2025-11-27, 12:29
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Jag tycker Brutalism är lite som musikgenren techno.

I min erfarenhet är det inte alla som har den intellektuella förmågan att uppskatta techno. Samma är det med Brutalism - det kräver en viss nivå av intellekt för att se skönheten, dom raka linjerna, se och uppskatta den logiska ordningen i Brutalism.

Jag till exempel, jag älskar techno.
Ja, det var en rätt bra liknelse. Lite som att jag kan uppskatta bra brutalism på rätt plats så kan jag uppskatta bra techno vid tillfälle. När det funkar, så funkar det jävligt bra. Sen om det i mitt har något att göra med intellektuell förmåga låter jag vara osagt.
Citera
2025-11-27, 13:44
Medlem
hieroboams avatar
Som arkitektupproret säger. De är coola i en katalog eller på långt avstånd eller som turist men inte fan vill jag bo i en brutalistisk byggnad eller behöva se en varje dag för den delen.
Citera
2025-11-27, 14:36
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
En del projekt ser häftiga ut, det mesta grått och trist.
Citera
2025-12-05, 10:41
Avstängd
Takpapps avatar
Tja, gillar man torrt bröd, höga trösklar och trasiga leksaker kan man väl även få gilla brutalism.

Bor du själv i ett parkeringshus? Det skulle du säkert gilla.

Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Påkostad brutalism är fint, och verkligen ett märke för sin tid. Problemet är att dessa brutalistiska monument är få. Den slentrianmässiga brutalismen som vi ser i lägenhetskomplex o.dyl. är däremot anskrämlig. Den är billig och har åldrats synnerligen dåligt. Jag ser brutalism således som ett smycke - ett smycke som man kan ta fram och beundra någon gång ibland, men inte konstant.

/AI

Bra poäng.

Citat:
Ursprungligen postat av passadhi
Ljusår bättre. Arkitekturskolan är så ful att jag hade valt en annan utbildning. Det blir som ett slags inträdesprov i sig att lyckas stå ut med och verka i denna byggnad. Kan inte arkitekterna rita en fin skola ens åt sig själva är vi nog dömda till en ful och dyster framtid. Varför kan vi inte uppföra byggnader värda att turista till?

Jag hade aldrig ens sökt. Värsta huset i landet. Sophusen här där jag bor är ljusår mycket finare.
Citera
2025-12-06, 12:23
Medlem
Jag vill inte påstå att brutalism är helt värdelöst, även om jag inte vill ha det i min omgivning. Det ger definitivt ett starkt intryck som gör sig mycket bra i filmer för att förmedla känslan av dystopi eller dissociation. Brutalismen har också anammats av moderna liminala konststilar som weirdcore där den passar som handen i handsken. Men det roliga är att den i dessa sammanhang uppskattas just för dess främmande och aningen omänskliga kvalitéer; knappast för dens förskönande effekter på omgivningen.
Citera
2025-12-11, 20:56
Medlem
En fördel att brutalism inte behöver vara i samspel med sin omgivning och det är således ganska enkelt för svaga arkitekter att lyckas med att rita en byggnad.
Citera
2025-12-21, 19:08
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Blovkovi i Belgrad manifesterar brutalismen på ett utmärkt sätt. Om jag inte minns fel är det 73(!) betong kvarter so.m i sig självt inte är något, men över 70 stycken är mäktigt, bör upplevas.

Blomsteraffären på Östra kyrkogården i Malmö är en liten pärla.
Citera
2025-12-22, 15:52
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Blovkovi i Belgrad manifesterar brutalismen på ett utmärkt sätt. Om jag inte minns fel är det 73(!) betong kvarter so.m i sig självt inte är något, men över 70 stycken är mäktigt, bör upplevas.

Blomsteraffären på Östra kyrkogården i Malmö är en liten pärla.
Håller med, även om jag inte sett just dessa. På rätt plats, i rätt miljö, kan brutalism vara intressant och häftigt. Men skulle man vilja bo där, eller ha det som utsikt från sitt fönster? Inte jag, i alla fall.
Citera
2025-12-22, 16:02
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Byggnaden med kvinnofängelset VAR bättre!

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96stermalmsf%C3%A4ngelset

Citat:
Ursprungligen postat av passadhi
Ljusår bättre. Arkitekturskolan är så ful att jag hade valt en annan utbildning. Det blir som ett slags inträdesprov i sig att lyckas stå ut med och verka i denna byggnad. Kan inte arkitekterna rita en fin skola ens åt sig själva är vi nog dömda till en ful och dyster framtid. Varför kan vi inte uppföra byggnader värda att turista till?
Arkitekturbyggnaden var dessutom behäftad med mängder av fel, och bitvis klantiga planlösningar. Det blev nedslag vid inspektionen och det krävdes en rad korrigeringar innan studenterna kunde flytta in. Studenterna blev inte så imponerade, särskilt inte eftersom det var deras ganske självgode professor som ritat kåken.

Två exempel på felaktigheter:

- Branddörrar/nödutrymningsvägar var till en början bristfälliga eller saknades, och när de väl kom på plats gick dörrarna åt fel håll.

- Arkitekten/professorn hade beställt tjusiga, utvändiga träjalusier till de fönster innanför vilka studenterna hade sina ritbord. Jalusierna kom från en exklusiv italiensk firma, och var designade för den högt stående, italienska solen. Men på Stockholms breddgrad lyste den lågt stående solen in mellan jalusibrädorna (som inte var justerbara), så att studenternas ritbord blev oanvändbara. Jalusierna var skyddade/heliga, så man fick inte ändra lutningen på brädorna…
Citera
2025-12-22, 16:11
Medlem
Brutalismens arkitektur är bland det värsta som hänt infrastruktur sen mänsklighetens begynnelse. Det är svårt att hitta en tidsperiod som är fulare. Vad den gör med människan som lever och bor i en sådan byggnad kan inte sägas ett enda positivt ord om.

De enda byggnader som kan vara okej att använda brutalismens arkitektur på är fängelsebyggnader för grova brottslingar, men det är för att jag vill fångarna där ska sitta på livstid och ruttna bort på riktigt.
Citera
2025-12-22, 19:57
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Arkitekturbyggnaden var dessutom behäftad med mängder av fel, och bitvis klantiga planlösningar. Det blev nedslag vid inspektionen och det krävdes en rad korrigeringar innan studenterna kunde flytta in. Studenterna blev inte så imponerade, särskilt inte eftersom det var deras ganske självgode professor som ritat kåken.

Två exempel på felaktigheter:

- Branddörrar/nödutrymningsvägar var till en början bristfälliga eller saknades, och när de väl kom på plats gick dörrarna åt fel håll.

- Arkitekten/professorn hade beställt tjusiga, utvändiga träjalusier till de fönster innanför vilka studenterna hade sina ritbord. Jalusierna kom från en exklusiv italiensk firma, och var designade för den högt stående, italienska solen. Men på Stockholms breddgrad lyste den lågt stående solen in mellan jalusibrädorna (som inte var justerbara), så att studenternas ritbord blev oanvändbara. Jalusierna var skyddade/heliga, så man fick inte ändra lutningen på brädorna…

The nutty professor...

Citera
2025-12-22, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Som arkitektupproret säger. De är coola i en katalog eller på långt avstånd eller som turist men inte fan vill jag bo i en brutalistisk byggnad eller behöva se en varje dag för den delen.

Exakt!

Och den som kallar mig för icke-intellektuell för det - är en osnuten posör!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in