• 2
  • 3
Idag, 01:05
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Tycker mig stöta på detta fenomen ofta:

En kollega kommer till mig och undrar över något. Eller ställer en fråga på ett möte. Istället för att bara fråga enkelt: Har du fått svar från firma A om de kan leverera i tid?

Istället går de igång med en lång harang: "Bosse från firma A sade att de skulle leverera i december, men sen hörde jag Monica säga att det dröjer till januari. Der går inte för jag måste ha leveransen om två veckor för vi har har lovat Kund B att vi ska vara klara med vår del...bla bla .. Och förresten står det ditten och datten i avtalet och borde de inte få vid vite om de blir försenade? Men sen hörde jag från Lars att de skulle leverera enligt plan. Så vad gäller egentligen?"

Jag tänker i mitt stilla sinne "håll käften människa och låt mig svara på din fråga. Jag måste inte veta hela din tankeprocess för att svara när leveransen beräknas ske"

Så frågan är? Håller ni med?

Jag upplever detta på i stort sett varje möte och blir sjukt irriterad. Känns oerhört ineffektivt. Folk älskar verkligen att höra sin egen röst. Men det är väl bara jag som är för introvert för den här världen och hatar folk i allmänhet

Yes, jag fattar din frustration – det kan vara segt att sitta igenom en muntlig roman när man bara vill komma till saken/frågan/svaret. Men jag tror inte alltid det handlar om att folk älskar sin egen röst. Det handlar nog istället ofta om samtalsstil och personlighet.

Vissa människor tänker genom att prata – deras hjärna jobbar bäst högt, i realtid. De försöker skapa struktur, inte hålla monolog. Andra, ofta mer introverta eller analytiska, tänker färdigt innan de öppnar munnen – och för dem blir typ all “verbal processning” som att fastna i frustrerande sirap.

När de två stilarna möts krockar det. Den pratsamma känner sig missförstådd eller avvisad. Den korta känner sig invaderad. I sak är varken det ena eller andra fel – men det kan vara värt att se att det du tolkar som ineffektivitet, kan för andra vara ett sätt att nå klarhet eller trygghet.

Det betyder inte att man måste sitta tyst igenom hela "föreläsningen" – ibland räcker ett vänligt: “Jag tror jag hänger med, ska jag bara svara på själva frågan?” för att styra upp samtalet utan irritation.
Citera
Idag, 01:46
Medlem
glockenreins avatar
Jag håller med! Har en i mitt team som ringer bara för att delge mig sina tankar som jag inte har nåt som helst med att göra och utan att hon ens tänkt färdigt. Tycker på sätt och vis att hon är lite skön men är så jävla tröttsamt att sitta och lyssna på en virrig tant som inte fattar vad hon själv säger ibland. Vi jobbar på en byrå där tid är pengar så fattar inte varför de anställde henne från första början men hon ska gå i pension snart så får väl vänta ut tiden till dess bara.
Citera
Idag, 01:50
Medlem
Du har ett låtsats jobb på kontor och därför får du låtsasfrågor. Passar de inte så bli straight och börja arbeta med händerna istället för att vända på papper? Bögjävel
Citera
Idag, 06:05
Medlem
Citat:

En kollega kommer till mig och undrar över något. Eller ställer en fråga på ett möte. Istället för att bara fråga enkelt: Har du fått svar från firma A om de kan leverera i tid?

Istället går de igång med en lång harang: "Bosse från firma A sade att de skulle leverera i december, men sen hörde jag Monica säga att det dröjer till januari. Der går inte för jag måste ha leveransen om två veckor för vi har har lovat Kund B att vi ska vara klara med vår del...bla bla .. Och förresten står det ditten och datten i avtalet och borde de inte få vid vite om de blir försenade? Men sen hörde jag från Lars att de skulle leverera enligt plan. Så vad gäller egentligen?"

Jag tänker i mitt stilla sinne "håll käften människa och låt mig svara på din fråga. Jag måste inte veta hela din tankeprocess för att svara när leveransen beräknas ske"

Jag upplever detta på i stort sett varje möte och blir sjukt irriterad. Känns oerhört ineffektivt. Folk älskar verkligen att höra sin egen röst. Men det är väl bara jag som är för introvert för den här världen och hatar folk i allmänhet
Mycket i Sverige handlar bara om att sitta av tiden och babbla på. Låtsas som att man är effektiv och blir färdig med sitt jobb. Låter som dem du jobbar med är mer intresserade av kaffe och bulle istället för ordentliga tag!
Citera
Idag, 06:17
Medlem
UniktAnvNamns avatar
det är mer oroväckande med människor som letar fel hos andra och stör sig på att omgivningen inte följer sina egna regler till punkt och pricka, i samröre med andra människor får man stå ut med egenheter och annat, börja man snäsa och fitta sig mot folk på jobbet blir man snart en social piraya och försämrar inte bara sin egna utan även andras arbetsmiljö...
Citera
Idag, 07:02
Medlem
Amors avatar
Håller med trådstartaren om detta. Många människor är nästintill retoriskt handikappade. De är urusla på att få fram kärnan i vad de vill säga.

Det är även ett vanligt fenomen efter föreläsningar, när det är frågestunder. Även om man har tid på sig att fundera ut en fråga, tänker man istället högt med invecklade resonemang och många stickspår.
Senast redigerad av Amor Idag kl. 07:05.
Citera
Idag, 08:28
Medlem
Citat:

Har en kollega som levererar hela sin halvklara tankeprocess vid varenda liten grej. Han skriver till och med ned det och stryker över saker som ändrats i tickets. Helt omöjligt att ha honom som produktägare i sitt team.

Brukar benämna hans hjärna som en Hadron Collider of thoughts.
Citera
Idag, 09:31
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ja, vem vet. Jag är öppen för att det är mig det är fel på.

Men jag tror det finns två olika typer av människor i de här sammanhangen. Vissa måste liksom bara babbla och ventilera hela tiden. De som är likadana tror jag inte har så stora problem att lyssna på detta.

Men jag är ganska säker på att alla vi som vill kommunicera lite mer effektivt på möten blir väldigt irriterade över denna typ av långrandighet. Det är även dessa människor som ofta gnäller om småsaker eller ska ha åsikter om allt mellan himmel och jord.

Tror min poäng är lite att vi som bara vill hålla huvet lågt och göra vårt jobb i fred liksom blir lite överkörda. Det är ingen som tar hänsyn till våra behov. Det heter att alla måste få yttra sig och få känna sig hörda. Men det är fn ingen som tänker på oss som inte orkar lyssna på allt babbel
Det är viktigare att synas och höras på kontoret idag, än vad det är att presentera. Symtomatisk för hela samhället, signalering före nytta.

Mellanchefer älskar svagsinta extroverta människor som följer strömmen utan att säga emot, men avskyr människor som ser igenom lögner. Det brukar introverta personer med integritet göra.

De som klarar sig bäst i denna toxiska miljö är strategiska får och de som klarar sig sämst är intelligenta och självsäkra personer. Verklighetsfrånvänt å det grövsta.

En vild gissning är att man instinktivt stör sig på all BS, för man vet innerst inne att det betalar av sig, på din bekostnad.
Citera
Idag, 10:57
Medlem
Ja folk måste bli bättre på att formulera sina frågor. För korta frågor är inte bra heller då det ofta orsakar missförstånd eller onödiga följdfrågor. Frågan ska vara rakt på kritan och välstrukturerade för att undvika spagetti.

Fråga angående X.
Person A sa detta.
Person B sa detta.
Vad tycker du?
Citera
Idag, 11:37
Medlem
Seabeers avatar
Välkommen till verkligheten!, finns många med diagnoser där ute som inte får till det.
Senast redigerad av Seabeer Idag kl. 11:42.
Citera
Idag, 13:35
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det får mig att tänka på ett ex.

Jag ringde till henne på jobbet, och frågar "Hur dags kommer du hem?"

(brukade vara hemma tidigare, och tänkte fixa mat)

"Asså, vi slutar här kvart över tre"

"Ok, men när kommer du hem"

"Första tåget hem går från Uppsala fem i tror jag"

"Ok, men när kommer du hem"

"ÄRU SUR ELLER?"
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto