2025-11-25, 20:42
Medlem
HugoStieglitzs avatar
I en intervju med Widar Andersson så säger han att flera av de mindre partierna riskerar att åka ur riksdagen i nästa val (Världen idag, början av klippet). Andersson har tidigare suttit i riksdagen för S, men har under många år varit en öppen intern kritiker av partiet. De områden som han främst har kritiserat är migrations- och kriminalpolitiken.

Jag ser iofs. gärna att både KD, L och MP åker ut. Helst får de gärna ta C med sig också, men det är väl för mycket att hoppas på. Däremot tycker jag att det är konstigt att dessa småpartier inte ens i rent egenintresse vill avskaffa spärrsystemet för att få finnas kvar. Är de så pass hjärntvättade och fantasilösa att de hellre åker ut än att riskera att nya partier kommer in?

I så fall tycker jag att de kan få tyna bort.
Citera
2025-11-25, 20:50
Medlem
Så du kritiserar någonting, 4% spärren, som du inte ens vet varför det infördes?

Tror du att anledningen till att det infördes inte längre är aktuell?

Om något, borde den väl snarare höjas till kanske 6%....
Citera
2025-11-25, 20:58
Medlem
burialhexs avatar
spärren behövs o skulle egentligen höjas.
känns fel när vi har en vice statsminister vara parti fick 5% av rösterna.
Citera
2025-11-25, 21:01
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Så du kritiserar någonting, 4% spärren, som du inte ens vet varför det infördes?

Varför behövs spärren då? Blir det bättre om färre partier finns i riksdagen? Varför?
Citera
2025-11-25, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Varför behövs spärren då? Blir det bättre om färre partier finns i riksdagen? Varför?

För att blockpolitiken som Alliansen (M, L, Kd samt C) skapde leder till att småpartierna kan hålla demokratin gisslan.
Citera
2025-11-25, 21:33
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
I en intervju med Widar Andersson så säger han att flera av de mindre partierna riskerar att åka ur riksdagen i nästa val (Världen idag, början av klippet). Andersson har tidigare suttit i riksdagen för S, men har under många år varit en öppen intern kritiker av partiet. De områden som han främst har kritiserat är migrations- och kriminalpolitiken.

Jag ser iofs. gärna att både KD, L och MP åker ut. Helst får de gärna ta C med sig också, men det är väl för mycket att hoppas på. Däremot tycker jag att det är konstigt att dessa småpartier inte ens i rent egenintresse vill avskaffa spärrsystemet för att få finnas kvar. Är de så pass hjärntvättade och fantasilösa att de hellre åker ut än att riskera att nya partier kommer in?

Lite svårt för dessa småpartier att samla majoritet för att ta bort spärren.
Citera
2025-11-25, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-

Och du vet varför den infördes?
Och tycker isf att det är rimligt?
Citera
2025-11-26, 02:43
Avstängd
Citat:

Kan bli bättre om det är färre partier men beror på vilka partier!
Vill tro att det blivit bra om AFS kommit in och samarbeta med SD!
Dom bryr sig om Sverige och svenskarna åtminstone!
Till skillnad ifrån dom övriga som är ideologiska partier som tänker mer på sina plånböcker och makten!
Citera
2025-11-26, 05:46
Medlem
Citat:

Men bara de klarar spärren så får de orimligt mycket makt i förhållande till storlek som vågmästare.
Citera
2025-11-26, 06:24
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
För att blockpolitiken som Alliansen (M, L, Kd samt C) skapde leder till att småpartierna kan hålla demokratin gisslan.
Du menar såsom Miljöfascisterna styrde och satte den vansinniga agendan under det totala haveriet vi känner som Löfven/Andersson-regimen?
Där sosseriet var beroende av klimatsekten för att kunna styra och fick lägga sig för deras sjuka perversiteter och krav på sodomi, gång på gång på gång?
Citera
2025-11-26, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Du menar såsom Miljöfascisterna styrde och satte den vansinniga agendan under det totala haveriet vi känner som Löfven/Andersson-regimen?
Där sosseriet var beroende av klimatsekten för att kunna styra och fick lägga sig för deras sjuka perversiteter och krav på sodomi, gång på gång på gång?

Ja exempelvis. Eller när högern tillsammans med Mp drev igenom massinvandringdpolitiken genom migrationsuppgörelsen 2011.

Samma sak nu när Kd tvingade bort demokratikravet för statsbidrag som M och S kommit överens om innan valet 2022.
Citera
2025-11-26, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Ja exempelvis. Eller när högern tillsammans med Mp drev igenom massinvandringdpolitiken genom migrationsuppgörelsen 2011.

Samma sak nu när Kd tvingade bort demokratikravet för statsbidrag som M och S kommit överens om innan valet 2022.

Löfven/Andersson hade 8 år på sig att byta riktning, istället gjorde man det raka motsatta. "Mitt land bygger inga murar", flyktingkris och det sjukaste av allt, placerade fullvuxna skäggiga män "låtsasbarn" från Afghanistan i högstadiet.

Det är ingen slump varför många klassar denna rödgröna röra som det värsta som hänt Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in