Citat:
Ursprungligen postat av
Antifeminst764
Kristna vita svenskar brukar ofta skrika pedofil efter muslimer för att profeten ska ha haft en för ung fru.
Men hur gammal var Maria när hon födde Jesus då?
Som jag har fattat det var hon ju inte särskilt gammal när Guds ande ska ha kommit över henne och gjort henne gravid. 12-13 år är en sifra jag ofta hört från teologer.
Ja hur gammal kan hon då rimligen ha varit när Josef, Guds egen styvfar som Gud så omsorgsfullt valt ut åt sig själv, gifte sig med henne och när hon födde hans styvson Jesus?
Är det bara muslimer som blir pedofiler av att följa någon som kommer från en pedofilfamilj?
Gäller inte den regeln kristna vita cis svenskar?
Brukar det inte heta att den som är fri från synd ska kasta första stenen?
Bibeln anger ingen ålder på Maria när Jesus föddes. Det finns helt enkelt inget stöd i evangelierna för en siffra.
Utifrån judisk sed och historisk kontext i Palestina vid den tiden så har jag sett att många Kristna historiker och teologer gjort slutsatsen att flickor trolovades ofta i 12–14-årsåldern, och att äktenskap och graviditet följde en tid därefter. Många tror att Maria troligen var omkring 13–15 år gammal när Jesus föddes.
Det låg i tiden att se till 'naturens gång' som en harmoni med Gud, då man menade att kvinnor är som mest attraktiva för det manliga könet mellan 12-16 år gamla, och det är också i den åldern som kvinnan av naturen/Gud blivit mogna att skapa barn. Alltså var det enligt Guds/naturens ordning. Även i Norden såg man på saker på samma sätt. Det har ingenting med pedofili att göra.
Men det här är inte kyrklig dogm, inte biblisk uppgift, utan det verkar vara är en historiskt rimlig rekonstruktion.