Igår, 16:01
Medlem
monacha.insanas avatar
Efter mycket velande fram och tillbaka, och efter konsultationer med flera Prag-baserade kliniker, har jag landat i att det känns rimligast att göra en "sliding genioplasty" här i Sverige - även om det både är dyrare och finns ett betydligt mer begränsat utbud av kirurger som faktiskt kan utföra operationen. Vad jag kan se är det främst Plastikakademin som erbjuder denna typ av ingrepp - till ett pris på ca 80 000 (har ej konsulterat med dem ännu så jag vet inte vad det exakta priset landar på i mitt fall).

Finns det någon här som gjort denna operation och kan dela med sig av erfarenheter? Eller åtminstone har erfarenhet av Plastikakademin? Har såklart läst på så mycket jag kan själv men det finns inte många trovärdiga recensioner online om företaget. Däremot verkar det som att flera högt ansedda kirurger arbetar där.

Tack på förhand!
Citera
Igår, 16:07
Medlem
HBTKuks avatar
Mina erfarenheter säger att folk anstränger sig så mycket för att duga, när de i själva verket nästan alltid är fina som de är.
Citera
Igår, 16:15
Medlem
Loreias avatar
Skulle säga att i trådarna på POF så kan du ju söka på både kliniken och de kirurger som jobbar där. Vad jag ser så sticker inget ut som direkt negativt utan folk verkar generellt ha goda erfarenheter av kliniken
Citera
Igår, 16:22
Medlem
Nu är jag dåligt insatt i plastikkirurgi men i framtiden har jag väl tänkt att själv fixa till mig lite och skulle aldrig välja det absolut billigaste eller börja åka utomlands i jakt på billiga kliniker.

Har man bestämt sig för en operation så ska man sätta säkerhet högst och att man har kirurger med mycket gott anseende.
Citera
Igår, 16:38
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvMedTofflorna
Nu är jag dåligt insatt i plastikkirurgi men i framtiden har jag väl tänkt att själv fixa till mig lite och skulle aldrig välja det absolut billigaste eller börja åka utomlands i jakt på billiga kliniker.

Har man bestämt sig för en operation så ska man sätta säkerhet högst och att man har kirurger med mycket gott anseende.

Fast den här kliniken är varken den billigaste eller utomlands
Citera
Igår, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monacha.insana
Efter mycket velande fram och tillbaka, och efter konsultationer med flera Prag-baserade kliniker, har jag landat i att det känns rimligast att göra en "sliding genioplasty" här i Sverige -
Finns det någon här som gjort denna operation och kan dela med sig av erfarenheter? Eller åtminstone har erfarenhet av Plastikakademin? Har såklart läst på så mycket jag kan själv men det finns inte många trovärdiga recensioner online om företaget. Däremot verkar det som att flera högt ansedda kirurger arbetar där.

Tack på förhand!

Varför just sliding? Det blir både billigare och läker fortare om man lägger in ett implantat på hakan där du kan välja storlek och form. Gillar du sen inte resultatet är det bara att ta ut.
Med sliding hackar du sönder hakan o flyttar, det blir alltid en svagare punkt där det klyvits och gillar du inte resultatet får du leva med det.
Citera
Igår, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Fast den här kliniken är varken den billigaste eller utomlands
TS skrev att det velats fram och tillbaka och först hade hen övervägt kliniker i Prag. Sedan syftar jag generellt på kliniker i Sverige också. Jag vet bara en som gjort en plastikoperation där jag ansåg att vad kirurgen sagt var tillräckligt för en anmälan mer eller mindre.

Kontrollera noga en klinik och dess kirurger när det gäller mer avancerade ingrepp. Det är iallafall mitt råd, samt att dra sig ur om kirurgen verkar ha mer åsikter än vad som är passande.
Citera
Igår, 18:32
Medlem
Går det inte att få genom landstinget? Eller faller det på mållinjen vad som kan åtgärdas offentligt kontra privat?
Citera
Igår, 18:55
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klippendorf
Går det inte att få genom landstinget? Eller faller det på mållinjen vad som kan åtgärdas offentligt kontra privat?

Om det enbart är för estetik går det inte via landstinget
Citera
Idag, 15:18
Medlem
monacha.insanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viciveni
Varför just sliding? Det blir både billigare och läker fortare om man lägger in ett implantat på hakan där du kan välja storlek och form. Gillar du sen inte resultatet är det bara att ta ut.
Med sliding hackar du sönder hakan o flyttar, det blir alltid en svagare punkt där det klyvits och gillar du inte resultatet får du leva med det.

Har läst en hel del negativt om just implantat. Främst risk för komplikationer i form av infektion, migrering eller att kroppen helt enkelt stöter bort implantatet. Känns, för mig personligen, bättre att jobba med det ben jag redan har och försöka omforma det på kirurgisk väg - än att stoppa in främmande objekt i kroppen. Personlig preferens, bara. Och enligt den research jag gjort verkar sliding ge de bästa resultaten och nöjdaste kunderna, överlag. Ingen garanti såklart, men... ett ingrepp är såklart alltid en risk.
Citera
Idag, 15:22
Medlem
monacha.insanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Om det enbart är för estetik går det inte via landstinget

Yup. Har försökt tjata mig till en dubbel käkkirurgi genom landstinget då jag upplever att jag inte bara är estetiskt påverkad av mina käkars position, utan att det är ett reellt medicinskt problem. Har troligtvis sömnapné och gnisslar tänder varje natt, samt får låsningar i käkarna då och då. Men efter röntgen hävdar vården att det inte är befogat att göra en operation då ingenting ser "onormalt" ut. Så jag kommer definitivt att få pröjsa ur egen ficka. Jag vägrar dock leva med mitt nuvarande utseende så det får vara värt det. Just nu handlar det bara om att hitta den bästa kirurgen för jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in