2025-11-25, 12:09
Medlem
En 20-årig kvinna dog av självmord på måndagskvällen. Hon sa att resultatet av valet den 14 maj i Turkiet lämnade henne i förtvivlan och att hon inte såg någon framtid under Rättvise- och utvecklingspartiets (AKP) styre, rapporterade Stockholms Frihetscenter med hänvisning till lokala medier.

Den unga kvinnan, identifierad som Kübra Ergin, sa att hon hade tillbringat hela sitt liv under AKP:s styre och aldrig känt sig fri som kvinna. "De [AKP] stal min ungdom, min framtid", skrev hon i sitt avskedsbrev. "Även om min familj alltid stöttade mig, kände jag mig aldrig fri. Jag är 20 år gammal, men jag har ingenting. Jag vet inte hur det är att leva i en demokrati."

Ergin sa att hon hade sökt psykologisk rådgivning men att det inte fick henne att må bättre.

Ergin avslutade sitt brev med att uppmana sina nära och kära att inte glömma henne och hennes ideal, och sa att endast döden kunde befria henne.

https://www.turkishminute.com/2023/05/17/20-year-old-woman-takes-own-life-saying-she-saw-nofuture-under-akp-rule/

Denna händelse inträffade år 2023. Efter president Erdogans val begick en turkisk feminist självmord vid 20 års ålder. Jag anser att detta dödsfall var dåraktigt.

Oavsett hur mycket jag tänker på det är det obegripligt att någon skulle begå självmord för att en politiker de ogillade blev vald. Bara på grund av en enkel omröstning...

Självklart begår människor självmord av olika anledningar. Varje dödsfall är en tragedi. Men det är helt enkelt obegripligt att någon skulle välja självmord bara för att deras kandidat inte vann.

Jag råkade se den här artikeln och jag tycker att det är den mest dumma och idiotiska döden.

Sympatiserar du den här typen av död?
2025-11-25, 12:20
Medlem
Du verkar inte ha förstått riktigt. Det är inte enbart pga detta val. Detta är strået som helt enkelt var för mycket.

Självmord är sällan en enskild händelse som förorsakat. Hon var tydlig med att hon aldrig levt i en demokrati och att hon inte haft någon ungdom. Alltså är det helt enkelt en depression som legat djupt och iom Turkiets system samt att denna tomte blev omvald så såg hon ingen annan väg ut utan bara fortsatt misär. Det är det som hänt här.

Tråkigt att hemska ledare fortfarande väljs och jag är inte förvånad över denna händelse. Folk mår inte bra, ändå är fascism på uppgång igen i vår tid. Förvånad att inte fler valt den vägen ut (eller åtminstone inte blivit uppmärksammade).

Jag sympatiserar, ja. Kvinnoförtryck och samhällen som är fientliga har alltid varit skit.
2025-11-25, 12:29
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Förr tyckte jag att dessa självmordskandidater var egoistiska som lämnade efterlevande i sorg. Men efter några i mitt nätverk avslutade sina liv å vetskapen om hur dåligt dom mådde så har jag full förståelse.

Det är både sorgligt å tragiskt. Men när väl hoppet har övergett å bitit sig fast å likgiltigheten infinner sig, så är nog inte steget så långt borta att avsluta å få slut på lidandet.
2025-11-25, 12:40
Medlem
Merwinnas avatar
Så dumt. Jag antar att hon har suttit i någon tjejgrupp på nätet där de har hetsat upp varandra, på samma sätt som en del vänsterliberala människor (särskilt unga kvinnor) här i Väst gör - fast med Trump som Djävulen i stället för Erdoğan. Händer här i Sverige också, jag minns en tråd på Familjeliv när Reinfeld vann valet, det var en tjej med en bebis som skrev att hon skulle ge babyn gift i nappflaskan och sedan sig själv, för nu när Reinfeld hade fått makten skulle de inte få något socialbidrag längre och då skulle de få svälta ihjäl, så det var bättre att de dog snabbt. (I och för sig kan den tråden ha varit en trolltråd, men man VET aldrig.)

...och dessutom är det där den turkiska tjejen påstår/påstod inte sant. Hon kan leva lika fritt i Turkiet som i Sverige, om inte hennes föräldrar hindrar henne - och så verkar det ju inte vara enligt artikeln. Kvinnor pluggar på universitetet, arbetar i alla möjliga yrken - till och med polis, militär, piloter på Turkish Airlines.

Barnafödandet i den infödda turkiska befolkningen är nere på två barn per gift par, det är nästan bara de arabiska invandrarna i Turkiet som skaffar många barn numera. De flesta turkiska flickor blir inte längre bortgifta mot sin vilja, även om det förekommer - särskilt på landsbygden (men då är det som sagt deras föräldrar som har bestämt det och inte Erdoğan). Samma med slöjan, det finns inget statligt slöjtvång, utan det kommer i så fall från anhöriga.

Sedan är det VISST så att folk blir fängslade på konstiga grunder i Turkiet och att rättssystemet inte verkar riktigt säkert, men det behöver ju inte en ung tjej bry sig om, om hon inte tänker göra något alldeles extremt...
2025-11-25, 15:41
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Förr tyckte jag att dessa självmordskandidater var egoistiska som lämnade efterlevande i sorg. Men efter några i mitt nätverk avslutade sina liv å vetskapen om hur dåligt dom mådde så har jag full förståelse.

Det är både sorgligt å tragiskt. Men när väl hoppet har övergett å bitit sig fast å likgiltigheten infinner sig, så är nog inte steget så långt borta att avsluta å få slut på lidandet.
Hon verkade känna sig fångad i det konservativa-muslimska klimatet:
Citat:
Expressing that she felt a lot of social pressure, Ergin said she could not even wear a miniskirt without being stared at on the street.
Spontant tänker man att det vore väl då bättre att försöka flytta till ett västerländskt land. Men hennes föräldrar verkade ha det tufft ekonomiskt så då var det kanske inte möjligt inom rimlig tid.

Det är nog tyvärr vanligt att många unga känner att samhällena de lever i drar åt ett annat håll än det de vill leva i.
2025-11-25, 15:42
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Hon verkade känna sig fångad i det konservativa-muslimska klimatet:
Ja, hon ville bli fri å såg ingen annan utväg.
2025-11-25, 15:47
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Ja, hon ville bli fri å såg ingen annan utväg.
Det verkar ligga mycket i att man som ung iaf kan se en möjlighet till ett bättre liv eller att forma sitt eget liv.

En av punkterna har man ju tom hört här i Sverige under bostadsbristen:
Citat:
“My father works from four in the morning till eight at night. The poor man,” she said in the note. “My mother also works, but even if she saves for her entire life, she won’t be able to buy a house.”
Jag förespråkar inte någon planekonomi men någonstans måste man väl se att folk kan få en basal levnadsstandard av typen eget boende och att leva sitt liv?

Man ser samma mönster i flera länder där ledare efterlyser en befolkning huggen i sten. Ett lydigt folk som går till fabriken, föder 3 barn, bor i en skokartong och äter potatis.
2025-11-25, 16:56
Medlem
Roobans avatar
Hon lär ju ha varit defekt på något vis i alla fall om hon inte ens exploderade vid självmordet.
2025-11-25, 19:57
Medlem
I turkiet är det acceptabelt att hålla kvinnor fågna i hemmet eller misshandla dem.

Ringer någon polisen så kommer de och tittar snett på den som ringt. Det är detta svenska kvinnor har kämpat för att införa i sverige.

According to a New York Times report, death is a way out for many young oppressed Turkish women with no resources and no educational opportunities. Trapped in her home, forbidden to leave, find a job or go to school, a 22-year old women jumped to her death after being beaten by her parents and another relative for wearing a tight skirt. This is all too common a story in Turkey. Largely due to constant oppression such as this, Turkish women in the southeast choose death over life, resulting in a suicide rate double the rest of Turkey. Nearly half of the women in southeastern Turkey are illiterate, mostly because their families refuse to permit schooling for girls.
2025-11-25, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Det verkar ligga mycket i att man som ung iaf kan se en möjlighet till ett bättre liv eller att forma sitt eget liv.

En av punkterna har man ju tom hört här i Sverige under bostadsbristen:

Jag förespråkar inte någon planekonomi men någonstans måste man väl se att folk kan få en basal levnadsstandard av typen eget boende och att leva sitt liv?

Man ser samma mönster i flera länder där ledare efterlyser en befolkning huggen i sten. Ett lydigt folk som går till fabriken, föder 3 barn, bor i en skokartong och äter potatis.

Om man skaffar fler barn än man kan försörja så är det ens eget fel, jag har heller inte råd med 4 barn. Sluta sticka offerkofta åt folk.
2025-11-25, 21:43
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Om man skaffar fler barn än man kan försörja så är det ens eget fel, jag har heller inte råd med 4 barn. Sluta sticka offerkofta åt folk.
Har hon gjort ett aktivt val att födas i Turkiet under den regimen eller vad menar du?
2025-11-26, 03:55
Avstängd
Jag är inte riktigt säker på vad hon menar. Turkiet är faktiskt väldigt sekulariserat. Ungdomar festar varje kväll och det är vildare än i Sverige, det kan jag garantera. Kvinnor är inte förtryckta där, tvärtom skulle jag säga att feminismen kanske är starkare än i Sverige. I Sverige är ett par två självständiga individer. I Turkiet är det ofta så att det är kvinnan som bestämmer i relationen, inte att båda är självständiga individer. Visst, det finns variationer beroende på var man är i landet.

Hon säger att hon inte kunde gå i minikjol utan att bli stirrad på, det låter som något personligt problem. Längs kusterna är det mycket turistområden och där är minikjol snarare normen. Att bli utstirrad för minikjol har nog inte så mycket att göra med politik, jag tror hon hade blivit utstirrad för samma sak i Sverige också.

Däremot är det många som klagar på ekonomin. Klyftorna mellan rika och fattiga har ökat, de rika blir rikare och de fattiga fattigare. Samtidigt har många blivit väldigt rika också. Turkiets politik är lite annorlunda, de strävar efter självförsörjning och har höga tullar på många varor. Det tvingar landet att producera mer själva, vilket är själva tanken, men det gör också att många saker blir dyrare. När det gäller unga människor där, så kan de ibland vara lite barnsliga. Det är mycket prestige kring dyra märkeskläder, och turkiska märken som håller hög kvalitet duger inte för dessa. Kopior är också oacceptabla, det måste vara äkta Nike.

Men i övrigt är det ganska fritt. Turkiska människor älskar att festa och det är fest överallt. Det finns inget systembolag, alkohol finns att köpa överallt och restauranger har mycket längre öppettider. Prostitution är lagligt och det känns faktiskt som att det finns mer frihet där än i Sverige. De har också demokrati, så jag vet inte riktigt vad hon syftar på. De har ju förlorat i många kommunalval och många är missnöjda med det nya styret. Jag har vänner därifrån och de säger att de nya ledarna är riktigt korrupta.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in