Citat:
Kul inlägg från Kretinsky, borde vara fler där det diskuteras spelare. Sen hör kanske just detta ämne mer hemma under forumet för landslag men i stort sett samma skribenter och än så länge spelar ju unga fröken Peterson i Damallsvenskan.
Jag vet inte var du sett och hört som säger att hon inte skulle ha potential kvar? Vore ju väldigt egendomligt om en tjej som snart fyller 17 inte ska ha potential att utvecklas. Jag ser snarare att i stort sett allt har potentialen att bli bättre, kanske bekostat av gnutta lekfullhet.
Genetiken lär sätta stopp för att hon blir en stor och kraftfull spelare, men det finns förstås otroligt många exempel på spelare som kommit riktigt långt utan att vara några jättar.
Jämförelsen med bra mot sämre lag förstår jag inte eller. Ingen i Bajen kan sägas varit bra i senaste matchen mot AIK, men Fanny var ju en av dem som slet matchen igenom. I hemmamötet mot samma lag var hon en av dem bästa på plan.
Jag tror och anser att hon är den offensiva mittfältare som är närmast att ta en plats i A-truppen.
Om vi vänder på frågan, vilka ser du skulle vara aktuella att ersätta exempelvis en skadad Angeldahl?
Det är 0-1 mot Skottland i avgörande match till VM, klockan klämtar mot matchminut 70. Laget har förtvivlat svårt att låsa upp motståndarens mur. Varken inlägg eller genombrott kommer någon vart.
Kafaji, Jusu Bah och Angeldahl har helt enkelt ingen bra dag.
Stoppar vi in ?
1.) Hanna Lundkvist
2.) Rebecka Blomkvist
3.) Hanna Bennison
4.) Fanny Peterson
Den överlag mest färdiga spelaren eller den med spetsegenskaperna till att göra det oväntade?
Jag vet inte var du sett och hört som säger att hon inte skulle ha potential kvar? Vore ju väldigt egendomligt om en tjej som snart fyller 17 inte ska ha potential att utvecklas. Jag ser snarare att i stort sett allt har potentialen att bli bättre, kanske bekostat av gnutta lekfullhet.
Genetiken lär sätta stopp för att hon blir en stor och kraftfull spelare, men det finns förstås otroligt många exempel på spelare som kommit riktigt långt utan att vara några jättar.
Jämförelsen med bra mot sämre lag förstår jag inte eller. Ingen i Bajen kan sägas varit bra i senaste matchen mot AIK, men Fanny var ju en av dem som slet matchen igenom. I hemmamötet mot samma lag var hon en av dem bästa på plan.
Jag tror och anser att hon är den offensiva mittfältare som är närmast att ta en plats i A-truppen.
Om vi vänder på frågan, vilka ser du skulle vara aktuella att ersätta exempelvis en skadad Angeldahl?
Det är 0-1 mot Skottland i avgörande match till VM, klockan klämtar mot matchminut 70. Laget har förtvivlat svårt att låsa upp motståndarens mur. Varken inlägg eller genombrott kommer någon vart.
Kafaji, Jusu Bah och Angeldahl har helt enkelt ingen bra dag.
Stoppar vi in ?
1.) Hanna Lundkvist
2.) Rebecka Blomkvist
3.) Hanna Bennison
4.) Fanny Peterson
Den överlag mest färdiga spelaren eller den med spetsegenskaperna till att göra det oväntade?
Hinner bara svara väldigt kort, men det med "kanske inte har så mycket potential kvar" är en tolkning/gissning jag gör utifrån dels en intervju där jag tolkar det som att hon tränat väldigt mycket mer än "normalt" under många år och dels att jag tror att viss teknik bromsas i takt med att hon blir äldre (och inte lika kvick), och skottet går ju liksom inte utveckla. Där är hon redan exceptionellt bra. Men jag kan ju ha fel. Har ju inte rätt i allt (faktiskt.. hehe).
Kvaliteten redan nu tror ju jag blir för hajpad pga att det är just Hammarby hon spelar i och hennes låga ålder. Är liksom lättare att vara bra i ett bra lag, men om hon nu är så jättebra borde hon väl få till en del assist och där lyser nollan fortfarande. Till skillnad från betydligt bättre "poängspelare" som Larsson i Vittsjö eller Engström i Norrköping, som levererar på högre nivå i sämre lag. Så just idag och enbart kvalitet har rimligen Peterson åtminstone 15-20 spelare före sig i rangordning i kategorin "anfallande spelare". Men i rollen offensiv mittfältare är kanske konkurrensen mindre, men vill nog se ett gäng målassists innan det snackas startplats ens i U23-landslaget.
Fast det där med inhoppare i ett A-landslag som kört fast mot en parkerad buss.. där håller jag faktiskt med. Just i sådana specifika lägen betyder en "rangordning" ingenting och en spelare med en specifik spetsegenskap kan vara helt rätt att slänga in, även om de inte ens skulle vara "topp 100". Svenska damlandslaget hade ju förresten en sådan inhoppare ett tag.. tänker på Hurtig. Egentligen inte landslagsmässig rent spelmässigt och inte i närheten av en startplats, men perfekt mot parkerade bussar. (men inga jämförelser i övrigt Peterson/Hurtig, såklart).
(notera förresten min inledning av inlägget "hinner bara svara väldigt kort", men nog fan fick man ihop en hel jäkla roman.. igen.. haha)
Senast redigerad av Burkgurka 2026-10-05 kl. 21:49.
Senast redigerad av Burkgurka 2026-10-05 kl. 21:49.
r och ska spelas där. Alla tre förstås tydligt mer färdiga spelare än Peterson.