2025-11-24, 18:58
Medlem
Jahapp, snart juletider och 14-åriga sonen ska absolut ha en iPhone.

Bland äldre modeller, typ 12 och uppåt, har det skett några större förbättringar som gör att man bör köpa en från en viss generation (eller senare), typ rejäla förbättringar av kameran?
Citera
2025-11-24, 19:02
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Modell 11 eller 12 räcker gott, och långt. Modellerna efter har främst bättre kamera och lite lull lull. Inget som man egentligen behöver för dagligt simpelt användande, och kameran i (främst) 12:an är så grym och utvecklad att det räcker och blir över, få privatpersoner har användning för kameran i modellerna efter 12pro. Går att få en av dessa modeller i det närmaste nyskick med nytt batteri för ca 3500kr på Swappie och deras konkurrenter på nätet.
Citera
2025-11-24, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
Modell 11 eller 12 räcker gott, och långt. Modellerna efter har främst bättre kamera och lite lull lull. Inget som man egentligen behöver för dagligt simpelt användande, och kameran i (främst) 12:an är så grym och utvecklad att det räcker och blir över, få privatpersoner har användning för kameran i modellerna efter 12pro. Går att få en av dessa modeller i det närmaste nyskick med nytt batteri för ca 3500kr på Swappie och deras konkurrenter på nätet.

Tack. Är lite nojjig främst över kameran, verkar ju som de gjorde en rejäl uppdatering i och med iPhone 14 pro. Hmm, är det någon skillnad i praktiken för random mobil-snapshots mellan v12 och v14pro och uppåt?
Citera
2025-11-24, 19:29
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amorphic
Tack. Är lite nojjig främst över kameran, verkar ju som de gjorde en rejäl uppdatering i och med iPhone 14 pro. Hmm, är det någon skillnad i praktiken för random mobil-snapshots mellan v12 och v14pro och uppåt?

Kameran i 12pro, blev en rejäl uppdatering. Iphone uppdaterar ju sin kamera i varje ny modell, har gjort i de mer moderna. Men jag ställer mig ytterst tveksam till om en vanlig regular person med normala behov har någon egentlig användning av det. Kameran i 12pro, är grym, både foto och video. En ung person på 12-14 har knappast behov av mer. Det sitter nog mer i huvudet, att kamerorna är så in i vassen mycket bättre, och som regel tar ju vanligt folk bara simplare bilder (som vi eventuellt redigerar) och filmar kortare klipp, kanske även låtar på konserter och dylikt. Då är 12pro mer än tillräcklig. Men visst, har du obegränsad budget, köp senaste Iphone? Men jag skulle inte säga att det är värd det, kontra priset.

Den främsta skillnaden på kameran mellan Iphone 12pro och Iphone 14, är att det blir lite bättre bilder i mörkt och skumt ljus. Dock kostar Iphone 14 2000kr mer begagnat (men i det närmaste nyskick) än Iphone 12pro i nyskick. Bortkastade pengar, enligt mig.
Senast redigerad av PiffEllerPuff 2025-11-24 kl. 19:34.
Citera
2025-11-24, 19:35
Moderator
tobess avatar
Alltså gällande kameror kan jag väl tycka att om man vuxit upp med i en generation som klarade sig med typ 2 mpx och så spelar det ingen roll vilken kamera som sitter i telefonen för någon unge, eftersom även det sämsta alternativet är minst 10 gånger bättre.

Sen tar ju kidsen ju väldigt få bilder på något meningsfullt ändå. Ge det kanske 5 år till så kanske det börjar spela någon roll. Före dess så är det kanske bara bra ju suddigare det är.

Det är knappt så att de ens behöver en telefon för en telefon, för de pratar ju ändå inte med någon.

Det samma kan sägas för många vuxna numera, både gällande kamera och telefon.

Köp typ en iphone 12 eller 13. Några generationer bakåt, bör gå att hitta till hyfsat pris. Det enda du egentligen bör kolla riktigt noga på är hur det står till med batteriet. Köp en med nytt eller en som där det inte är mer eller mindre att slänga bara pga det.

Annars är antagligen det viktigaste äppel-logon och inte exakt vilken det är.
Citera
2025-11-24, 19:39
Avslutad
iPhone 16e som är ersättaren till iPhone SE lär räcka. Jag förstår inte varför barn i skolåldern ska ha svindyra telefoner. Stöldbegärliga dessutom.
Citera
2025-11-24, 22:29
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Du verkar ha koll och jag ifrågasätter inte det du skriver. Tvärtom så låter det klokt och rimligt.
Men jag har en fundering avseende uppgraderingar av operativsystemet, som kanske även intresserar TS.

Vet du om/var det går några gränser gällande möjlighet att uppdatera operativet från 12 och framåt? Det spelar ju roll för en telefons användbara livslängd.
Har en XS max nu och inser att jag tyvärr kommer att få överge den så småningom, trots att den gott räcker för mina behov.
Citera
2025-11-24, 22:52
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Du verkar ha koll och jag ifrågasätter inte det du skriver. Tvärtom så låter det klokt och rimligt.
Men jag har en fundering avseende uppgraderingar av operativsystemet, som kanske även intresserar TS.

Vet du om/var det går några gränser gällande möjlighet att uppdatera operativet från 12 och framåt? Det spelar ju roll för en telefons användbara livslängd.
Har en XS max nu och inser att jag tyvärr kommer att få överge den så småningom, trots att den gott räcker för mina behov.

Har du en Iphone 11 (deras pro inkl.) så sitter du tryggt i båten ett antal år. Men jag skulle rekommendera 12:an (eller dennes pro), då har du en prima kamera (rejäl uppgradering mot 11:an), modernt innanmäte och med fräschare operativsystem och uppgraderingar, tillgång till 5g, och en mobil du tryggt kan ha för dagliga behov en handfull år, minst. Börjar batteriet att krokna och hamna på typ 60% (och du störs av det), bytt batteri för 700-1000kr. Ytterst få har behov av en modernare Iphone än deras 12 och 12pro.
Citera
2025-11-24, 22:56
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Har du en Iphone 11 (deras pro inkl.) så sitter du tryggt i båten ett antal år. Men jag skulle rekommendera 12:an (eller dennes pro), då har du en prima kamera (rejäl uppgradering mot 11:an), modernt innanmäte, tillgång till 5g, och en mobil du tryggt kan ha för dagliga behov en handfull år. Börjar battieriet att krokna och hamn på typ 60% (och du störs av det), bytt batteri för 700-1000kr. Ytterst få har behov av en modernare Iphone än deras 12 och 12pro.
Tack. XS max som jag har nu är ju en 10, så någon 12 eller nyare med så stor skärm som möjligt, är väl vad som kommer att stå på menyn när de är dags att byta då.
Citera
2025-11-24, 23:13
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Tack. XS max som jag har nu är ju en 10, så någon 12 eller nyare med så stor skärm som möjligt, är väl vad som kommer att stå på menyn när de är dags att byta då.

Det gör du rätt i. Glöm inte att skärmen är gigantiskt mycket större på 12 eller de strax över. Antingen samma storlek eller blott 2,5-3mm större. Vill du ha större skärm, finns det andra androider. :-)
Citera
2025-11-24, 23:19
Avslutad
Du sitter definitivt inte tryggt med de flesta modeller som nämnts i tråden. Det enda bra förslaget är en iPhone 16e, för en 14 åring. Det säljs inte ens skydd och dylikt i butikerna för en tex. 12 pro max och åker den i backen vilket den kommer, så kostar det förmodligen mer än vad telefonen är värd. För att inte tala om sannolikheten att bli blåst då dessa äldre modeller endast säljs på andrahandsmarknaden.
Citera
2025-11-24, 23:21
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Det gör du rätt i. Glöm inte att skärmen är gigantiskt mycket större på 12 eller de strax över. Antingen samma storlek eller blott 2,5-3mm större. Vill du ha större skärm, finns det andra androider. :-)
Hade androider så länge dom hette Ericsson. Sedan har jag på något konstigt sätt vant mig vid I-fåner och den storlek jag har nu räcker. Annars får det väl bli en padda med GPS när jag börjar se dåligt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in