gillade inte alls att min restid var så lång. Restid från Kungsbacka till Helsingborg är cirka två timmar. Det uppfyller väl kvoten om vad Arbetsförmedlingen kräver. Men arbetsgivaren säger Nej. Arbetsgivaren skriver:

Citat:
"Hej,
Tyvärr är det för långt att köra från Kungsbacka.
Önskar dig lycka till!"

Arbetsförmedling kräver att man söker arbete långt bort men arbetsgivaren hatar det.

Hur är detta möjligt? Hur kan arbetsgivaren tycka det är för lång resväg när Arbetsförmedlingen tycker att det är okej???
Annat?
https://imgur.com/a/9h4t8wq
Citera
2025-11-28, 18:19
Medlem
BalduinGrollers avatar
De tänker olika.
Citera
2025-11-28, 18:21
Medlem
Det är arbetsgivaren som bestämmer om de vill anställa dig och tycker de att din resväg är för lång får du finna dig i det!
Citera
2025-11-28, 18:23
Medlem
Arbetsförmedlingen läser i en bok hur de ska vara, arbetsgivaren ser verkligheten och hur de är…
Citera
2025-11-28, 18:23
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Arbetsförmedlingen kräver att man söker ett arbete som innefattar minst 12 timmar inklusive restid. Du är på arbetet i nio timmar (inklusive rast) och resvägen till och från arbetet är tre timmar. 1,5 timmar till arbetet och 1,5 från arbetet. Totalt 12 timmar.

Jag bor i Kungsbacka och sökte ett arbete i Helsingborg. Men arbetsgivaren gillade inte alls att min restid var så lång. Restid från Kungsbacka till Helsingborg är cirka två timmar. Det uppfyller väl kvoten om vad Arbetsförmedlingen kräver. Men arbetsgivaren säger Nej. Arbetsgivaren skriver:

Arbetsförmedling kräver att man söker arbete långt bort men arbetsgivaren hatar det.

Hur är detta möjligt? Hur kan arbetsgivaren tycka det är för lång resväg när Arbetsförmedlingen tycker att det är okej???
Annat?

” Hej,
Tyvärr är det för långt att köra från Kungsbacka.
Önskar dig lycka till!"

Hur skrev du ansökan eftersom du fick det svaret ?
Citera
2025-11-28, 18:24
Medlem
Oavsett vilket ska du ju även söka arbeten som är längre bort som inte är pendlingsbara. Man kan ju även flytta. Du skulle lagt till en önskan om hjälp med bostad.
Citera
2025-11-28, 18:27
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

Annat?

Du har sökt jobbet, därmed har du fullgjort dina skyldigheter gentemot arbetsförmedlingen, vilket berättigar dig till A-kassa. Arbetsgivaren är i sin fulla rätt att enbart anställa personer som bor i närområdet.
Citera
2025-11-28, 18:31
Medlem
Pellerinen-2s avatar
Varför skulle arbetgivaren bry sig om din restid? Har du 3 timmar t&r så är det upp till dig att se till att komma i tid.
Citera
2025-11-28, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellerinen-2
Varför skulle arbetgivaren bry sig om din restid? Har du 3 timmar t&r så är det upp till dig att se till att komma i tid.

Arbetsgivaren vill att folk ska jobba inte sitta och halvsova på grund av lång pendlingstid!
Citera
2025-11-28, 18:36
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellerinen-2
Självklart bryr sig en arbetsgivare om restiden för sina anställda. En anställd som har 3 timmar till jobbet kommer inte anlända till arbetet utvilad redo att ge 100% och inte heller kommer denne förväntas stanna speciellt länge på företaget. Således en usel rekrytering om inte företaget är desperat.
Citera
2025-11-28, 18:37
Medlem
Citat:

Annat?

Inge arbetsgivare vill ta den risken. Arbetsgivaren har inget att göra med, att du har krav på dig att söka jobb med pendling upp till två timmar, eller vad du nu har för regler. AG önskar någon som finns i närheten, och som inte ständigt drabbas av försening på grund av trafik/pendling
Citera
2025-11-28, 18:41
Avslutad
Varför i helvete ska pappersvändarna på arbetsförmedlingen bry sig om någon restid? Vad är det för idiotkrav? Borde väl räcka att helt enkelt bara söka ett heltidsjobb utan att det ska specificeras inom x timmar restid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in