Citat:
Ursprungligen postat av
LaneHaj
Kritik mot Brutalism brukar handla om att det ser ut som sovjet, därför är det kommunism, och kommunism är dåligt. Annan kritik kan vara att det är kallt och rått, omänskligt att leva i. Vanlig kritik från arktitekturupproret.
Men jag kan tycka Brutalism är väldigt vackert. Det har åldrats väldigt fint. Blir bara vackrare för varje år tycker jag. Är det jag som blir gammal eller finns det faktiskt något här som är väldigt vackert?
Exempel vackra byggnader:
- Creteils Concrete Petals
- Filosofiska fakulteten, Novi Sad
- Uniklinikum Aachen
Vilka brutalistbyggnader tycker ni är vackrast? I Sverige?
Vad tycker ni om brutalism?
Hur kan man älska den s.k. brutalistiska typen av arkitektur. Det är obegripligt. Totalt förakt för skönhet, vilket väl är meningen, och för mänskliga proportioner.
Filosofen Sir Roger Scrutons kritik mot sådana missfoster kan man ju bara instämma i. Scruton underströk människors behov av skönhet för att må bra och han hade fullkomligt rätt. Det anses förkastligt med skönhetsideal numera och det är en idiotisk och sjuk inställning.
Det franska missfostret är ju groteskt. Det i Aachen ännu värre; Stalinistiskt i kubik.
Det serbiska exemplet kan jag fördra och det är ju bättre än universitetets sex klossar i Frescati från 1970-talet i alla fall. Arkitekturhögskolans grå betongbunker på Östermalmsgatan är ett formidabelt skräckexempel. Det är nästan så att t.o.m. det gamla kvinnofängelset som låg där innan var bättre.