2025-11-25, 09:15
Medlem
Orm Ondes avatar
Jag jobbade en gång på ett företag som höll på med den skiten varje år. Såsmåningom slutade de att offentliggöra resultatet när ledningen fick uselt betyg år efter år.

Jag vet inte hur anonym den egentligen var men jag brydde mig inte eftersom jag ändå var så less på jobbet.
Citera
2025-11-25, 09:43
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exploreuranus
Jag gjorde en medarbetarundersökning, det stod att den var helt anonym. När jag strax därefter hade medarbetarsamtal med chefen så ifrågasatte han mina svar från undersökningen!?
Jag höll fan på att tappa det helt på den jäveln!

"Den är helt anonym förutom för mig" kläcker han ur sig!
Samtalet avslutades i förtid av mig och än idag kan jag inte titta på honom utan att blodtrycket rusar och jag vill krossa hans ansikte.

Fruktansvärt. När vi skulle fylla i en sån för flera år sen var det inte heller anonymt. Vi satt i ett rum och fyllde i, flera personer tillsammans. En av dem var chefen. Samma chef hade utsett sig till facklig kontaktperson....

Jag fyllde i naivt ärligt och fick en massa skit för att ha skrivit någon liten småsak som efterfrågades, som kunde uppfattass som negativt om man verkligen kisade med ögonen och bajsade på sig samtidigt.

Fortfarande PTSD...
Citera
2025-11-25, 10:23
Medlem
Massa fjantiga mellanchefer utan syfte och mål som tror att de gör något viktigt om de jagar folk för sådan här. Fan vad det skulle kunna gå att slakta bullshitjobs.
Citera
2025-11-25, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinsBadtunna
Kör också alltid "toppen" eller strax under om jag är riktigt missnöjd.
1. Man kan inte lita på att det faktiskt är anonymt
2. Jag vill inte sitta i workshops för att diskutera hur vi kan bli bättre på x (som ändå inte leder någonstans).
3. Gör cheferna glada, glada chefer är snälla chefer.
4. Om medarbetarna tror att andra tycker om arbetsplatsen så tänker de att den kanske inte är så dum och blir mer nöjda med livet, glada medarbetare är trevligare att ha att göra med.
Nr 2 har du en god poäng i. Gällande 1, rädd för påverkan på löneförhandling typ? Annars är det väl skit samma. Och 3 och 4 tror jag inte går att påverka, är man på ett gnälljobb gnälls det oavsett.
Citera
2025-11-25, 13:59
Medlem
Skitbra ju, där får du en möjlighet att säga vad du tycker å få en ändring. Du tar upp problem å konstigheter på jobbet, helt ok ju.
Citera
2025-11-25, 14:50
Medlem
Lill-Anns avatar
Aldrig hört talas om att någon är tvingad att göra medarbetarundersökningen. På min arbetsplats är den frivillig, men chefen vill att så många.som möjligt gör den, men tvingar ingen.

Men alla tror inte på att den är anonym och om detta vet jag inte.
Citera
2025-11-25, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Skitbra ju, där får du en möjlighet att säga vad du tycker å få en ändring. Du tar upp problem å konstigheter på jobbet, helt ok ju.

Min erfarenhet, vilken verkar stämma överens med många andra här, är att det inte leder till några förbättringar. Det är vanligtvis gruppen som ska lösa problem som tillkommit av dåliga strategier eller omorganisation beslutad av de breda slipsarna 🤔.

Summa summarum är att det verkar ganska ovanligt med tvingande enkäter.
Anonymiteten är tveksam.
Så om du är tvingad att svara, svara som om du inte är anonym.

Stasi?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in