Citat:
Intressant. Om man googlar hittar man snabbt en sida som heter Alltombibeln.se. Där hittar jag följande:
"Josef kan ha varit allt mellan 20 och 55 år när Jesus föddes...
Maria var troligen omkring 13 år, vilket var den normala trolovningsåldern för flickor. I våra ögon kan det tyckas vara en stor åldersskillnad, men om vi ser på de länder där man lever med ungefär samma kultur och traditioner som man gjorde i Judeen på den tiden, så är det inte alls något ovanligt att unga flickor gifts bort med män som är åtskilliga år äldre"
"Det framgår inte av bibeln hur gamla Maria och Josef var när Jesus föddes. Man tror emellertid att Maria var ungefär 13-14 år, eftersom man brukade gifta bort flickorna så snart de blivit könsmogna, dvs i lagens mening vid tolv och ett halvt års ålder.
Josefs ålder vet vi heller ingenting om med säkerhet, mer än att även männen brukade gifta sig tidigt. Många rabbiner menade att för mannen var artonårsåldern den lämpligaste."
"Josef kan ha varit allt mellan 20 och 55 år när Jesus föddes...
Maria var troligen omkring 13 år, vilket var den normala trolovningsåldern för flickor. I våra ögon kan det tyckas vara en stor åldersskillnad, men om vi ser på de länder där man lever med ungefär samma kultur och traditioner som man gjorde i Judeen på den tiden, så är det inte alls något ovanligt att unga flickor gifts bort med män som är åtskilliga år äldre"
"Det framgår inte av bibeln hur gamla Maria och Josef var när Jesus föddes. Man tror emellertid att Maria var ungefär 13-14 år, eftersom man brukade gifta bort flickorna så snart de blivit könsmogna, dvs i lagens mening vid tolv och ett halvt års ålder.
Josefs ålder vet vi heller ingenting om med säkerhet, mer än att även männen brukade gifta sig tidigt. Många rabbiner menade att för mannen var artonårsåldern den lämpligaste."
Ja det är ungefär vad jag förstått om ämnet med.
Och hur hårt kan kristna döma muslimer om de ser det som ett mirakel att Aisha var giftasmogen vid 7-9 år någongång om kristna accepterar mirakel i samma fråga kring familjen som Josef är överhuvud för med en 12-13 årig tjej?
Båda sakerna ligger ju under byxmyndighetsåldern på 15 år hur man än vrider och vänder på det.
Kristna springer omkring med ett avrättningsverktyg runt halsen som symbol och tycker de är fina med hänvisning till ett mirakel.
Muslimerna kan täcka håret med hänvisning till ett annat mirakel.
Jag säger som de vikingar som handlade med både kristna och muslimer och stred på den sida som betalade bäst i heliga landet: "Vem bryr sig? Nu tar jag vad jag vill ha så får dom andra behålla det dom tycker är viktigast att försvara"