2025-11-25, 01:29
Medlem
Hej!

Jag har en affärsidé, i och med dagens kassa arbetsmarknad, att hjälpa de som vill få en fot in och starta ett företag som erbjuder falska referenser mot ersättning. Kan man balansera på gränsen till olagligt för att få det att funka eller blir det juridiskt straffbart? T.ex erbjuda någon att utge sig för att vara dennes chef och falsk intyga om arbetsuppgifter, anställning osv. Är det möjligt att kringgå lagen genom att starta företag i utlandet?
Citera
2025-11-25, 01:38
Medlem
pn222jws avatar
Din grundtanke är smart - det går att framställa som företagsutbildning och administrationskunskap och ledarträning. Nej, det är inte olagligt - du kan sälja titlar som "ekonomiansvarig" och "gruppchef" och "marknadsföringsansvarig". Jag tror du skulle tjäna pengar på det.
Citera
2025-11-25, 01:49
Avstängd
Lifestealers avatar
varför inte prolemet dyker nog upp 2-dagar efter när kompetens efterfrågas.
Citera
2025-11-25, 03:09
Medlem
morgonstjaernans avatar
Hur skulle du marknadsföra det utan att alla arbetsgivare också ser din bluff?
Citera
2025-11-25, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelTyson
Hej!

Jag har en affärsidé, i och med dagens kassa arbetsmarknad, att hjälpa de som vill få en fot in och starta ett företag som erbjuder falska referenser mot ersättning. Kan man balansera på gränsen till olagligt för att få det att funka eller blir det juridiskt straffbart? T.ex erbjuda någon att utge sig för att vara dennes chef och falsk intyga om arbetsuppgifter, anställning osv. Är det möjligt att kringgå lagen genom att starta företag i utlandet?
Fungerar alldeles utmärkt, har själv haft kunder som fått betalt för att fortsätta ragga jobb åt mitt företag, han fick betalat i materia till hans egna bostad, han raggade åtskilliga uppdrag, en grym säljare.

Har även blivit vän med olika chefer o använt dessa som referenser när jag valde o vara anställd i 2 år, fungera alldeles utmärkt, dessa har sedan fått ersättning via rabatterade jobb av mig som några använder än i dag, o jag lika tacksam för referenserna.
Citera
2025-11-25, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan

Ja, detta är ju den uppenbara bristen i TS upplägg, ska bli intressant vad TS har att säga
Citera
2025-11-25, 09:10
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan

Här har vi den riktiga frågan.

Idéen har redan använts av folk i typ alla länder i hundratals år, men hur man håller det snyggt har alltid varit svårt. Förutom i typ Sverige där ingen vill ringa referens för det är rasistisk, hjärtkirurgen kommer ju från kriget.
Citera
2025-11-25, 09:24
Medlem
Citat:
Hej!

Om bolaget sedan vill ringa och prata med referenspersonen och verifiera, är det då dig dom ringer till?

Det lär bli många samtal du får.
Citera
2025-11-25, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, detta är ju den uppenbara bristen i TS upplägg, ska bli intressant vad TS har att säga
Det är dock svårt att avslöja här med risk att ni tjuvar affärsplanen. Men det finns väl olika sätt om man låter fantasin och kreativiteten jobba lite. T.ex kan man väl ha ett legitimt upplägg vid sidan av detta. Dessutom kan man väl byta namn med jämna mellanrum för att inte bli identifierad. Sedan kan man väl sätta priset utifrån klass på referensen. En enkel referens för ett enklare arbete kan väl rimligen ligga runt 2000 kr och en mer sofistikerad får man betala minst 20 000 kr för.
Citera
2025-11-25, 13:44
Medlem
Citat:
Det är dock svårt att avslöja här med risk att ni tjuvar affärsplanen. Men det finns väl olika sätt om man låter fantasin och kreativiteten jobba lite. T.ex kan man väl ha ett legitimt upplägg vid sidan av detta. Dessutom kan man väl byta namn med jämna mellanrum för att inte bli identifierad. Sedan kan man väl sätta priset utifrån klass på referensen. En enkel referens för ett enklare arbete kan väl rimligen ligga runt 2000 kr och en mer sofistikerad får man betala minst 20 000 kr för.

Okej, fair enough. Du har frågat i Juridik och inte Arbetsmarknad så det är inte hållbarheten i upplägget utan lagligheten du kan undrar.

Så länge det inte handlar om att ge skriftliga referenser, enbart muntliga ser jag inget problem. (Vid skrift finns risken att begå osant intygande).
Citera
2025-11-25, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Okej, fair enough. Du har frågat i Juridik och inte Arbetsmarknad så det är inte hållbarheten i upplägget utan lagligheten du kan undrar.

Så länge det inte handlar om att ge skriftliga referenser, enbart muntliga ser jag inget problem. (Vid skrift finns risken att begå osant intygande).
Ja jag frågade om lagligheten, medan andra började diskutera marknadsföring. Men ser du inga andra juridiska fallgropar? Kan det anses vara bedrägeri?
Citera
2025-11-25, 17:34
Medlem
Citat:
Ja jag frågade om lagligheten, medan andra började diskutera marknadsföring. Men ser du inga andra juridiska fallgropar? Kan det anses vara bedrägeri

Kanske, om du villkorar så att du får betalt endast om personen får jobbet. Om din tjänst fungerar så att den sökande betalar för att du är referens, oavsett om denne får jobbet eller ej ser jag inte att det skulle vara bedrägeri då din vinning inte är direkt kopplad till om du förmår den lurade att göra någon speciellt.

Då ligger det närmare till hands att din kund begår bedrägeribrott men det är kanske inte ditt problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in